AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #1 Del Skrevet 23. april 2013 Jeg vurderer å opprette BSU-konto, selv om jeg er arbeidsledig og uten utdannelse. Går det an? Kan man fritt bestemme hvor stort beløp man vil ha overført til BSU`en pr måned? Koster det noe å opprette denne kontoen? Kan man gå inn med et valgfritt startbeløp når man oppretter denne kontoen? Når man fyller 33 år, kan man visstnok ikke spare mer på BSU`en, men hva skjer da? Om man ikke har kjøpt bolig innen da? Dessverre er det lite sannsynlig at jeg noengang får utdannelse, og strever voldsomt med tanke på å få jobb (sliter psykisk). Er det gunstig for en som meg å opprette en slik sparekonto? Hilsen meg. Anonym poster: 6fe3d16ef27560a70843b88aae748ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #2 Del Skrevet 23. april 2013 Det er jo ikke noe problem å opprette kontoen. Den står jo bare der. Du er ikke forpliktet til å spare på den. Du kan maks spare 20000 i året. Og totalt 150000. Når du er fylt 34 og ikke kan spare mer, står pengene på kontoen til du får bruk for de(du tjener opp renter). Man får også inntil 4000 i skattefradrag om man har skattbar inntekt. Anonym poster: f7c4d3c17bbcc21410fcabe94de7df6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barista Skrevet 23. april 2013 #3 Del Skrevet 23. april 2013 Har du skattbar inntekt ? Hvis ikke er det ikke ett veldig stort poeng i å opprette en BSU. Hvis du ikke har skattbar inntekt, er bare BSUen en vanlig sparekonto, med litt høyere rente, hvor du tvinges til å bruke pengene til bolig ila. livet. (kan også være oppussing). Men boligen må kjøpes etter opprettelse av BSU. Så dermed er det smart å opprette en bsu tidligst mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #4 Del Skrevet 23. april 2013 Har du skattbar inntekt ? Hvis ikke er det ikke ett veldig stort poeng i å opprette en BSU. Hvis du ikke har skattbar inntekt, er bare BSUen en vanlig sparekonto, med litt høyere rente, hvor du tvinges til å bruke pengene til bolig ila. livet. (kan også være oppussing). Men boligen må kjøpes etter opprettelse av BSU. Så dermed er det smart å opprette en bsu tidligst mulig. Har ikke skattbar inntekt. Ingen vits å opprette før den tid? Anonym poster: 6fe3d16ef27560a70843b88aae748ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #5 Del Skrevet 23. april 2013 Har ikke skattbar inntekt. Ingen vits å opprette før den tid? Anonym poster: 6fe3d16ef27560a70843b88aae748ad7 Siden du er 26 vil du med maks innskudd i året (20 000) ikke nå maksgrensen på 150 000 før du er 34 år. BSU kontoen har en av markedets beste renter, så det vil i alle fall ikke være et tapsprosjekt. Og i og med at du kan spare maksbeløpet hvert år også etter at du har fått jobb vil du ikke snyte deg selv for skattefradraget. Det hadde vært noe annet om du var yngre. En ting du skal tenke over, imidlertid: -BSU pengene er låst til hus. Om du aldri kjøper hus vil ikke kontoen lønne seg for deg. Så om du er usikker på dette villle jeg plassert den på vanlig høyrentekonto. Du får ganske god rente på enkelte av desse også. Anonym poster: 77a002315aba99b9f869ed936494a3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barista Skrevet 23. april 2013 #6 Del Skrevet 23. april 2013 Har ikke skattbar inntekt. Ingen vits å opprette før den tid? Anonym poster: 6fe3d16ef27560a70843b88aae748ad7 Altså, hvis du ikke har skattbar inntekt, vil det kanskje være like greit å opprette en Bsu 2,0 fra dnb, eller Boligsparekonto fra Nordea. Det vil ikke være dumt å opprette en BSU, men pengene er knyttet og bundet til boligkjøp. Så for din del vil det være renten som er eneste plusset med en BSU. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2013 #7 Del Skrevet 23. april 2013 Altså, hvis du ikke har skattbar inntekt, vil det kanskje være like greit å opprette en Bsu 2,0 fra dnb, eller Boligsparekonto fra Nordea. Det vil ikke være dumt å opprette en BSU, men pengene er knyttet og bundet til boligkjøp. Så for din del vil det være renten som er eneste plusset med en BSU. Ts her. OK, takker for svar! Anonym poster: 6fe3d16ef27560a70843b88aae748ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 24. april 2013 #8 Del Skrevet 24. april 2013 Får du ingen penger fra NAV? Får man penger fra NAV betaler man jo skatt av dette. Jeg får AAP av nav og sparer på BSU. Jeg vet ikke om jeg kommer til å kjøpe bolig noen gang, men ønsket å spare itillfellet det skulle skje. Prøver også å spare på en annen høyrentekonto i itillegg. Om jeg aldri kommer til å bruke BSU-pengen, kan jeg ta de ut, men må da betale skatt av de. Jeg begynte forresten å spare på BSU for 2 år siden, og har 2 år til å spare på. Det er aldri for sent, vet du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kattepus89 Skrevet 25. april 2013 #9 Del Skrevet 25. april 2013 Det er aldri dumt å spare penger uansett, og BSU har jo noen av de aller beste vilkårene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå