Gå til innhold

Behandler du dine barns venner likt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Behandler du dine barns venner likt? Får barnet samme opplevelse hos dere, uavhengig om foreldrene er leger og bor i byens flotteste hus, eller foreldrene bor i en kommunal bolig og går på sosialkontoret?

Anonym poster: a51bdd5a862058054432fa46e447ae12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omgås ikke noen som går på sosialen.

Anonym poster: a16421a87c5a6554950c92536bcc3d70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg litt dum som spør, men hva har yrket til foreldrene med hvordan man behandler barna å gjøre? Det er vel heller oppførselen til barnet som er avgjørende for hvordan det blir behandlet.

Anonym poster: 3f5e56559db4050ba7feb70442674c2c

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn, og tror nok de fleste ser på foreldrenes status. Dessverre. Man vil jo at barna skal omgås venner som kommer opp og frem her i livet. I mange tilfeller kan man få en antydning på hvordan barnet blir, gjennom å se på foreldrene. Det har vært forsket på at barn av foreldre med høy utdannelse i langt større grad vil velge høgskole- utdannelse selv. Jeg har en viss følelse av hvem som kommer til å droppe ut av videregående, ved å se på foreldrene deres. Så, ja! For meg er det viktig at barna mine får venner som gir dem god innflytelse, og jeg tilrettelegger for at de skal omgås venner med foreldre som er ressurssterke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to barn, og tror nok de fleste ser på foreldrenes status. Dessverre. Man vil jo at barna skal omgås venner som kommer opp og frem her i livet. I mange tilfeller kan man få en antydning på hvordan barnet blir, gjennom å se på foreldrene. Det har vært forsket på at barn av foreldre med høy utdannelse i langt større grad vil velge høgskole- utdannelse selv. Jeg har en viss følelse av hvem som kommer til å droppe ut av videregående, ved å se på foreldrene deres. Så, ja! For meg er det viktig at barna mine får venner som gir dem god innflytelse, og jeg tilrettelegger for at de skal omgås venner med foreldre som er ressurssterke.

Så du velger dine barns venner og behandler de etter hvem foreldrene er?

Jeg lærer barna mine å ikke dømme andre etter hva de har, men å akseptere og respektere mennesker for hvem de er. For meg er det viktigst at barna mine er lykkelige og tar de rette valgene for seg selv, ikke hvem vennene deres er.

Jeg behandler mennesker etter hvem de er ikke hva de har. Per er ingen bedre venn enn Ola, bare fordi Pers far er lege mens Olas far er uføretrygdet.

• Liker 23
Skrevet

Det kunne ikke ramle meg inn å dømme etter status.

Tror det er første gang jeg ser en slik erkjennelse av det. For en stygg fordom!

Men jeg behandler barna anderledes ift hvordan de oppfører seg. Noen må jeg jo irettesette, andre ikke.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så du velger dine barns venner og behandler de etter hvem foreldrene er?

Jeg lærer barna mine å ikke dømme andre etter hva de har, men å akseptere og respektere mennesker for hvem de er. For meg er det viktigst at barna mine er lykkelige og tar de rette valgene for seg selv, ikke hvem vennene deres er.

Jeg behandler mennesker etter hvem de er ikke hva de har. Per er ingen bedre venn enn Ola, bare fordi Pers far er lege mens Olas far er uføretrygdet.

Man skal respektere andre mennesker ja, men det betyr ikke at man trenger å omgås dem.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jøss, jeg bryr meg ikke om hva foreldrene til barnas venner driver med :klo: Prøver å behandle alle likt, og behandler jeg noen ulikt, er det fordi jeg liker det ene barnet bedre enn det andre... Behandler selvsagt alle likt mtp at jeg er hyggelig mot dem, gjør ikke forskjell på hvem som får mat osv. Men må innrømme at det er noen barn jeg oppfordrer mer til at barna mine skal leke med enn andre. Men det er utelukkende pga disse barnas personlighet - mye hyggeligere å ha blide, veloppdragne barn på besøk enn kranglete unger som ikke vil dele, lager bråk osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, jeg bryr meg ikke om hva foreldrene til barnas venner driver med :klo: Prøver å behandle alle likt, og behandler jeg noen ulikt, er det fordi jeg liker det ene barnet bedre enn det andre... Behandler selvsagt alle likt mtp at jeg er hyggelig mot dem, gjør ikke forskjell på hvem som får mat osv. Men må innrømme at det er noen barn jeg oppfordrer mer til at barna mine skal leke med enn andre. Men det er utelukkende pga disse barnas personlighet - mye hyggeligere å ha blide, veloppdragne barn på besøk enn kranglete unger som ikke vil dele, lager bråk osv.

Hva jobber du og din mann med da?

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke den fjerneste anelse om mine barns venners sosioøkonomiske status. Jeg ser dem som barn.

Men jeg har problemer med å sosialisere.. jeg synes på det jevne at barn er tiltaksløse og forventer oppvartning. Med det resultat at mine finner på enormt mye rart for at de ikke skal bare gå hjem... og så sitter jeg med gnell om å få lov til alt mulig i huset som de ellers vet de ikke får, eller ikke er opptatt av. Og gjerne opprydding av kaoset etterpå... :(

Og sier jeg nei, eller irettesetter noen (mine egne adresseres først og fremst selvfølgelig) ja så drar besøket momentant, og kommer aldri hit igjen. SELV om jeg ikke hevet stemmen engang. Og i tillegg dukker det opp en mamma som "lurte på hva som hendte" etterpå.. :( Jeg føler meg sosialt mislykka.

Og at jeg ikke makter å hjelpe ungene mine med nettverksbygging og sosialisering.

Jeg kan aldri huske at vi som unger ønsket å vandre rundt i de rom der de voksne satt. Eller at vi hang på dem. Eller at vi var så tiltaksløse på å finne på hensiktsmessig lek!

Gjest Riskjeks
Skrevet

Hva jobber du og din mann med da?

Er skilt fra barnas far. Men jeg er student, han håndverker.

AnonymBruker
Skrevet

Er skilt fra barnas far. Men jeg er student, han håndverker.

Da har det ikke så mye å si for deg skjønner jeg ;)

• Liker 3
Skrevet

Føler meg litt dum som spør, men hva har yrket til foreldrene med hvordan man behandler barna å gjøre? Det er vel heller oppførselen til barnet som er avgjørende for hvordan det blir behandlet.

Anonym poster: 3f5e56559db4050ba7feb70442674c2c

Enig!

Skrevet

Hva slags kommentar er det der å komme med?

Og nei, det å slenge på et ;) gjør den ikke mindre frekk.

On Topic:

Hva foreldrene til vennene til sønnen min driver med er meg revnende likegyldig. Så lenge han har gode venner anser jeg det som mye viktigere enn om far til de vennene er lege eller ufør.

• Liker 7
Gjest Riskjeks
Skrevet

Vi er ikke høystatusfolk, m.a.o? :P

Det kan jeg leve helt fint med gitt.

• Liker 11
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Så lenge de er gode mennesker, er det meg revnende likegyldig hva foreldrene dems jobber med.

Skulle noen dømme barna mine bare fordi jeg er delvis ufør? (Var faktisk i en lederstilling frem til jeg ble syk, men det vet jo ikke vennenes foreldre), mens mannen min er direktør i et stort Europafirma.

Endret av Magdalene
AnonymBruker
Skrevet

Håper du ikke lærer bort blærete oppførsel til dine barn da..

Huffameg, jeg omgir meg ikke med slike som er ufine med andre og godt er det. Alle andre er velkomne.

Anonym poster: 7e45958b6cc70aac01114b3d7d6a5da0

• Liker 3
Skrevet

Jeg behandler mine barns venner ulikt på grunn av at de har forskjellige personligheter, ikke på grunn av foreldrenes status. Om det har vært noen barn som har utmerket seg negativt og som jeg helst har sett at barna mine holdt seg unna, så hadde begge de to barna akademikerforeldre og var noen sniker av noen øyentjenere som fremsto som snille og ordentlige i sine foreldres øyne. Den ene var en jente som blant annet pleide å ringe til en psykisk utviklingshemmet jente i klassen og spørre om hun ville komme på besøk, for så å stenge døra, mens den stakkars jenta måtte stå på trappa og gråte, før hun løp sønderknust hjem.

Den andre hadde for vane å leke uskyldig og la andre ta støyten når de sammen hadde funnet på noe galt, med god hjelp fra sine foreldre som aldri innså at deres gutt ofte var den som satte i gang ting, men bare passet på å " beskytte" ham fra " urettmessige beskyldninger" , til og med den gangen han slo ned en medelev, så var det visstnok bare offeret sin skyld fordi han hadde påstått at deres lille gull hadde vært med å gjort hærverk og at han også måtte innrømme sin del av skylden og gjøre opp for seg.

Jeg må vel si at jeg ikke var fullt så hjertelig og inkluderende når disse kom på besøk, som jeg var med de andre vennene deres, selv om jeg var smilende, hyggelig og tok meg tid sammen med disse også.

Og ja... jeg vet det var foreldrenes og ikke barnas skyld at de ble slik de ble, men jeg ser ingen grunn til at jeg burde oppmuntre mine barn til vennskap med slike mennesker, enten de er barn eller voksne.

Heldigvis hadde mine barn andre venner enn disse og de var oppvokst i alle mulige slags miljøer, både med uføretrygdede foreldre, renholdspersonell, lærere, snekkere, høgskolelektorer, kunstnere osv..

En av mine "yndlingsvenner" kom fra et hjem der både mor og stefar hadde vært innlagt på institusjon, men likevel var flotte, snille, morsomme mennesker som hadde maktet å oppdra flere barn med like fine personligheter.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Selvsagt, her får alle barn lik behandling gjør aldri forskjell i motsetning til naboen som tror de er så jævla god fordi de har mye ,mer penger enn oss, de utelater mine barn fordi de ikke er fine nok. Jeg er arbeidsledig og mannen min er sivilingeniør!

Endret av Anciol
  • Liker 1
Skrevet

Ungene behandles ulikt fordi de har forskjellig personlighet, ikke på bakgrunn av foreldrenes sosiale status.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...