Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde helst sett at de holdt seg til handling allerede skrevet og ikke spoilet kommende

handling i bøkene (om det er det de gjør). Ille nok med den Nights King spoilingen i

forrige sesong, dette med Shireen er viktige deler av plottet som burde holdes hemmelig

til neste bok kommer ut. Apropo det, hvor lenge må vi vente på neste bok? Martin står jo

ikke fritt til å ta seg all verdens tid nå lenger som serien har tatt igjen bok 5 i stor grad, venter

de for lenge med å fortsette, så risikerer de å miste momentet/populariten de har opparbeidet

så langt.

Kanskje man bare skal la serien ligge på vent til neste bok kommer ut i 2019?

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg føler er en av grunnene til at folk reagerte som de gjorde angående ekteskapet og voldtekten er at i bøkene (nå er jeg ikke ferdig med serien og dette er bare noe jeg har sett andre skrive) er fordi i bøkene er det et så stort fokus på at Sansa er jomfru og at hun forblir jomfru, og at det som skjer med Sansa i serien skjer med en helt annen karakter i bøkene.

Skrevet

Vel, som jeg skrev, de risikerer å miste litt av fanskaren om de venter så lenge med å

fortsette tvserien (om det er så langt frem i tid). Ergo skulle tvseriern holdt seg til handlingen

i bøkene og ikke spoilet fremtidige elementer.

Skrevet

Når de kutter ut så store deler av handlingen i bøkene blir de jo selv skyld i at episodene blir litt tomme og at de må klare seg med plots skrevet av andrerangs screenwriters i stedet for en god forfatter.

Har i stor grad mista sansen for tv-serien i løpet av denne sesongen. Handlingen og karakterene stemmer ikke helt for meg lenger.

Write like the wind, George RR Martin.

• Liker 1
Skrevet

Det jeg føler er en av grunnene til at folk reagerte som de gjorde angående ekteskapet og voldtekten er at i bøkene (nå er jeg ikke ferdig med serien og dette er bare noe jeg har sett andre skrive) er fordi i bøkene er det et så stort fokus på at Sansa er jomfru og at hun forblir jomfru, og at det som skjer med Sansa i serien skjer med en helt annen karakter i bøkene.

Det stemmer. Sansa blir værende hos Littlefinger, og den jenta som blir gift med bastarden, er Jeyne Poole, en lokal jente som ble med til Kings Landing, og som kanskje har en overfladisk likhet med Arya, som hun skal forestille.

Skrevet

Tror ikke det kommer til å funke. Man kan ikke legge en TV-serie på is i fire år.

• Liker 1
Skrevet

Når de kutter ut så store deler av handlingen i bøkene blir de jo selv skyld i at episodene blir litt tomme og at de må klare seg med plots skrevet av andrerangs screenwriters i stedet for en god forfatter.

Har i stor grad mista sansen for tv-serien i løpet av denne sesongen. Handlingen og karakterene stemmer ikke helt for meg lenger.

Der er jeg enig. Det hadde vært mye bedre om de hadde fulgt bøkene litt tettere og ikke hastet avgårde sånn i de første sesongene. Kunne har roet det ned litt, iallfall.

Skrevet

Hadde som mål å lese ferdig de to siste bøkene før sesong 5 kom ut, men nå når jeg ser hvor mye som er annerledes, og når jeg er opptatt med eksamen og jobb, har jeg sluttet å stresse med det. Nå er jeg veldig spoiler oppdatert på bøkene, så egentlig har det veldig lite å si. Men, det var den følelsen av å faktisk være ferdig og vente på en ny bok mens jeg fikk se serien. Som var grunnen til at jeg begynte å lese bøkene i det hele tatt. Jeg så til og med sesong 4, og siden det var så lenge til neste sesong, måtte jeg lese bøkene for å finne ut mer om hva som ville skje, og for å få et mye bedre overblikk over hele universet. 

Skrevet

Hadde helst sett at de holdt seg til handling allerede skrevet og ikke spoilet kommende

handling i bøkene (om det er det de gjør). Ille nok med den Nights King spoilingen i

forrige sesong, dette med Shireen er viktige deler av plottet som burde holdes hemmelig

til neste bok kommer ut. Apropo det, hvor lenge må vi vente på neste bok? Martin står jo

ikke fritt til å ta seg all verdens tid nå lenger som serien har tatt igjen bok 5 i stor grad, venter

de for lenge med å fortsette, så risikerer de å miste momentet/populariten de har opparbeidet

så langt.

Det ser dessverre ut som at TV-serien kommer til å ende før siste boka kommer, og selv om serien har tatt noen andre retninger og valg enn bøkene, så vil slutten i det store og det hele være det samme. Altså vil serien spoile den siste boka.

Ingen vet helt når bøkene kommer, er vi veldig heldige får vi bok 6 i løpet av 2015 og dermed før sesong 6. Men skjer aldri at den syvende og siste boka kommer før sesong 7, ifølge GRRM og serieskaperne.

Skulle som Mann42 gjerne ønske de hadde gått litt saktere i serien, jeg er så helfrelst at jeg gjerne kunne sett hver eneste detalj i bøkene utspille seg på skjermen, inkludert hele forhistorien (jeg hører rykter om spinoff her, krysser fingrene!). 

AnonymBruker
Skrevet

Ergo skulle tvseriern holdt seg til handlingen i bøkene og ikke spoilet fremtidige elementer.

Hva mener du nå? Hvordan skal man fortsette serien uten å spoile de neste bøkene? Skulle de ha laget 3-4 sesonger ekstra basert på bok 4 og 5?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt riktig, serien har vært ganske dårlig i år. Men dessverre er det ikke nødvendigvis slik at det hadde blitt noe bedre om man hadde fulgt bok 4 og 5 nærmere.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det kommer til å funke. Man kan ikke legge en TV-serie på is i fire år.

De kunne spilt inn de neste par sesongene, men latt være å sende dem til bøkene hadde blitt utgitt :laugh:

Skrevet

Det ser dessverre ut som at TV-serien kommer til å ende før siste boka kommer, og selv om serien har tatt noen andre retninger og valg enn bøkene, så vil slutten i det store og det hele være det samme. Altså vil serien spoile den siste boka.

Ingen vet helt når bøkene kommer, er vi veldig heldige får vi bok 6 i løpet av 2015 og dermed før sesong 6. Men skjer aldri at den syvende og siste boka kommer før sesong 7, ifølge GRRM og serieskaperne.

Skulle som Mann42 gjerne ønske de hadde gått litt saktere i serien, jeg er så helfrelst at jeg gjerne kunne sett hver eneste detalj i bøkene utspille seg på skjermen, inkludert hele forhistorien (jeg hører rykter om spinoff her, krysser fingrene!). 

Ja... nå kommer jeg til å vente og sitte og lure på om det er sant at HBO har fulgt hovedpoengene i bøkene! Kommer Melisandre til å brenne Shireen...

Jeg begynner å like serien mindre. Det er selvsagt helt av personlige grunner. Jeg er fornøyd når de kutter ut deler av bøkene som ikke betyr noe for meg, men når de utelater deler som jeg liker så blir jeg misfornøyd. :krangle:

Jeg er helfrelst på en stor del. Det er som forelskelse. For mine utkårete hovedpersoner kan jeg ikke få nok detaljer, nok bakgrunnhistorie, nok av deres tanker og tvil. For de andre, så er det bleh, bla fort gjennom og les litt på hver side for å få med seg grovtrekkene.

Hvis jeg derimot leser alt om en hovedperson sammenhengende, så liker jeg de mye bedre. Da følger jeg utviklingen deres. Jeg har lest bøkene utallige ganger. Første gang sluker jeg de for å finne ut hva som skjer. Men Sand Snakes klarte jeg ikke å få noe forhold til, uansett hvor mye jeg leser. Og de er framstilt så platt i serien at jeg misliker de mer og mer. Ønsker at en sandstorm skal utslette alle sammen.

Stannis og Melisandre, urk, de rykket opp som skurkene veldig fort på tv. Jeg så ikke den komme, etter at Stannis viste en mer myk side tidligere. Men når jeg ser det i etterkant, så er det logisk. Daenerys må ha en god grunn til å krige i Westeros for at vi skal heie på henne. Hvis en streng, kjedelig men tross alt rettferdig Stannis satt på jerntronen så...

Liker heller ikke Disneyversjonen av når Daenerys fløy bort med Drogon. :dry: Savner også Quentyn Martell og Victarion Greyjoy. Trenger bedre "love interests" enn Daario og Jorah. De er så polert i serien at de er kjedelige. Quenty er den søte, snille og tragiske som jeg fikk sympati for. Selv om han er for myk. Victarion kan bli slem og sexy i neste bok. Yum!

Skrevet (endret)

Hva mener du nå? Hvordan skal man fortsette serien uten å spoile de neste bøkene? Skulle de ha laget 3-4 sesonger ekstra basert på bok 4 og 5?

Nei, de kunne unnlatt å gå så fort frem som andre her har påpeket. Vi kunne fått litt mer innblikk

i handlingsgang beskrevet i bøkene istedet for de scenene som er hentet ifra bok 6 (tilsynelatende).

Enkelte ting er jo omskrevet fullstendig, dette med Jamie nede i Dorne istedet for Arys Oakheart

bla. Ellers så er det jo masse plott i bok 5 som ikke er berørt i serien i det hele tatt, hele greia med

Jon Connington og Aegon Targaryen, masse ifra Iron Islands som bok 4 var stappfull av for å nevne noe...

Endret av Jellybean78
Skrevet

Ja, det jeg kunne tenkt meg selv er om Martin hadde skrevet en trilogi med all handlingen

i forkant av Game of Thrones etter han er ferdig med bok 7. Hadde vært supert å stifte

bekjentskap med alle de personene som er sentrale for historien her, men døde...Lyanna,

Rhaegar, Brandon Stark, Arthur og Ashara Dayne osv.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de kunne unnlatt å gå så fort frem som andre her har påpeket. Vi kunne fått litt mer innblikk

i handlingsgang beskrevet i bøkene istedet for de scenene som er hentet ifra bok 6 (tilsynelatende).

Enkelte ting er jo omskrevet fullstendig, dette med Jamie nede i Dorne istedet for Arys Oakheart

bla. Ellers så er det jo masse plott i bok 5 som ikke er berørt i serien i det hele tatt, hele greia med

Jon Connington og Aegon Targaryen, masse ifra Iron Islands som bok 4 var stappfull av for å nevne noe...

Ser ut som om iron islands kommer med i neste sesong forresten. Leste at de er på utkikk etter noen som kan spille euron

Anonymous poster hash: 113a8...4e2

Gjest Evans
Skrevet

Håper Stannis kverker Boltons:)

Stannis virker som den mest normale i GoT!

Egentlig var det Stannis som skulle ta tronen etter sin bror Robert, men den innavlede Joffrey fikk den!

Robb Stark var en idiot deluxe, hadde han vært smart så hadde han giftet seg med Frey jenta og tatt Jeyne Westerling som konkubine:)

Det vil jeg si meg sterkt uenig i! 

Gjest Evans
Skrevet (endret)

Men det at de brenner Shireen i dagens episode er litt trist.

Anonymous poster hash: 0ec1f...b44

Det var grusomt! Off.. Forstår i hvert fall hvorfor han absolutt skulle sende bort Davos. 

(jeg har ikke lest bøkene, men syns denne tråden er så mye mer spennende enn den andre. Så beklager at jeg ikke kommer med noe bokinnspill!)

Endret av Evans
Skrevet (endret)

Ja, det jeg kunne tenkt meg selv er om Martin hadde skrevet en trilogi med all handlingen

i forkant av Game of Thrones etter han er ferdig med bok 7. Hadde vært supert å stifte

bekjentskap med alle de personene som er sentrale for historien her, men døde...Lyanna,

Rhaegar, Brandon Stark, Arthur og Ashara Dayne osv.

Han har skrevet en slags prolog om disse folkene og hendelsene før serien begynner, jeg driver og leser den nå. Men det er ikke en typisk roman, den er formet som at den er skrevet av en maester som har samlet diverse mer eller mindre pålitelige kilder og satt det sammen til en kronologisk historie over Westeros. Så selv om historiene er interessante, så er den hakket mer tørr enn romanene pga mangel på dialog og mer emosjonelle skildringer o.l. Noe god historiefortelling, og noe føles som ren oppramsing av hendelser og mennesker. Men det er definitivt nok mat til å bygge en hel serie (enten bok eller TV) om Targaryens og denne Dance of the Dragons-krigen osv. Hadde ikke bydd meg imot!

http://www.amazon.com/The-World-Ice-Fire-Westeros/dp/0553805444

Endret av Cuntzilla
Gjest Evans
Skrevet

Jeg syns de tar seg litt friheter. Jeg kan ikke huske at Stannis brente datteren sin levende (selv om det ikke kan utelukkes at GRRM ville skrive det inn i neste bok).

Men jeg likte arenascenen. Enter the Dragon! Det jeg IKKE skjønner, er hvordan det er MULIG å ikke falle for fristelsen til å lage de dragescenene slik som GRRM skrev dem. For når Daenerys konfronterer Drogon, så er han ikke riktig så tam i bøkene. I arenaen prøver han å brenne henne. Hun blir stående midt i ildstrålen, og når den tar slutt, står hun uskadet, men alle klærne og håret er svidd av henne.

Det, mer enn noe annet, bekrefter hennes status som Dragers Mor. De kan ikke skade henne med flammene sine. Og det at de lar henne fly dem, blir nærmest en biting.

Jeg syns arenascenen var vakker. Gråt, gråt og gråt. Offameg.

Enig med deg i at det kunne gjort seg med ennå litt mer med mer konfrontasjon, og etterpå kjærlighet mellom Daenerys og Drogon - som du sier viser at hun faktisk er dragemamaen.

Men dette med at hun ikke kan skades av flammer er vel generelt? Den gangen hun la seg på bålet, riktignok sammen med eggene og Kahl, var det ikke dragenes flammer som var faren, men "vanlige flammer". Hun kom uskadet fra det også.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...