Gå til innhold

Hysterisk anti-røyk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker som om folk er blitt litt vel hysteriske når det gjelder barn og sigarettrøyking. Ser ukentlig innlegg a la: "Besteforeldrene/tante/onkel røyker, nekter å la dem passe barna selv om de ikke røyker i nærheten av henne. Synes dere jeg er hysterisk?" Fulgt av en rekke støttende innlegg som nærmest anbefaler å kutte kontakt med nær familie.

En ting er hvis barnet har f.eks astma, da skjønner jeg at man må være ekstra beskyttende. Og det er fint at de fleste småbarnsforeldre har røykfrie hus. Men nekte unger å være på besøk hos noen som røyker ..? Heller droppe alt av f.eks besteforeldretid hvis svigerfar røyker pipe?

Det synes jeg er hysterisk, men det virker som om jeg er den eneste. Eller er jeg ikke det? Dere som ikke sender ungene deres på besøk til røykere, er dere like nøye med eksos/miljøgifter av alle slag, eller er det kun røyking som er kjepphesten?

Røyker forresten ikke selv, til opplysningn i tilfelle noen tror jeg er en bitter slektning.

Anonym poster: e4a7b5fe6049389a6229140e44f10faa

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke alene :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er hysterisk å holde ungene unna røyk. Skulle ønske holdningene var slike da jeg vokste opp, så hadde jeg sluppet unna mye passiv røyking.

Anonym poster: 66eba286902dcd23128afb43d84ab0af

• Liker 18
Skrevet

Hinsides hysterisk! Det holder ikke lenger å skåne barna for passiv røyking, men det skader tydeligvis øynene deres også hvis de skulle komme i skade for å få øye på noen med en sigarett i hånden.

• Liker 13
Skrevet

Jeg kan ikke unngå å sende barna ut i luften.

Jeg kan unngå å sende barna inn i et hjem der det røykes.

Case closed.

• Liker 16
Skrevet

Da kona mi var baby, røykte mora hennes mens hun ammet. Ikke at det er noe eksempel til etterfølgelse, men tro det eller ei, det gikk bra det også.

• Liker 4
Skrevet

Hysterisk. Begge mine foreldre røkte da jeg var barn, og selv om jeg ville foretrukket at de ikke gjorde det, så har det ikke påført meg noen helsemessige skader så langt. (Har aldri røkt "aktivt" selv.) Men om jeg hadde hatt barn selv så ville det ikke falt meg inn å nekte dem å være på besøk hos røykere. En annen sak er at de ville vel selv kommentert at "det lukter stygt" og kanskje ikke villet være der av den grunn.

Så lenge man har det røykfritt hjemme der barnet faktisk oppholder seg det meste av tiden, så tror jeg faktisk ikke et normalt sunt barn tar skade av korttidsopphold hos røykere. (Har barnet astma eller andre luftveissykdommer kan det nok stille seg annerledes.)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er hysterisk å holde ungene unna røyk. Skulle ønske holdningene var slike da jeg vokste opp, så hadde jeg sluppet unna mye passiv røyking.

Ja, også hadde du sluppet unna masse besteforeldre, tanter ol.... Hva skal man med dem, fami'ie er ikke viktig for et barn uansett!

Anonym poster: 3f2d8824a38e5f5a01e5bfc2b5cdb880

• Liker 4
Skrevet

Jeg kan ikke unngå å sende barna ut i luften.

Jeg kan unngå å sende barna inn i et hjem der det røykes.

Case closed.

Tenkt over hvor mye luft det er ute?

Skrevet

Synes det er bra at folk er nøye på dette. Passiv røyking er jo veldig skadelig og unødvendig å utsette små barn for. Synes det er unødvendig å røyke når små barn er i nærheten, men hvis besteforeldrene går ut for å røyke, kan jeg ikke skjønne at det er noe problem.

• Liker 5
Skrevet

Tenkt over hvor mye luft det er ute?

Ja, det har jeg. Derfor har jeg bevisst unngått å bosette meg i områder med dårligere luftkvalitet enn andre i byen jeg bor i.

Men idiotiske argumenter om at det er mye dritt i luften er for femåringer som argumenterer.

• Liker 3
Gjest Gunfreak
Skrevet

Da kona mi var baby, røykte mora hennes mens hun ammet. Ikke at det er noe eksempel til etterfølgelse, men tro det eller ei, det gikk bra det også.

Det vet du ikke enda...

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener at det går an å ta hensyn om man har barn på besøk og ikke røyke inne mens de er der, men om "farmor" går på verandaen og tar seg en sigg mens ungen sitter inne å ser på barne-tv er ikke krise altså.

• Liker 8
Skrevet

Ja, det har jeg. Derfor har jeg bevisst unngått å bosette meg i områder med dårligere luftkvalitet enn andre i byen jeg bor i.

Men idiotiske argumenter om at det er mye dritt i luften er for femåringer som argumenterer.

Jeg tenkte mer på om beboerne i naboblokka burte forbys å røyke på egne verandaer siden det bor barn i borettslaget? Sånn siden det ikke lenger holder å røyke ute?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke dårlig argumentasjon.

WHO mener at avgasser fra motordrevne kjøretøy dreper flere enn det trafikkulykker gjør. Kilde: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=4144276

Fedme i tenårene er like farlig som å røyke ti sigaretter om dagen. Kilde: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/fedme-like-farlig-som-royking/

Ensomhet kan være like farlig som å røyke femten sigaretter om dagen. Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4118525.ece#.UXG8QErLucw

Passiv røyking noen timer i uken er selvsagt ikke like farlig som å røyke selv. Så alle som er så hysteriske når det gjelder røyking at de heller vil kutte kontakt med nær familie på grunn av det: Er dere like hysteriske når det gjelder ungens matvaner? Hvor dere bosetter dere? Og hvor lurt er det å starte ungens liv med å kutte ut store deler slekt?

TS

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke dårlig argumentasjon.

WHO mener at avgasser fra motordrevne kjøretøy dreper flere enn det trafikkulykker gjør. Kilde: http://www.vg.no/nyh...p?artid=4144276

Fedme i tenårene er like farlig som å røyke ti sigaretter om dagen. Kilde: http://www.dagensmed...ig-som-royking/

Ensomhet kan være like farlig som å røyke femten sigaretter om dagen. Kilde: http://www.aftenpost...ce#.UXG8QErLucw

Passiv røyking noen timer i uken er selvsagt ikke like farlig som å røyke selv. Så alle som er så hysteriske når det gjelder røyking at de heller vil kutte kontakt med nær familie på grunn av det: Er dere like hysteriske når det gjelder ungens matvaner? Hvor dere bosetter dere? Og hvor lurt er det å starte ungens liv med å kutte ut store deler slekt?

TS

Herregud då! Nu handlar det ju inte om det men att ett beteende som man ser faktiskt smittar av. Barn av föräldrar som röker har mycket större risk att börja röka än barn av föräldrar som inte röker.

Detta är den största grunden jag ser. Jag röker själv IBLAND men jag röker ALDRIG inför mitt barn. Tyvärr så röker en del av mina bekanta/familj men det är något jag bara har varit tvungen att acceptera. Men min far får inte lov att röka i närheten av mitt barn och det har han accepterat.

Så länge jag är en bra förebild så tror jag att det går bra, jag behöver inte vara perfekt för det men en del sidor av mig behöver inte mitt barn varken, se, höra eller lukta.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Hele familien min røykte inne. Jeg hatet det.

Jeg har astma nå (røyker ikke selv).

Anonym poster: 19dfdd2ab7e209c411d77ed5dcbe33b7

• Liker 4
Skrevet

Hadde to røykende foreldre i en leilighet på 40 kvadrat. Hvor har det blitt av min astma?

• Liker 2
Gjest Gunfreak
Skrevet

Hadde to røykende foreldre i en leilighet på 40 kvadrat. Hvor har det blitt av min astma?

Astma er det minste du bør bekymre deg for.

• Liker 9
Skrevet

Man vet ikke alltid om barna har en allergier eller astma, eller føler ubehag (som hodepine eller kvalme) i møte med hjemmet til en røyker (selv hvis det ikke røykes inne mens barnet er der).

Jeg kan få hodepine av noe så enkelt som å sitte i 10 min i bilen til en røyker, og jeg var sånn som barn også. Jeg sa aldri noe til mine ikkerøykende foreldre, da jeg ikke ville snakke stygt om foreldrene til mine venninner.

Hvorfor ikke skjerme barna i stedet for å risikere å påføre dem helseskadelig ubehag? Hvis tante eller bestefar røyker og ikke ønsker å gi dette opp, så får de heller komme på besøk til barnets røykfrie hjem, i stedet for å ha barnet på besøk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...