Gå til innhold

Monarki eller republikk?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja, har ikke tatt så veldig stilling til det her i grunn. Syns det fungerer greit som det gjør, og ser ikke helt hva vi har å vinne på bli en republikk.

Har hørt mange mene at det ville være kostnadsbesparende å bli republikk, da man ikke lenger må betale gasje til kongehuset. Vet ikke helt om jeg er enig når man ser hva enkelte land (USA) har av utgifter, ikke bare til presidenter men også ekspresidenter.

Gleder meg til å lese flere meninger om dette temaet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Republikk! Kongehuset koster mye i forhold til hva de gir (det er grenser for hvor mye man kan betale mennesker for å klippe snorer..) Og å ha et statlig overhode som a)arver sin stilling og b)faktisk ikke har noen reell makt synes ikke spesielt fornuftig for meg..Motargumentet er selvsagt at kongehusmedlemmene fungerer som abassadører, men da vil jeg heller bruke penger på å fremme kunst og kultur i landet-vi har f.eks mange flotte kunstnere som kan gjøre et utmerket jobb som "ambassadører"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
Republikk! Kongehuset koster mye i forhold til hva de gir (det er grenser for hvor mye man kan betale mennesker for å klippe snorer..) Og å ha et statlig overhodet som a)arver sin stilling og b)faktisk ikke har noen reell makt synes ikke spesielt fornuftig for meg..Motargumentet er selvsagt at kongehusmedlemmene fungerer som abassadører' date=' men da vil jeg heller bruke penger på å fremme kunst og kultur i landet-vi har f.eks mange flotte kunstnere som kan gjøre et utmerket jobb som "ambassadører"..[/quote']

:klappe: Så enig, så enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da man ikke lenger må betale gasje til kongehuset. Vet ikke helt om jeg er enig når man ser hva enkelte land (USA) har av utgifter, ikke bare til presidenter men også ekspresidenter.

Du tror ikke at en norsk eks-president må ha ca. like mye beskyttelse som en norsk eks-statsminister da? Som faktisk vanligvis er null og niks? Du kan ikke sammenligne Norge og USA på den måten, og heller ikke Bill Clinton og Syse eller Willoch i et globalt perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er klart det ikke ville bli like dyrt som en amerikansk eks president, men omtrent like mye som en konglig vil jeg tro. Jeg tror helt ærlig at en norsk eks president ville ha behov for mer beskyttelse enn en norsk eks statsmenister. Det er jo en viss forskjell på hva disse titlene innebærer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

dere som sier at kongehuset er dyrt...hva tror dere at presidenter er gratise en president vil bo i slotte vil holde fester..det er like dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty

Hva koster ikke valgkampen i USA hvert fjerde år, bare for å velge seg en ny president. Og tenk om vi ender opp med en som er like "klok" som Bush :hoho: . Nei jeg er tilhenger av monarki, synes kongefamilien gjør en god jobb :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger ikke ha president om vi avskaffer kongehuset. Statsministeren kan fungere greit som nasjonens overhode. Og amerikanske tilstander vil vi ikke få i Norge uansett. (Amerika har et annet politisk system enn vi har. En norsk president ville aldri fått den samme makten som en amerikansk president. Statsministeren i Norge er regjeringens "overhode", og regjeringen må ha støtte i Stortinget. Stortinget består av mange partier.)

Det er faktisk positive sider ved å ha et monarki. De er politisk nøytrale, og vil derfor i mange tilfeller kunne representere Norge bedre enn en person med politisk tilhørighet. Men jeg mener allikevel at monarkiet har utspilt sin rolle. Det er bedre å lønne en folkevalgt person for å representere Norge, enn at det skal gå i arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nytten i å ha en handlekraftig republikk. Men jeg er ikke av den formening om at Norge trenger det. Norge er etter min mening det beste landet i verden, og jeg synes at if it isn't broken, don't try to fix it prinsippet burde veie tungt på dette området. Spesielt siden kongehuset også veier tungt i vårt lands verdigfulle kultur og historie.

Ja, jeg er stolt av å være nordmann. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok republikaner før.. Men jeg har "myknet" overfor monarkiet etterhvert som jeg har blitt voksen.. Begynner å se hvor vanskelig det hadde vært å få laget et system som fungerte halvparten så bra som monarkiet faktisk gjør i dag.

Men jeg er jo prisipielt i mot arv av denne typen, kun eiendeler bør kunne arves.. (og gener ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...