Gå til innhold

Nav - behandler meg som en 'lort og ingenting'. :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager, men hvordan har du råd til å ha bil? Selg bilen og begynn å bruke buss og tog. Det å klage at jobbene ligger 2 timer unna (en eller to vei?) setter deg i dårlig lys. Jeg pendler 1.5 t en vei hver dag til jobb og 1.5 t tilbake. Og jeg klager ikke. For jobb er jobb og gir penger. Hvis du er så kresen med jobben, da er situasjonen din ikke så ille.

For å forklare dette, så eier jeg ikke min egen bil. Jeg bruker pappa sin bil og betaler verken årsavgift eller noe annet enn bensin. Dette er pappas måte og hjelpe meg på, noe jeg er meget taknemmelig for. Grunnen til at jeg ikke tar buss er fordi jeg bor i Nord-Norge og her går det ikke busser som jeg kan bruke for å komme meg på jobb. Skal jeg ta et eksempel så kan jeg bruke Tromsø, tromsø ligger 2,5/3 timer unna. Skal jeg jobbe der borte så får første buss i 9 tiden som jeg kan ta, som går helt inn i byen. Med alle stopp og pauser bussen tar for og vente på alle bussene som kommer fra andre steder, som skal bytte over til denne bussen er jeg i byen ca 12/1 tiden. Skal jeg da gå kveldsvakt begynner kanskje jobben i 5/6 tiden, og da går siste bussen hjem i 10 tiden. Da kan jeg jobbe i 4 timer før jeg må springe til bussen, hver bussbilett koster over 300 kroner, så en dag bruker jeg over 600 kroner og må vente i byen fra 1 til 6, altså 5 timer. Skal jeg ta Finnses som er ca 1,5 time unna går det IKKE buss. Skal jeg ta bardufoss som er ca 40/50 min unna så går det ikke buss alle dager og jeg blir nødt til og finne egen måte og komme meg hjem dagene bussene ikke går. Skolebussene er de eneste som går der, men da må jeg gå flere km fra skolen til sentrum der ingen jobber er ledige for øyeblikket. Hadde jeg derrimot bodd i en by, der kollektiv trafikk er vanlig brukt hadde jeg ikke hatt bil. Men i Nord-Norge har vi bare skolebusser, flybusser og vanlig rutebuss. Disse går ikke slik at man kan flette de sammen med en evt jobb, så jeg kan IKKE selge en bil som ikke tillhører meg og som jeg er meget avhengig av å bruke for og komme meg på butikk osv. Er ikke kresen på jobb, tar imot en jobb OM jeg hadde fått noen. Men til nå, har jeg ikke gjort annet enn og søke uten og få noen jobber.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lillebror har aspergers og klarer ikke å fungere helt som normalt i samfunnet, han har tilrettelagt jobb og tror han også tjener rundt 4000 kr om jeg ikke tar helt feil, han har vel fått det i 2 år eller noe. Han bor hjemme hos far og blir forsørget av han. Men "lønnen" høres veldig lite ut syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare dette, så eier jeg ikke min egen bil. Jeg bruker pappa sin bil og betaler verken årsavgift eller noe annet enn bensin. Dette er pappas måte og hjelpe meg på, noe jeg er meget taknemmelig for. Grunnen til at jeg ikke tar buss er fordi jeg bor i Nord-Norge og her går det ikke busser som jeg kan bruke for å komme meg på jobb. Skal jeg ta et eksempel så kan jeg bruke Tromsø, tromsø ligger 2,5/3 timer unna. Skal jeg jobbe der borte så får første buss i 9 tiden som jeg kan ta, som går helt inn i byen. Med alle stopp og pauser bussen tar for og vente på alle bussene som kommer fra andre steder, som skal bytte over til denne bussen er jeg i byen ca 12/1 tiden. Skal jeg da gå kveldsvakt begynner kanskje jobben i 5/6 tiden, og da går siste bussen hjem i 10 tiden. Da kan jeg jobbe i 4 timer før jeg må springe til bussen, hver bussbilett koster over 300 kroner, så en dag bruker jeg over 600 kroner og må vente i byen fra 1 til 6, altså 5 timer. Skal jeg ta Finnses som er ca 1,5 time unna går det IKKE buss. Skal jeg ta bardufoss som er ca 40/50 min unna så går det ikke buss alle dager og jeg blir nødt til og finne egen måte og komme meg hjem dagene bussene ikke går. Skolebussene er de eneste som går der, men da må jeg gå flere km fra skolen til sentrum der ingen jobber er ledige for øyeblikket. Hadde jeg derrimot bodd i en by, der kollektiv trafikk er vanlig brukt hadde jeg ikke hatt bil. Men i Nord-Norge har vi bare skolebusser, flybusser og vanlig rutebuss. Disse går ikke slik at man kan flette de sammen med en evt jobb, så jeg kan IKKE selge en bil som ikke tillhører meg og som jeg er meget avhengig av å bruke for og komme meg på butikk osv. Er ikke kresen på jobb, tar imot en jobb OM jeg hadde fått noen. Men til nå, har jeg ikke gjort annet enn og søke uten og få noen jobber.

Da får du søke deg inn på privatskole og ta opp igjen noen fag til høsten. Da får du både lån og stipend. Året etterpå søker du på høyere utdannelse. Du må belage deg på å flytte fra der du bor, det tror jeg uansett du vil ha godt av.

Anonym poster: b874f892491efea76258976698943b96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du søke deg inn på privatskole og ta opp igjen noen fag til høsten. Da får du både lån og stipend. Året etterpå søker du på høyere utdannelse. Du må belage deg på å flytte fra der du bor, det tror jeg uansett du vil ha godt av.

Flytter med glede bort herfra, om jeg får støtte tar jeg gjerne opp fag for å få meg høyere utdanning. Men slik som situasjonen er nå, er jeg nødt til og få unna både inkasso og diverse regninger før jeg kan starte på nytt igjen. Må rett og slett få hodet over vannet, før jeg offisielt drukner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluten- og laktoseintolleranse: bruk korrekt søknadsskjema og send inn legens bekreftelse. Om du ikke har tatt gastroskopi må legens erklæring være meget utfyllende. Send eventuelt også med Trygderettens uttalelse angående Grunnstønad uten gastroskopi. Du må få skriftlig svar fra Nav og klage skriftlig.

Trippel prolaps: få deg en legeerklæring og søk AAP. Få din mor til å søke om å slippe å forsørge deg.

Ta med deg regninger du ikke har fått betalt, siste likning og kontoutskrift for de tre siste månedene og dra på Sosialkontoret. Der må du informere om at din mor har søkt om å slippe å forsørge deg.

Anonym poster: 0d609bade82b8633872b3cd019e30b9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter med glede bort herfra, om jeg får støtte tar jeg gjerne opp fag for å få meg høyere utdanning. Men slik som situasjonen er nå, er jeg nødt til og få unna både inkasso og diverse regninger før jeg kan starte på nytt igjen. Må rett og slett få hodet over vannet, før jeg offisielt drukner.

Ta jobb ved siden av skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo ikke sant......bare tulleinnlegg.

Anonym poster: 18a2836219605b2bd3e0adf45bd7d6ee

Dette er ikke et tulleinnlegg. Etter møtet med Nav ble jeg overrasket over kravet de satt. De sa rett ut at det feiler deg ingenting. Jeg får virkelig ingen pengestøtte hvis jeg ikke finner meg en jobb igjjen. Kanskje får jeg dagpenger hvis jeg viser innsatsvilje!? Helledussan da, har jobba hardt i alle år og betalt min skatt. Trodde jo at den dagen noe skjedde ville en få hjelp, men det er ikke for alle likt tydeligvis. Holder nå på og innhente takst på leiligheten min, må muligens selge bilen som ikke er verd så mye. Har hele tiden fulgt opp ting fra Nav samt behandlinger jeg må gjennom. Jeg vil jobbe men klarer det ikke akkurat nå.

Anonym poster: 0b4fc4028684030782ad01fbffddc294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et tulleinnlegg. Etter møtet med Nav ble jeg overrasket over kravet de satt. De sa rett ut at det feiler deg ingenting. Jeg får virkelig ingen pengestøtte hvis jeg ikke finner meg en jobb igjjen. Kanskje får jeg dagpenger hvis jeg viser innsatsvilje!? Helledussan da, har jobba hardt i alle år og betalt min skatt. Trodde jo at den dagen noe skjedde ville en få hjelp, men det er ikke for alle likt tydeligvis. Holder nå på og innhente takst på leiligheten min, må muligens selge bilen som ikke er verd så mye. Har hele tiden fulgt opp ting fra Nav samt behandlinger jeg må gjennom. Jeg vil jobbe men klarer det ikke akkurat nå.

Fastlege. Erklæring. Søk. AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlege. Erklæring. Søk. AAP.

Har søkt AAP fikk avslag holder på og anke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sin bil?

Da har du altså 2 foreldre som kan hjelpe deg.

Anonym poster: 18a2836219605b2bd3e0adf45bd7d6ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er din bil og du ikke har penger til bensin, da kan du ikke bruke den. Hva slags regninger du ikke har betalt slik at de gikk til inkasso? Med så lite penger må du ha nærmest null forbruk.

Og hvis du bor langt fra sivilisasjonen, kan du ikke forvente at det er mange jobber. Da må du flytte derfra til en større by. Hvis du har søkt høyere utdanning og ikke fått studieplass noe sted, da har du elendige karakterer eller søkte bare på studier som har veldig høy poenggrense? For det er alltid masse igjen på resttorget. Du får flytte til en større by, bo i studenthybel og søke lån og stipend i Lånekassen. I tillegg jobbe deltid ved siden av studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er din bil og du ikke har penger til bensin, da kan du ikke bruke den. Hva slags regninger du ikke har betalt slik at de gikk til inkasso? Med så lite penger må du ha nærmest null forbruk.

Og hvis du bor langt fra sivilisasjonen, kan du ikke forvente at det er mange jobber. Da må du flytte derfra til en større by. Hvis du har søkt høyere utdanning og ikke fått studieplass noe sted, da har du elendige karakterer eller søkte bare på studier som har veldig høy poenggrense? For det er alltid masse igjen på resttorget. Du får flytte til en større by, bo i studenthybel og søke lån og stipend i Lånekassen. I tillegg jobbe deltid ved siden av studiene.

Det kan være greit med litt lokalkunnskap, for så vet en at dine forslag er lettere i teorien enn i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være greit med litt lokalkunnskap, for så vet en at dine forslag er lettere i teorien enn i praksis.

Jeg har ikke skrevet at det er lett. Men hvis man gjør ingenting og bare klager, da skjer det ikke noe heller. Veien gjennom høyere utdanning og Lånekassen + deltidsjobb er en helt mulig og oppnåelig mulig utvei for Vonm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet at det er lett. Men hvis man gjør ingenting og bare klager, da skjer det ikke noe heller. Veien gjennom høyere utdanning og Lånekassen + deltidsjobb er en helt mulig og oppnåelig mulig utvei for Vonm.

Neida, det er mulig. Og hun vil jo ikke være den første som klarer det, men mangler kanskje noen som kan støtte opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå levd på 4000,- i mnd i nøyaktig 1 år.

Dette synes NAV er helt greit!

Jeg har fibromyalgi, er i 40% vikariatstilling, greier ikke jobbe mer enn det, greier egentlig ikke disse 40% en gang.

Vet ikke mine arme råd.

Har rett og slett ikke økonomi til å eksistere.

'Lever på' samboeren, bokstavelig talt.

Han står for husleie, strøm og all maten. :(

Jeg sitter med elendig samvittighet.

Noen som kan gi meg noen råd og input?

Trenger det sårt. :(

Anonym poster: a8d2e2443c27983fff87378ae3db1ccc

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at de behandler deg dårlig? En venninne av meg har gått på AAP 50% i noen år, og jobbet 50%. Hun ble syk før hun fikk opptjent seg rettigheter, så AAP-delen hennes er ca. 4000,- i måneden etter skatt. Så får hun 50% "vanlig lønn" i den vanlige jobben sin. Omtrent som deg, bare at du jobber 40%? Tror hun skal over på varig ufør 50% etterhvert, og hun får vel ikke noe bedre betalt da? Det er da ikke dårlig behandling?

Man får jo dårligere økonomi av å være syk. Det er ment som et sikkerhetsnett så man ikke sulter ihjel. Og det gjør du vel ikke, med 40% lønn, samboer med vanlig jobb og 4000,- ekstra som sikkerhetsnett ..?

Anonym poster: b0e64ed108e6352be662e64032650e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror TS ikke mottar noe som helst fra NAV hvis hun jobber 40% og har 4000 kr pr. måned. De 4000 må jo være betaling for jobben (veldig lite, eller så er noe trekt fra).

NAV mener da kanskje at hun burte klare å leve av dette siden hun har samboer. Men nå er det ikke slik at samboere har forsørgerplikt for hverandre, men NAV vil vel hevde det.

Fibromyalgi er en gråsonesykdom, så det kan være et stykke vei å gå for å få AAP. Vel, det er kanskje egentlig opp til legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Har du mulighet til å henge opp lapper på butikker og postkontor i nærheten, noe slikt som "norsk vaskehjep tar oppdrag, 150 pr- time pluss bensinutgifter" eller lignende? Det er rimelig greit å lage seg enkeltmannsforetak nå om dagen, så du kunne jo fått inn i alle fall litt penger på noe sånt. Har sett slike annonser her jeg bor, og omtrent alle nummerlappene er alltid tatt, så det må jo være noe interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...