Gå til innhold

Når begynte dere med shampoo og såpe til babyen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet dere stort sett snakker om små babyer her, men pass enda bedre på etter de begynner i barnehagen.. Det hender barna lukter ganske dårlig og stramt spesielt nedentil og fra håret. Det verste er hvis andre barn legger merke til det og kommenterer det. Det hender vi må si fra til foreldre at barnet kan trenge bedre eller hyppigere vask.. Hilsen barnehageansatt som er fryktelig glad i barna, skitne eller ei.

Anonym poster: 92276162d67ae0697f5fcfb096f1965e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marmot

Hva skjer hvis man ikke bruker shampoo eller såpe på baby?

Som sagt bruker ikke toåringen min shampo, og håret hans er rent og lukter godt. Han kan fint gå en uke uten å skylle det, når jeg gjør det bruker jeg bare vann. Det ser egentlig ikke skittent ut etter en uke heller, så jeg tror det er noe i det at håret blir vant til shampo. I tillegg spiller jo hormoner inn, det er langt færre hormoner som gir fett hår hos en toåring enn hos en voksen. Jeg har ingen planer om å vaske ham med shampo før håret hans ser møkkete ut.

På kroppen bruker vi ikke såpe, om det er vanskelig å få rumpa ren, bruker jeg olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini kom ut med 3 cm langt hår, så her måtte det shampo til allerede på sykehuset :fnise:

Vi bruker shampo fra SebaMed nå (2 mnd) men er på utkikk etter en litt mer "organisk" shampo eller hva jeg skal kalle det. Med bare naturlige ingredienser?

Hun bader 1 gang i uka, har bare olje i vannet. Håret er minst 5 cm langt nå, og veldig tykt, så vi må vaske det innimellom.

1 gang i uken????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gang i uken????

:klo: Det er vel da helt normalt?

Mini kom ut med 3 cm langt hår, så her måtte det shampo til allerede på sykehuset :fnise:

Vi bruker shampo fra SebaMed nå (2 mnd) men er på utkikk etter en litt mer "organisk" shampo eller hva jeg skal kalle det. Med bare naturlige ingredienser?

Hun bader 1 gang i uka, har bare olje i vannet. Håret er minst 5 cm langt nå, og veldig tykt, så vi må vaske det innimellom.

Økologisk heter det. ;) På iherb.com har de mye sånt. Ellers er jo Burt's Bees et fint merke, og jeg er veldig fornøyd med Green People både til meg selv og til barna. :jepp: Bare pass på at det ikke inneholder eteriske oljer, de kan være allergifremkallende. Luktfri er alltid bra.

Endret av ^^Belle^^
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for masse gode tilbakemeldinger! Jenta vår er 10 månder og vi bruker kun litt olje fra Änglmark i vannet, men nå begynner håret å bli litt langt, så jeg vurderer å begynne med litt shampoo innimellom. Såpe venter vi nok med til etter at hun har startet i barnehagen og blir mer skitten.

Er Weleda bra for små babyer/barn?

Anonym poster: 38c6e59ac2303a91e490203643205e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt når vi begynte med sjampo, sikkert når hun begynte å få litt mer hår et par måneder etter fødsel. Jeg husker at jeg kjente og så på det når det var på tide med vask, i tillegg til de gangene vi måtte vaske det hvis hun hadde gulpet eller kastet opp.

Nå vasker vi med barnesjampo (snart 4 år) en gang i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shampo startet vi med allerede de første ukene etter anbefaling av helsesøster :P Frøkna vår har veldig mye hår og hun hadde fortsatt rester av "fødegugge" etter to hårvask på sykehuset :P Såpe har vi ikke hatt behol for enda, med unntak den ene gangen hun satt i tummytub'en og jeg tok oppi litt badeskum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Begynte ganske tidlig med det, ungene mine har hatt mye hår OG gulpet mye.

Anbefalingene om minst mulig såpe osv er vel ikke der for å hindre folk i å få rene barn, mener nå jeg. Poenget er vel bare at man ikke skal bruke mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat begynt med Sebamed baby bubblebath (eller hva det nå heter), det er gøy med skummet og lillegutt kan blir ganske tilklint av mat for å si det slik. Bruker ikke sjampo, for han har ikke så mye hår enda. Bader også bare èn gang i uken, ellers vasker vi med klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: Det er vel da helt normalt?

Hadde ikke du syntes det var ekkelt hvis en voksen ikke dusjet på en uke? Barn er jo generelt snørrete og gruser masse, så de trenger å bli badet.

Har selv ikke unge, men har vært mye barnevakt opp igjennom årene og alle mødre jeg har blitt kjent med lar det gå maks 3 dager uten dusjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Hadde ikke du syntes det var ekkelt hvis en voksen ikke dusjet på en uke? Barn er jo generelt snørrete og gruser masse, så de trenger å bli badet.

Har selv ikke unge, men har vært mye barnevakt opp igjennom årene og alle mødre jeg har blitt kjent med lar det gå maks 3 dager uten dusjing.

Nå er det forskjell på voksen og barn da. Og det er forskjell på større og unger og babyer. Babyer trenger ikke bades hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gang i uken????

Hadde ikke du syntes det var ekkelt hvis en voksen ikke dusjet på en uke? Barn er jo generelt snørrete og gruser masse, så de trenger å bli badet.

Har selv ikke unge, men har vært mye barnevakt opp igjennom årene og alle mødre jeg har blitt kjent med lar det gå maks 3 dager uten dusjing.

:ler: Dette er da en 2 mnd gammel baby, som ikke gulper. Snørr har jeg heller ikke sett noe til.

Voksne dusjer generelt sett alt for ofte i dag, 2-3 ganger i uken kan faktisk være nok for en person som ikke trener eller blir svett på andre måter. Inkludert meg ;) Slipper unna tørr hud og overaktiv hodebunn, skulle jeg dusjet hver dag hadde jeg nok klødd meg ihjel.

Økologisk heter det. ;) På iherb.com har de mye sånt. Ellers er jo Burt's Bees et fint merke, og jeg er veldig fornøyd med Green People både til meg selv og til barna. :jepp: Bare pass på at det ikke inneholder eteriske oljer, de kan være allergifremkallende. Luktfri er alltid bra.

Tusen takk for tips, økologisk heter det ja :fnise: Vi bruker ikke shampo hver gang hun bader, men tar en hårvask utenom badene når håret begynner å se litt fettete ut (oljen i badevannet bidrar jo til det). Kanskje annenhver uke.

Shampo startet vi med allerede de første ukene etter anbefaling av helsesøster :P Frøkna vår har veldig mye hår og hun hadde fortsatt rester av "fødegugge" etter to hårvask på sykehuset :P Såpe har vi ikke hatt behol for enda, med unntak den ene gangen hun satt i tummytub'en og jeg tok oppi litt badeskum

Hehe, det var fullt av "fødegugge" i håret til jenta vår også, tror det var først etter fire hårvasker at alt var borte. Og da hadde jeg plukket bort litt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marmot

Hadde ikke du syntes det var ekkelt hvis en voksen ikke dusjet på en uke? Barn er jo generelt snørrete og gruser masse, så de trenger å bli badet.

Det er stor forskjell på voksne og barn, voksne lukter vondt når de er svette og de svetter mer enn barn. Her dusjer barnet én gang i uka, selvsagt oftere om det trengs. Ansikt, hender og underliv vaskes med klut og oljevann hver kveld og hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på voksne og barn, voksne lukter vondt når de er svette og de svetter mer enn barn. Her dusjer barnet én gang i uka, selvsagt oftere om det trengs. Ansikt, hender og underliv vaskes med klut og oljevann hver kveld og hver morgen.

Man vasker seg ikke bare pga svettelukt, men fordi skitt fester seg i huden, døde hudceller bygges opp og diverse andre lite lekre ting. Ren latskap (og uansvarlig) å vaske ungen kun en gang i uken. Hør på hun tidligere i innlegget som forteller om barnehagebarnene hun passer lukter ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

De færreste blir særlig skitne altså, og han dusjer oftere ved behov selvsagt. Jeg jobber i barnehage selv, og har snakket med flere foreldre som også dusjer ungene en gang i uka, ingen av dem lukter vondt. Det er ingen latskap som ligger bak at sønnen min ikke dusjer oftere, det hadde egentlig vært mer praktisk for meg om jeg kunne ta ham med i dusjen hver morgen når jeg dusjer selv. Men han blir fort tørr i huden om han dusjer for ofte, så det er ingen vits. Jeg har også spurt både helsesøster og barnelege om dette, og begge er enige med meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har to gutter, en på 23 mnd, og en på 5 mnd. Største dusjer hver morgen med både såpe og shampoo, minste dusjer annen hver dag med såpe og shampoo. Begge har voldsomt sure tær, de svetter mye og lukter tiss(selv om de blir byttet på og rengjort ofte). De lukter også svette under armene, har gjort det fra de var omtrent nyfødte.....

Anonym poster: 18cebb5beee9a387a396d0f4d9cfb3f4

Anonym poster: 18cebb5beee9a387a396d0f4d9cfb3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette utviklet seg jo brått til en diskusjon om hvor ofte barn bør dusje/bade, og da syns jeg man skal passe på å skille mellom barn og baby og gjerne også nyfødt baby og fast-føde-baby. Det er stor forskjell! Vi bader vår en gang i uken med olje og babysåpe, oftere hvis det er behov. Men han vaskes jo med klut til kveldsstellet. Og stumpen tas i vasken etter bæsjebleier, ansikt og hender etter måltider. Han blir skitnere nå når han får fast føde og bader derfor litt oftere (etter behov fortsatt). Gulpene er heller ikke bare morsmelk lenger så da blir jo det og en faktor. Men ungen er jo ikke skitten eller illeluktende selv om han bare bader en gang i uken! Det er snakk om en baby på 6mnd! (som for øvrig har eksem og tørr hud og absolutt ikke har godt av å bade oftere)

Anonym poster: fc72d3f04e5f6e866c9bcb7ef2dc52c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...
AnonymBruker skrev (På 18.4.2013 den 20.37):

Hva skjer hvis man ikke bruker shampoo eller såpe på baby? Kanskje det går skikkelig bra!, jeg tenker at kanskje babyen utvikler seg til å holde seg ren uten kjemikalier. Tenk om vi alle ble ren uten shampoo og såpe, men vi har vendt kroppen vår til å bruke det, så nå får vi fett hår og skitten kropp hvis vi bare dusjer uten dette. Kanskje babyen din kan holde seg selv ren uten kjemikalier hvis du aldri vender den til å bruke det?

 

Anonym poster: 55c2ee9d6980bff19a4dde0e33cf1cfc

Interessant teori. Er det sant?

Anonymkode: 8dcf8...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Interessant teori. Er det sant?

Anonymkode: 8dcf8...8d1

Ikke meg du spurte, men svarer likevel. Man kan ikke utvikle seg til å ikke trenge såpe, i puberterten endres kroppslukt og svetteproduksjon slik at enhver vil ha godt av litt såpe. 

Har brukt små mengder og mild såpe på egne barn, men tror egentlig ikke det er nødvendig. Møtte en dame som ikke brukte sjampo på sine barn og de var da 7 og 8, og hun mente det var helt uproblematisk. 

Anonymkode: e4222...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...