Gå til innhold

Hundeloven!

Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Gjest Dolphina

Er litt usikker jeg. Angående båndtvang, vil det si at hunden må gå i bånd HELE tiden? Gjelder det over alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei man kan vel gå uten der forholdene tillater det, men så er det noe med fugler og dyr som får barn, i den perioden er det båndtvang i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor det er båndtvang når det er båndtvang, skal hunden være i bånd. Det er ikke båndtvang over alt til enhver tid.

Før var det slik at man skulle ha bånd på hunden eller tilsvarende kontroll på hunden. Nå skal det visst være sånn at hunden faktisk må ha bånd på seg.

PS: Jeg har ikke lest hundeloven selv. Men den ligger helt sikkert på www.lovdata.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden SKAL være i bånd fra 1 april til 20 august. Dette gjelder uansett hvor du ferdes.

Selv om du selv synes at din hund er snill og ikke jager, så kan den likevel skremme opp vilt som har unger. Alt fra fugler, rådyr og elg.

Og de aller fleste hunder sier ikke neitakk til en fuglekylling som snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden SKAL være i bånd fra 1 april til 20 august. Dette gjelder uansett hvor du ferdes.

Ikke ifølge de gamle reglene. Der sto det at hunden skulle være i bånd eller på annen måte sikret like godt som om den var i bånd... Men nå er vel ikke lenger båndtvangen nedfellt i villtloven, men i egen hundelov?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Mange sier jo at de ikke trenger bånd om de har kontroll på hunden, men ingen kan til en hver tid være sikre på at de har det.. Bare en liten avsporing fra men :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min kommune er det båndtvang hele året..

Det varierer visst veldig fra kommune til kommune....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...