Gå til innhold

Vernepleier.


Sokkesko

Anbefalte innlegg

Hun visste vel ikke hva hun skulle studere senere da vet du...

Anonym poster: 395d41b8d5259f9e5bf7b063c1b98287

Jeg mente hvertfall ikke noe negativt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bestemt meg for å bli helsefagarbeider istedenfor. Da får jeg fagbrev etter 4 år, og jeg får flere muligheter mtp arbeidsplasser og sånt :) Jeg kan da også jobbe med utviklingshemmede mennesker, som er drømmen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du får mye mer ansvar og kan jobbe med den bruker gruppen på en mye mer faglig måte om du blir vernepleier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du får mye mer ansvar og kan jobbe med den bruker gruppen på en mye mer faglig måte om du blir vernepleier.

Det er kanskje sant. Men kan man ikke gå videre med det etter at man har blitt helsefagarbeider, om man skulle ønske det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du ha generell studiekompetanse, og du kan jo fint ta påbygg enten før eller etter læretid.

Anonym poster: 395d41b8d5259f9e5bf7b063c1b98287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du ha generell studiekompetanse, og du kan jo fint ta påbygg enten før eller etter læretid.

Anonym poster: 395d41b8d5259f9e5bf7b063c1b98287

Ja, så det er jo ikke noe problem :) To utdannelser er jo bare fint, det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så det er jo ikke noe problem :) To utdannelser er jo bare fint, det :D

Jeg vil uansett anbefale deg å ta generell studiekompetanse med en gang. Tror det er mye tyngre å begynne på vgs igjen i voksen alder, enn på høgskole/universitet. Man vet aldri hva fremtiden bringer!

Anonym poster: 395d41b8d5259f9e5bf7b063c1b98287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett anbefale deg å ta generell studiekompetanse med en gang. Tror det er mye tyngre å begynne på vgs igjen i voksen alder, enn på høgskole/universitet. Man vet aldri hva fremtiden bringer!

Anonym poster: 395d41b8d5259f9e5bf7b063c1b98287

Må jeg da avslutte VG1? Har allerede startet på det, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg da avslutte VG1? Har allerede startet på det, skjønner du.

Unnskyld, jeg mente å ta påbygg som VG3 med en gang etter VG2, ikke med en gang som i . Vanligvis er det vel VG1, VG2 og deretter læretid, eventuelt VG3 påbygg. Jeg mener det er fornuftig å ta VG3 påbygg enten rett etter VG2, eller rett etter læretiden.

Anonym poster: 395d41b8d5259f9e5bf7b063c1b98287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, jeg mente å ta påbygg som VG3 med en gang etter VG2, ikke med en gang som i . Vanligvis er det vel VG1, VG2 og deretter læretid, eventuelt VG3 påbygg. Jeg mener det er fornuftig å ta VG3 påbygg enten rett etter VG2, eller rett etter læretiden.

Anonym poster: 395d41b8d5259f9e5bf7b063c1b98287

Ja, sånn ja :P

Kan jeg ta både læretid og påbygging, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget i å ta fagbrev hvis man uansett ønsker å gå på høyskole.

Da ville jeg gått VG1, VG2, og rett på VG3 påbyg. for å få studiekompetanse, og så høyskole året etter.

Istedet for VG1, VG2, 2 x lærlingår for å få fagbrev, deretter VG3 påbyg. og så høyskole.

På påbyg. etter lærlingetid og fagbrev vil du ha 20 skoletimer i uka.

Uten lærligetid og fagbrev vil du ha 30 timer i uka.

Mange tror at påbyg. er skikkelig ille å komme seg igjennom. Man har ikke noe praksis, kun allmenne fag.. Men jeg synes ikke det var et hardt år. Dèt året gikk like greit som de to tidligere.

Anonym poster: 48eca7dffd4f842845f621f8c02ba605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil uansett anbefale deg å ta generell studiekompetanse med en gang. Tror det er mye tyngre å begynne på vgs igjen i voksen alder, enn på høgskole/universitet. Man vet aldri hva fremtiden bringer!

Anonym poster: 395d41b8d5259f9e5bf7b063c1b98287

stemmer ikke med min erfaring, prøvde meg på påbygging etter yrkesfagen, var skolelei, klarte ikke å følge godt nok med, så det gikk dritt. tok opp igjen påbygging omtrent 10 år etter, da var det omtrent morsom å gå på skole, fikk mye bedre karakterer enn jeg noengang fikk i ordinær skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget i å ta fagbrev hvis man uansett ønsker å gå på høyskole.

Da ville jeg gått VG1, VG2, og rett på VG3 påbyg. for å få studiekompetanse, og så høyskole året etter.

Istedet for VG1, VG2, 2 x lærlingår for å få fagbrev, deretter VG3 påbyg. og så høyskole.

På påbyg. etter lærlingetid og fagbrev vil du ha 20 skoletimer i uka.

Uten lærligetid og fagbrev vil du ha 30 timer i uka.

Mange tror at påbyg. er skikkelig ille å komme seg igjennom. Man har ikke noe praksis, kun allmenne fag.. Men jeg synes ikke det var et hardt år. Dèt året gikk like greit som de to tidligere.

Anonym poster: 48eca7dffd4f842845f621f8c02ba605

Jeg har tenkt litt frem og tilbake, og fant ut at helsefagarbeider høres bra ut for meg. Jeg vet ikke om jeg ønsker å gå på høyskole heller, så vi får se. Er bare på VG1, så har fremdeles god tid på å bestemme meg.

4 års utdannelse er mer enn nok for min del. Om jeg ønsker mer, kan jeg ta det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inggolf

unnskyld meg unnskyld, men jeg klarer ikke dy meg med å spørre:

Har dere virkelig fått såå dårlig informasjon om hvordan VGS og videre forløp

fungerer Sokkesko?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg unnskyld, men jeg klarer ikke dy meg med å spørre:

Har dere virkelig fått såå dårlig informasjon om hvordan VGS og videre forløp

fungerer Sokkesko?

Hvem dere? Meg og de andre her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem dere? Meg og de andre her på forumet?

Jeg tipper hun mener dere som i dere som nå går på vg1. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Inggolf

Hvem dere? Meg og de andre her på forumet?

..

Jeg tipper hun mener dere som i dere som nå går på vg1. :)

ja, altså- da det nærmet seg slutten av ungdomsskolen for vår del så fikk vi så mye informasjon av sånne utdanningsmennesker, vi besøkte de ulike videregående skolene og pratet med elevene og tittet på hva de gjorde i timen og kunne spørre om hva som helst. Så om jeg ville ha blitt politi, advokat, vaskehjelp, sivilingeniør eller hvasomhelst, så visste jeg så og si hele veien frem til målet allerede da.

Men det virker ikke som at du TS har mye manglende opplysninger/ misforstått og ikke forstått en hel del litt diverse tinger..

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder så kan man ta studiekomptanse samtidig som man er i lære. Men det er jo tungt å ta de fagene samtidig. Blir som regel noen kvelder og helger.

Det er vanskelig å komme inn på påbyggning for det er populært, så få gode karakterer nå så har du muligheten etter VG2.

Vær også klar over at det kan være vanskelig å få den jobbe du vil ha som helsefagarbeider og fulle stillinger er kjempevanskeligere.

Som vernepleier er det mye lettere å få bedre stillinger og større stillinger.

Anonym poster: 86d4cac01f21e4e84d58b79504ebae99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som det er nå må du ha studiekompetanse for å gå vernepleien. Du kan få det ved å gå påbygg før eller etter endt læretid. Tar du påbygg etter fagbrev slipper du 5 timer programfag og 2 timer gym. I noen kommuner har du rett på påbygg etter fagbrev. De prøver også å få til y-veien som vil si at du slipper påbygg om du har fagbrev i relevant utdanning. Det gjelder blandt annet fra helsefagarbeider til sykepleien og vernepleier. Dette har de snakket om i mange år. Søk på "y-veien helsefagarbeider" på google :)

Jeg er snart utdannet helsefagarbeider forresten. :)

Endret av ung_frøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...