Gå til innhold

Vernepleier.


Sokkesko

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å bli vernepleier. Dette har jeg tenkt på i flere år, faktisk. En i familien min er vernepleier, så jeg tror nok han er litt av grunnen til at jeg velger dette yrket.

Jeg har akkurat startet VG1 helse og sosial-fag på nettstudier, og jeg finner bare det og VG2 på den nettsiden. Jeg vil vite om hvilke linje man burde velge etter VG1, og om noen vet litt om hvordan det fungerer i forhold til utplassering i bedrift, for eksempel? Er det noe man opplever på slike linjer? Så vidt jeg har skjønt burde jeg velge helsearbeiderfaget etter VG1, men hva burde jeg velge etter det? Burde jeg velge samme linje som VG2?

Etter videregående er fullført, skal jeg ta bachelor på høyskole, så er jeg ferdig etter 3 år, om jeg ikke tar feil. Hva skjer etter høyskolen? Eller mens man går på høyskolen? Må jeg ordne autorisert helsepersonell etter høyskolen eller mens jeg går høyskole?

Får man fagbrev etter videregående? Eller hva får man da?

Takker for alle svar og jeg beklager at det blir litt mye. Men jeg har mange spørsmål, og jeg finner ikke så mye informasjon på nettet, så tenkte jeg kunne prøve her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Inggolf

det spiller ingen rolle hvilke linje du går på VGS, så lenge du får deg studiekompetanse..

studentene i vernepleierklassen min dekker ihvertfall omtrent alle studieretninger på vgs tilsammen..

ja, etter vgs kan du søke deg over på høyskole ja, og går du 3 år så har du bacheloro, og om du velger å gå enda lenger etter disse årene, så søker du deg inn på 2 nye år for å ta en master.

(disse 2 siste master-årene er mer spesialiserte innen visse temaer/områder da)

Hva skjer etter høyskolen? Eller mens man går på høyskolen? Må jeg ordne autorisert helsepersonell etter høyskolen eller mens jeg går høyskole? -spør du....

1) jo, da er du ferdig utdannet og klar for arbeidslivet..

2)mens man går på høyskolen så.... er det en fordel å studere? :vetikke.:

3) du må ordne hva sierdu? du BLIR kvalifisert helsepersonell etter endt utdannelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spiller ingen rolle hvilke linje du går på VGS, så lenge du får deg studiekompetanse..

studentene i vernepleierklassen min dekker ihvertfall omtrent alle studieretninger på vgs tilsammen..

ja, etter vgs kan du søke deg over på høyskole ja, og går du 3 år så har du bacheloro, og om du velger å gå enda lenger etter disse årene, så søker du deg inn på 2 nye år for å ta en master.

(disse 2 siste master-årene er mer spesialiserte innen visse temaer/områder da)

Hva skjer etter høyskolen? Eller mens man går på høyskolen? Må jeg ordne autorisert helsepersonell etter høyskolen eller mens jeg går høyskole? -spør du....

1) jo, da er du ferdig utdannet og klar for arbeidslivet..

2)mens man går på høyskolen så.... er det en fordel å studere? :vetikke.:

3) du må ordne hva sierdu? du BLIR kvalifisert helsepersonell etter endt utdannelse....

Tusen takk for svar!

Jeg ønsker å gå helsearbeiderfag etter VG1, så jeg kan få mere viten og lære mer om helse og sånne ting :)

Går du på høyskolen?

Jeg fikk ikke svar på om man får fagbrev etter videregående, eller om man vil bli plassert i bedrift mens man går på videregående. Om du vet det, selvfølgelig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ha påbyggingsår tredjeåret for å kunne studere videre? Hvis ikke du har det fra før, da :)

Lykke til, uansett!!

Anonym poster: ee23fe33613916130b5974876aab9ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ha påbyggingsår tredjeåret for å kunne studere videre? Hvis ikke du har det fra før, da :)

Lykke til, uansett!!

Anonym poster: ee23fe33613916130b5974876aab9ccf

Og det vil si?

Tusen takk. Nå tenker jeg bare fremover i tid. For øyeblikket går jeg VG1 helse og sosialfag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går helsefagarbeider må du ha praksis. Skal du bli vernepleier da må du allmenfag senere slik at du får studiekompetanse. Dette er et krav for å komme inn på vernepleie.

Altså du får ikke generell studiekompetanse om kun går helsefagarbeider.

Endret av Francoise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du går helsefagarbeider må du ha praksis. Skal du bli vernepleier da må du allmenfag senere slik at du får studiekompetanse. Dette er et krav for å komme inn på vernepleie.

Altså du får ikke generell studiekompetanse om kun går helsefagarbeider.

Kan ta påbygging til generell studiekompetanse etter VG2 :) Ifølge vilbli.no hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det best å velge helsearbeiderfag eller barne og undomsarbeider på VG2? Jeg skal jo bli vernepleier, men jeg ønsker mest å jobbe med barn og undom som er utviklingshemmet :) Det er mye å sette seg inn i, merker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta påbygging til generell studiekompetanse etter VG2 :) Ifølge vilbli.no hvertfall.

Ja, men du bruker lenger tid da enn om du tar studiekompetanse med en gang, om du vet at det er vernepleier du vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du bruker lenger tid da enn om du tar studiekompetanse med en gang, om du vet at det er vernepleier du vil bli.

Det er godt mulig, ja. Kan jeg gjøre det på VG1 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Tusen takk for svar!

Jeg ønsker å gå helsearbeiderfag etter VG1, så jeg kan få mere viten og lære mer om helse og sånne ting :)

Går du på høyskolen?

Jeg fikk ikke svar på om man får fagbrev etter videregående, eller om man vil bli plassert i bedrift mens man går på videregående. Om du vet det, selvfølgelig? :)

ja, jeg går på høyskole- det er vel forøvrig det eneste stedet for vernepleierutdanning :klo:

fagbrev er jo noe en får etter endt yrkesfaglig utdanning- altså etter 2 år på vgs og 2 år som lærling...det er ingen fagbrev du trenger for å starte på vernepleierutdanning- som sagt, bare studiekompetanse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Er det best å velge helsearbeiderfag eller barne og undomsarbeider på VG2? Jeg skal jo bli vernepleier, men jeg ønsker mest å jobbe med barn og undom som er utviklingshemmet :) Det er mye å sette seg inn i, merker jeg :P

det er samme hva du tar sokkesko! bare du får deg 3 år på vgs!

ta akkuratt det du vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg går på høyskole- det er vel forøvrig det eneste stedet for vernepleierutdanning :klo:

fagbrev er jo noe en får etter endt yrkesfaglig utdanning- altså etter 2 år på vgs og 2 år som lærling...det er ingen fagbrev du trenger for å starte på vernepleierutdanning- som sagt, bare studiekompetanse..

Ja, det har jeg fått med meg :) Må bare få ferdig videregående først.

Hvilke linje og sånt tok du på videregående, og hvor lang tid brukte du? Har du lang tid igjen av høyskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er samme hva du tar sokkesko! bare du får deg 3 år på vgs!

ta akkuratt det du vil...

Jeg har akkurat startet på VG1, så har god tid til å finne ut av det! Jeg er jo veldig interessert i helse og sånt, og vil lære mest mulig innen det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Ja, det har jeg fått med meg :) Må bare få ferdig videregående først.

Hvilke linje og sånt tok du på videregående, og hvor lang tid brukte du? Har du lang tid igjen av høyskolen?

jeg gikk:

tegning, form og farge (...mulig det heter noe annet nå)

frisør

allmennfaglig påbygning (mulig at det også har et litt annet navn nå)

hvor lang tid jeg brukte? :klo: ..på VGS? :klo: 3 år..

jeg er snart ferdig med det første året på vernepleien nå.

3 ukers hjemmeeksamen fra neste tirsdag, så er første året ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk:

tegning, form og farge (...mulig det heter noe annet nå)

frisør

allmennfaglig påbygning (mulig at det også har et litt annet navn nå)

hvor lang tid jeg brukte? :klo: ..på VGS? :klo: 3 år..

jeg er snart ferdig med det første året på vernepleien nå.

3 ukers hjemmeeksamen fra neste tirsdag, så er første året ferdig.

Hehe, frisør faktisk :)

Ja, 3 år :P

Så artig! Ønsker deg masse lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Inggolf

Hehe, frisør faktisk :)

Ja, 3 år :P

Så artig! Ønsker deg masse lykke til :D

jaaa? :klo:

hva er så rart med det? hehee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt artig. Og nei, ingenting rart med det :) Frisører trenger vi jo ;D

Hun visste vel ikke hva hun skulle studere senere da vet du...

Anonym poster: 395d41b8d5259f9e5bf7b063c1b98287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil ta påbygging kan du ta fagene som privatist samtidig som du følger programfagene. Da blir du ferdig med vgs på to år.

Anonym poster: a6e532ae4ae5ad8eaaefda07572bd705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...