Gå til innhold

Felles økonomi i familien eller ikke.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke norsk og kommer fra et land hvor det finnes ikke noe annet enn felles økonomi når to er gift.

"Minne penger er mine penger, dine penger er våres penger" er logo til hver gift kvinne i hjemmelandet mitt.

Hvor lenge fungeres dere forhold basert på separert økonomi i hustanden?

Anonym poster: b65ffb8b2b740c0b9c6c23acdadbe87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke norsk og kommer fra et land hvor det finnes ikke noe annet enn felles økonomi når to er gift.

"Minne penger er mine penger, dine penger er våres penger" er logo til hver gift kvinne i hjemmelandet mitt.

Hvor lenge fungeres dere forhold basert på separert økonomi i hustanden?

Anonym poster: b65ffb8b2b740c0b9c6c23acdadbe87b

Ikke veldig ulikt fra en del norske hjem... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok snakk om separert okønomi hos samboere i norge. Spesielt i ettableringsfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er kvinner selvstendige i forhold til økonomi. Skulle det gå galt i et forhold så er kvinner en taper. Selv om man er to så er man ansvarlig for sin egen økonomi. Jeg er gift ,begge jobber Jeg vil bla ikke få full pensjon som han vil få. Bla tidligere deltid, barn osv. Vi har en felleskonto hvor vi begge setter inn likt beløp til huslån ,faste utgifter. Vi har ikke tilgang til hverandres lønnskonto. Jeg sparer hver mnd. Noe jeg er nødt til. Vi sørger begge to for å ha en buffer på lønnskonto i tilfelle noe skjer. Vaskemaskin kan ryke, reprasjon på hus osv.

Anonym poster: 2362da185a8c5fd9a81371b97375d62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer fortsatt, etter over ti år sammen og mange år som gift. Ikke det at vi deler alt likt lenger, men vi har hver vår lønnskonto og ingen innsikt i hva den andre betaler for klær, fritidsaktiviteter og så videre.

Jeg er et individ, ikke "en familie". Ingen skal blande seg i hva jeg bruker penger på, og jeg vil vite at jeg kan forsørge meg selv.

Nå er dette selvfølgelig praktisk mulig fordi jeg tjener bedre enn min mann, og vi tjener nok til å aldri ha dårlig råd eller krangle om penger, noe som kanskje ikke er vanlig i alle land i europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Nå er dette selvfølgelig praktisk mulig fordi jeg tjener bedre enn min mann,

Her blir jeg forvirra. Du hadde foretrukket felles økonomi om han tjente mer enn deg...?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir jeg forvirra. Du hadde foretrukket felles økonomi om han tjente mer enn deg...?

Det var bare dårlig formulert. Jeg kunne liksågodt skrevet "tjener omtrent det samme". Jo mer ujevnt man tjener i et forhold, jo mer utfordrende er separat økonomi, det var mitt poeng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har ulik inntekt, og delvis felles økonomi.

Slik me har valgt å gjere det så går fellesutgifter ut i frå ein konto der begge har tilgang. Felles utgifter er felles lån på hus og bil, straum, kommunale avgifter, NRK-lisens, mat ++.

Me satt opp budsjettoversikt for å berekne ca. kor mykje me til saman må overføre til felles kontoen. Begge overfører automatisk penger til felleskontoen ved lønningsdag.

Beløpet me overfører er skeivfordelt i forhold til lønna. Dvs. at me betaler prosentvis likt, men beløpsmessig ulikt i forhold til lønn. Dermed sitter den som tener mest igjen med mest penger, men ikkje like mykje som viss me fordelte alle utgifter 50% uavhengig av lønn. Ein tener på det denne ordning medan ein taper på det. For oss fungerer dette bra.

Dei pengene som ikkje går til felleskontoen disponerer me sjølv etter eget forgodtbefinnende. Utgifter me har separat er t.d. mobilrekning, studielån, sparing, fritidssysler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er kvinner selvstendige i forhold til økonomi. Skulle det gå galt i et forhold så er kvinner en taper. Selv om man er to så er man ansvarlig for sin egen økonomi. Jeg er gift ,begge jobber Jeg vil bla ikke få full pensjon som han vil få. Bla tidligere deltid, barn osv. Vi har en felleskonto hvor vi begge setter inn likt beløp til huslån ,faste utgifter. Vi har ikke tilgang til hverandres lønnskonto. Jeg sparer hver mnd. Noe jeg er nødt til. Vi sørger begge to for å ha en buffer på lønnskonto i tilfelle noe skjer. Vaskemaskin kan ryke, reprasjon på hus osv.

Anonym poster: 2362da185a8c5fd9a81371b97375d62f

Kvinner gjør seg selv til tapere, mener du. Ingen tvinger deg til å jobbe deltid bare fordi du er kvinne. Ingen tvinger deg til å få barn heller. Og om du vil ha barn så får du full opptjening for standard permisjon.

Du har bare byttet inn penger mot tid. Fair trade - om du ikke syntes det så trengte du ikke å gjøre byttehandelen.

Blir så lei av kvinner som gnåler om det der. Ta ansvar for eget liv. (Og jeg er kvinne selv. Kjenner meg ikke døyten igjen i denne sytinga kvinner fronter. Ønsker ikke å bli assosiert med slik hjelpeløshet.)

Anonym poster: 8a69f88d6f5d12aac299f5af30ccd8c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en felles regningskonto som begge overfører penger til ved lønning. Vi overfører omtrent samme beløp, men så har vi så og si samme månedslønn også. Jeg har fastlønn, mens min mann jobber på timelønn og derfor har varierende lønn hver måned.

Alle regninger og fellesutgifter blir betalt fra regningskontoen. I tillegg har vi en felles spare/reisekonto som vi setter inn penger på når vi har noe ekstra (som f.eks feriepenger, skattepenger, bonuser el.)

Vi har vår egen lønnskonto som vi kun har tilgang til selv, så vi styrer hver våre penger. Men i prinsippet blir det slik at jeg står for matvarehandling mens han fikser diesel til bilene og andre slike "praktiske" utgifter.

Dette funker bra for oss, i alle fall, men det er ikke dermed sagt det er det riktige for andre. Alle har sine løsninger, men for meg ville det være helt utenkelig at vi skulle hatt helt seperat økonomi.

En venn av meg var i et samboerforhold der de til og med hadde hver sine hyller i kjøleskapet og stadig skyldte hverandre småpenger for kinobesøk, innkjøp av ting til huset og ellers alt mulig annet..... Må være slitsomt!

(De vasket ikke hverandres klær heller....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi og ca lik inntekt, og prioriterer stort sett de samme tingene. Så for oss er det absolutt enklest med fellesøkonomi. Man slipper å regne fram og tilbake hvem som skal ta hva og så videre, så jeg synes det er rett og slett minst stress.

Men kan se at det sikkert ikke fungerer for alle, om den ene skal ha en veldig dyr hobby eller om man prioriterer utgifter forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi og har hatt det fra dag èn. Noe annet blir for meg helt feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venn av meg var i et samboerforhold der de til og med hadde hver sine hyller i kjøleskapet og stadig skyldte hverandre småpenger for kinobesøk, innkjøp av ting til huset og ellers alt mulig annet..... Må være slitsomt! (De vasket ikke hverandres klær heller....)

Det du beskriver her høres mer ut som et bokollektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver her høres mer ut som et bokollektiv.

He he, ja det er sant.

De delte seng, da...så lenge det varte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt leilighet med samboeren min. Vi har ganske felles økonomi egnetlig. Har felleskonto for regninger og mat(forbruk). her setter vi inn fast beløp hver måned. Vi betaler for såvidt telefonregninger og evt. andre faste regninger som kun går på oss selv med det vi har igjen av penger. Har også egne sparekontoer og slikt, men håper jo at vi sparer "for hverandre".

Anonym poster: 3e760260bd762d52ab506b3fbbfc5bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...