Gå til innhold

Sliten av tvangstanker..hjelp..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Helt siden jeg var liten har jeg slitt med tvangstanker... Jeg merker de forverres kraftig i perioder hvor jeg ikke har det bra, hvor det skjer negative ting i livet mitt osv.. mens når jeg føler meg tilfreds med tilværelsen, så er ikke tvangstankene så fremtredende..

Jeg har lest mye om det på nettet, men føler ikke at det jeg har passer med noe. Jeg har ting jeg må si inni meg og så må jeg stramme musklene eller bevege på hodet.. alt det jeg gjør med kroppen gjør jeg kun når jeg er alene..mens tankene kan jeg tenke når jeg er sammen med andre.

Jeg er mye bekymret for at fæle ting skal skje med familien min eller meg selv..sykdom og død og sånn... Jeg er fullt klar over at tvangstankene mine ikke styrer hva som skjer i verden... og at det ikke er min feil at fæle ting skjer fordi jeg ikke har sagt/gjort tvangstankene mine nok.. men likevel klarer jeg ikke stoppe..

Er det noen som har slitt med lignende?

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. For tiden er det mye fælt som skjer i livet mitt. Et nært familiemedlem er alvorlig syk og tvangstankene mine tar helt av..

Hva kan hjelpe meg å slutte?

Jeg har ikke tro på psykologer..og at det å snakke om det kommer til å hjelpe..

Jeg trenger sårt tips...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har selv lidd av tvangstanker store deler av livet mitt, jeg skjønner hvordan det fungerer og hvor avskrekkende det er for deg å tenke på terapi. Likevel vil jeg nevne at ikke all terapi er slik du sikkert forestiller deg, noen ganger kan det fungere mer som en veiledning for deg der du kan dempe de verste tvangstankene dine gjennom øvelser.

'Det å snakke om ting' har hjulpet meg veldig mye, iallefall til å forstå hvorfor tvangstankene mine oppstår. Ved å få det bedre selv, forsvinner de gradvis. Det du selv sier, er at de dukker opp når det skjer fæle ting i livet ditt, ting du ikke kan kontrollere.. Cluet med terapi, er ofte at du lærer selv å sette en grense ved de tingene du KAN og de tingene du IKKE kan kontrollere, som kanskje vil bidra til å legge lokk på tvangstankene dine, da de i stor grad handler om å beholde kontrollen over et felt i livet, når andre deler rår vilt.

Derimot hvis terapi IKKE er aktuelt for deg, så vil jeg utfordre deg til å tenke over hva som reelt kommer til å skje hvis du ikke stammer musklene dine akkurat slik du sier du skal, eller hva det er som gjør at tvangen er så viktig for deg. Tenk på det hver gang før du gjør det, kanskje det kan hjelpe deg å utvikle en ny 'hygiene' rundt tvangen din og endre rutinene dine.

Endret av pipegakk
Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Kognitiv terapi og medisiner er en kombo jeg nå prøver ho dps. Er selv full av tvang. Terapien hjelper,anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...