Gå til innhold

Kramper hos barn - årsak?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ved flere anledninger saumfart nettet for å se om jeg kunne finne noen beskrivelse av noe som plaget meg som barn, men uten å lykkes. Mine foreldre husker ikke annet enn at legene/psykologen sa jeg var nervøs, og det kan romme så mye.

Selv husker jeg lite/ingenting av det, men jeg har fått følgende beskrivelse:

Da jeg var mellom to og tre år gammel begynte jeg å få jevnlige krampeanfall. Anfallene ble innledet av at jeg protesterte når noen skulle ta i meg. Åpenbart hadde jeg vondt i huden. Dernest satte krampene inn. Jeg besvimte ikke, men fikk en rar ustødig gange, hodet ble trukket mot den ene siden og jeg stivnet mer eller mindre totalt. (Beskrivelsen har jeg fått fra mine foreldre, selv husker jeg ikke noe av dette.) Eneste måten å få løst meg opp på var hvis min far begynte å "lekesloss" litt med meg på gulvet. Et slikt anfall varte normalt 3 dager (sannsynligvis må krampene ha kommet og gått i den perioden), så var jeg frisk igjen. I samme periode var jeg plaget med oppkast (akkurat det husker jeg faktisk) og jeg kastet opp annenhver- tredjehver uke i flere år. Dette sto på fra 2-3 års alder til jeg var ca. 6-7 år. Da forsvant hele greia som ved et trylleslag. Nevneverdig feber hadde jeg ikke under anfallene, så jeg tviler på at det var snakk om feberkramper.

Etter seksårsalder har jeg ikke hatt den type anfall, men da jeg var i tenårene hadde jeg noen anfall som muligens kan ha hatt tilknytning til dette. Disse ble også innledet med kroppsverk (omtrent som ved influensa), nakken stivnet og jeg fikk en fryktelig hodepine pga. de stramme musklene. Dette sto på i tre dager og så var det borte. Disse anfallene avtok gradvis i hyppighet, men sto vel på fra jeg var ca. 12 og opp mot 18 års alderen.

I voksen alder (etter passerte 18 år) har jeg ikke hatt noen form for anfall.

Er det noen som kjenner igjen denne type symptomer og kan gi meg et tips om nettsider som beskriver dette, så hadde jeg blitt glad. Det har naturligvis ingen praktisk betydning nå, men jeg har i alle år lurt fælt på hva som egentlig feilte meg og regner med det finnes en mer profesjonell diagnose enn "nervøst barn" som det ble sagt da.

Anonym poster: eacee14abd147480e5802c7e958aa836

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...