Gå til innhold

Blir helt gal av disse hvem, hvordan, hvilken skrivefeilene!


Gjest Vevila

Anbefalte innlegg

Gjest Vevila

Synes det har blitt helt ekstremt med tråder hvor disse ordene blir brukt feil! Er det en ny måte å skrive på eller hva er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Tror det er en del av at man bruker stadig flere muntlige former når man skriver. Skillet mellom muntlig og skriftlig språk har blitt mye mindre med Facebook, diskusjonsfora og lignende.

Jeg synes det gjør vondt både når folk sier og skriver det. Samme med hun/henne-feil. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til dette og tror det kommer fra Østlandet. Det er bare der jeg hører folk bruke hvordan, hvem og hvilket feil i muntlig tale i allefall.

Det grelleste eksemplet jeg har hørt var i en samtale med et Oslo-menneske hvor vedkommede uttale "hvem da?". I mitt hodet blir dette "hvem da?", men vedkommende mente "hvilken dag?". Helt forferdelig. Jeg har også blitt spurt om "hvem hotell skal du bo på?". Det heter jo "hvilket hotell..".

Hva skjer?

Anonym poster: 73d744a5dbb5ba515b5082958f314bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en del av at man bruker stadig flere muntlige former når man skriver. Skillet mellom muntlig og skriftlig språk har blitt mye mindre med Facebook, diskusjonsfora og lignende.

Jeg synes det gjør vondt både når folk sier og skriver det. Samme med hun/henne-feil. :sukk:

Men disse feilene, hun/henne, hvem/hvilket/hvordan er feil uansett om det er skriftlig eller muntlig. Enig med deg at det er vondt å lese når folk skriver et muntlig språk, særlig dialekt.

Anonym poster: 73d744a5dbb5ba515b5082958f314bd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Men disse feilene, hun/henne, hvem/hvilket/hvordan er feil uansett om det er skriftlig eller muntlig. Enig med deg at det er vondt å lese når folk skriver et muntlig språk, særlig dialekt.

Anonym poster: 73d744a5dbb5ba515b5082958f314bd9

Det er jeg klar over! Men man har jo "ikke lov" til å rette på folk når de snakker. Det har i hvert fall jeg fått beskjed om i alle år. Men så er jeg oppvokst på østlandet, da, så der snakket jo nesten alle sånn. Uff.

"Hvem bok ga du til hun til bursdagen huns?"

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjærer i øynene når jeg ser det. For meg er det en så åpenbar feil, jeg forstår ikke at de som skriver det ikke ser det selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også vondt av den feilen der. Skal fint leve med at folk har det i talespråket, særlig ettersom jeg ikke kjenner noen som bruker det muntlig, men skriftlig er og blir det feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over! Men man har jo "ikke lov" til å rette på folk når de snakker. Det har i hvert fall jeg fått beskjed om i alle år. Men så er jeg oppvokst på østlandet, da, så der snakket jo nesten alle sånn. Uff.

"Hvem bok ga du til hun til bursdagen huns?"

Tuller du nå? Finnes det mennesker med norsk som morsmål som tror det der er korrekt grammatikk? Her må det da ha skjedd noe på skolen? Slappe norsklærere?

For meg som er trønder høres dette mer enn feil ut. Men kan det være OK talemåte i visse dialekter på Østlandet? Det er jo litt ville tilstander i Fredrikstad for eksempel. Forstår likevel ikke hvorfor folk skriver slik, de fleste av oss skriver jo annerledes enn vi snakker uansett.

Anonym poster: 73d744a5dbb5ba515b5082958f314bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg stort sett ikke om ortografiske eller grammatiske feil lenger. Håper dere også når dét stadiet. Det er veldig forløsende/befriende og frigir tid til viktigere anliggende. Good riddance!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Tuller du nå? Finnes det mennesker med norsk som morsmål som tror det der er korrekt grammatikk? Her må det da ha skjedd noe på skolen? Slappe norsklærere?

For meg som er trønder høres dette mer enn feil ut. Men kan det være OK talemåte i visse dialekter på Østlandet? Det er jo litt ville tilstander i Fredrikstad for eksempel. Forstår likevel ikke hvorfor folk skriver slik, de fleste av oss skriver jo annerledes enn vi snakker uansett.

Anonym poster: 73d744a5dbb5ba515b5082958f314bd9

Det er et direktesitat fra en FB-samtale jeg har hatt med ei jeg gikk på skole med ;)

Om de tror det er korrekt eller ikke vet jeg ikke, men de gir i hvert fall blanke i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem buss skal vi ta"

sykt irriterende...

Grøss.

Anonym poster: 73d744a5dbb5ba515b5082958f314bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem bil osv er dialekt på østlandet, og ikke feil. I skriftspråk er det feil, men samtidig bruker folk et muntlig og uformelt språk på FB og fora. Ingen grunn til irritere seg over det, før det eventuelt blir brukt i skoleoppgaver, jobbsøknader og andre steder som krever korrekt språk.

Anonym poster: 265d88e7aa2acb386ab90c781db983a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Veldig enig. Syns det er helt forferdelig både å lese og høre på. Hvem buss, hvordan bil, hvem farge osv. Hva er galt med hvilken buss og hva slags bil?

Syns dette virker som det er et østfoldfenomen, men hører folk si det i Oslo også. Grøsser hver gang jeg hører eller leser det. Grøsser også når jeg leser åssen selv om jeg syns det er helt greit å si det i uformelle settinger. Åssen er vel dialekt i Oslo og Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bil osv er dialekt på østlandet, og ikke feil. I skriftspråk er det feil, men samtidig bruker folk et muntlig og uformelt språk på FB og fora. Ingen grunn til irritere seg over det, før det eventuelt blir brukt i skoleoppgaver, jobbsøknader og andre steder som krever korrekt språk.

Anonym poster: 265d88e7aa2acb386ab90c781db983a7

Hvor på østlandet er dette dialekt, bortsett fra hos "fjortisene i Oslo"? Jeg er fra Østlandet, og kjenner folk fra Oslo til Hedmark og Oppland, og omtrent alt i mellom. "Hvem bil" og "Hva ga du hun til bursdag" er ikke riktig noe sted..

Anonym poster: 9e6a1423a9f5afd7e902b14a8acd6bbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem bil osv er dialekt på østlandet, og ikke feil. I skriftspråk er det feil, men samtidig bruker folk et muntlig og uformelt språk på FB og fora. Ingen grunn til irritere seg over det, før det eventuelt blir brukt i skoleoppgaver, jobbsøknader og andre steder som krever korrekt språk.

Anonym poster: 265d88e7aa2acb386ab90c781db983a7

I så fall burde slike innlegg på KG slettes for å være skrevet på dialekt og ikke skriftmål.

Anonym poster: 0d99f825684b7e53083626c71322aea8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte akkurat på dette i dag, da jeg leste overskriften til "Hvordan orgasme" der det som var ment var "hvilken orgasme". Er det virkelig så vanskelig å lære seg?? Samme med de som sier "dem" der det skal være "de". Grøss. Spesielt ille med folk fra Drammen har jeg merket meg, og Østfold. Greit at det får være lov til å bruke det muntlig, men det endrer dessverre lite på at jeg synes det er fryktelig lite tiltrekkende. Og skrive det - nei fysj! Da holder man seg til nynorsk eller (korrekt) bokmål. Og her på KG er det vel strengt tatt en regel på at man ikke skal skrive på dialekt.

Anonym poster: 91ce3c62b7d7ad6b4e09c18c28c1503c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Østlandet, og kjenner folk fra Oslo til Hedmark og Oppland, og omtrent alt i mellom. "Hvem bil" og "Hva ga du hun til bursdag" er ikke riktig noe sted..

Anonym poster: 9e6a1423a9f5afd7e902b14a8acd6bbf

Sør for Oslo. Det er altså riktig i andre områder enn dem du har nevnt.

Anonym poster: 725dadd0f0610807e18f06824b2bc2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor på østlandet er dette dialekt, bortsett fra hos "fjortisene i Oslo"? Jeg er fra Østlandet, og kjenner folk fra Oslo til Hedmark og Oppland, og omtrent alt i mellom. "Hvem bil" og "Hva ga du hun til bursdag" er ikke riktig noe sted..

Store deler av østlandet står det her: http://www.dagbladet.no/2012/09/08/kultur/debatt/kronikk/sprak/norsk/23316297/

Formen stammer fra norrønt, og i moderne norsk er den dokumentert fra tidlig 1900-tall.

Anonym poster: 265d88e7aa2acb386ab90c781db983a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...