Gå til innhold

Blir helt gal av disse hvem, hvordan, hvilken skrivefeilene!


Gjest Vevila

Anbefalte innlegg

Grøsser også når jeg leser åssen selv om jeg syns det er helt greit å si det i uformelle settinger. Åssen er vel dialekt i Oslo og Akershus.

Dette er jo kun din personlige mening, som for øvrig gjenspeiler en viss sneverhet. Jeg skriver (og sier) "åssen", og jeg kan støtte meg til bokmålsordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Borghild

Dette er jo kun din personlige mening, som for øvrig gjenspeiler en viss sneverhet. Jeg skriver (og sier) "åssen", og jeg kan støtte meg til bokmålsordboka.

Ja, jeg vet det er lov og jeg sier det selv, men skrive det? NEI! Mulig jeg er snever, men i mine øyne er det helt feil å skrive åssen selv om det er lov. Åffer er enda verre, men det er heldigvis ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det er lov og jeg sier det selv, men skrive det? NEI! Mulig jeg er snever, men i mine øyne er det helt feil å skrive åssen selv om det er lov. Åffer er enda verre, men det er heldigvis ikke lov.

Heldigvis er det ikke du som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Jeg har da aldri sagt at det er jeg som bestemmer, men på et diskusjonsforum er det da lov å si meningen sin. Ellers hadde det ikke vært mye til diskusjonsforum. Jeg gir blanke faen i at du og andre skriver åssen (selv om det svir i øynene), men skrive det selv ville jeg ikke gjort. Min mening og den står jeg ved. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest20

Synes det har blitt helt ekstremt med tråder hvor disse ordene blir brukt feil! Er det en ny måte å skrive på eller hva er greia?

Folk følger ikke med i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at det er jeg som bestemmer, men på et diskusjonsforum er det da lov å si meningen sin. Ellers hadde det ikke vært mye til diskusjonsforum. Jeg gir blanke faen i at du og andre skriver åssen (selv om det svir i øynene), men skrive det selv ville jeg ikke gjort. Min mening og den står jeg ved. :)

Poenget er at du sier "i mine øyne er det feil". Skjønner du at folk reagerer på det? Det er så jævli irriterende med folk som hevder at deres språk er heva over andres. Og når det attpåtil rakkes ned på skriftspråk som holder seg godt innenfor offsiell rettskriving, kan man begynne å lure.

Og nei, du gir ikke blanke faen i at andre skriver "åssen", ellers hadde du ikke skrevet om det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Borghild

Åssen har vel ikke akkurat vært lovlig så lenge. Da jeg gikk på skolen på 90-tallet fikk ihvertfall de som skrev åssen to røde streker under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor på østlandet er dette dialekt, bortsett fra hos "fjortisene i Oslo"? Jeg er fra Østlandet, og kjenner folk fra Oslo til Hedmark og Oppland, og omtrent alt i mellom. "Hvem bil" og "Hva ga du hun til bursdag" er ikke riktig noe sted..

Anonym poster: 9e6a1423a9f5afd7e902b14a8acd6bbf

Født og oppvokst i Oslo, og har faktisk aldri hørt noen her si noe sånt. Imidlertid hørt det fra flere østfoldinger, og en medstudine av meg fra Fredrikstad sa det er veldig utbredt blant hennes venner født tidlig på -90-tallet.

Anonym poster: d848d9b45403f21921e1cd95ab7b08c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivefeil som "desverre" eller "interesert" kan jeg skjønne, da skriver man omtrent slik som ordene uttales. Men det som er ille er at mange ikke vet hva ord betyr.

Når man bruker "hvem", så vil den som svarer som regel nevne en person, og spør man om "hvordan", så skal man fram til en fremgangsmåte. Det er ikke "hvem bil?" eller "hvordan klokke skal du kjøpe?" (jeg skal kjøpe på nettet, vil du vite hvilken modell også?).

Feil bruk av og/å, hun/henne, jeg/meg osv er også grøss.

Endret av OnFire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...