Gå til innhold

briter og dårlige tenner?


^me^

Anbefalte innlegg

jeg har lenge sett på engelske realityserier som "one born every minute" og slik og jeg ser at generelt sett har de fleste personene der veldig dårlige tenner!både skjeve, brune,brune hull, ødelagte, mange har faktisk manglet tenner også i en ung alder (15-30 år!)

er dette bare tilfeldig i denne serien eller er det slik i hele Storbritannia?

er faktisk slik at det er en grunn til at briter generelt sett har dårligere tenner enn oss nordmenn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Briter er kjent for å ha de styggeste tennene. Kanskje vikingene satt igjen alle med stygge tenner der. :fnise:

Anonym poster: 6f845cd0760fc781c5885c8013292199

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lagt merke til det jeg og, spesielt blant arbeiderklassen. Har sikkert noe å gjøre med kostholdet og livsstilen. Kanskje er det dyrt å gå til tannlege i England? Jeg vet i hvert fall ikke.

Gule tenner er ikke synonymt med dårlig hygiene eller dårlige tenner, men når man ser disse menneskene er det tydelig at de ikke er så opptatte av tannhygienen.

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Leste et innlegg om det en gang, og der sa de at det kom av at det var dyrt å gå til tannlegen, å kjøpe seg blekingsmidler var ikke like billig som i USA, også røyket en stor del av befolkningen ganske mye...

Kan ha noe med kulturen å gjøre også, at de ikke er like hysterisk på hvite og rette tenner som andre land. Bare se på ungdomsserien skins fra UK, der er det heller ingen av tenåringene som har helt hvite, rette tenner. I motsetning til den amerikanske serien gossip girl hvor alle ser ut som de kommer rett fra en time hos tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Briter har ikke dårligere tenner enn andre, men de har en litt annen dentalkultur enn mange andre. De har gratis tannlege til unge - men mener å ha lest at man får tannlege når man er ung dersom man trenger det. Så tannpleier og rens er ikke noe man blir introdusert for på tidlig nivå. Kosmetisk tannhjelp (regulering feks) er privatisert og svært dyrt, og veldig uvanlig.

Så har det vokst frem en kultur der det ikke er et must med rette, hvite tenner, og folk er for slappe med tannhygienen. De har også en horribel diett, mye sukker. Sukkerholdige drinker, brus, sukker i te - mange drikker te med sukker på sengekanten og til frokost og flere ganger dagen. Mye ferdigmat med sukker i servert i kantinene på skolen.

Leste en artikkel en gang om at briter er på topp i Europa med selvskading av tennene sine i forsøk på "do it yourself"-trekke og fylle hull, men finner den ikke igjen nå. Det var litt twisted å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ganske stor forskjell på de grusomme tennene mange briter har og naturlig retteish tenner mange er født med eller blir fikset av tannregulering. Regner med ingen sammenlinger det med blendahvite hollywood smil som normalen.

Anonym poster: 6f845cd0760fc781c5885c8013292199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste et innlegg om det en gang, og der sa de at det kom av at det var dyrt å gå til tannlegen, å kjøpe seg blekingsmidler var ikke like billig som i USA, også røyket en stor del av befolkningen ganske mye...

Kan ha noe med kulturen å gjøre også, at de ikke er like hysterisk på hvite og rette tenner som andre land. Bare se på ungdomsserien skins fra UK, der er det heller ingen av tenåringene som har helt hvite, rette tenner. I motsetning til den amerikanske serien gossip girl hvor alle ser ut som de kommer rett fra en time hos tannlegen.

Er ikke nødvendigvis slik at de i Gossip Girl har så fine tenner i utgangspunktet de heller. Det er svært vanlig at amerikanske skuespiller har tannfasetter, og dermed får man jo også et inntrykk av at det er helt unormalt å ikke ha helt rette, kritthvite tenner.

Blake Lively før og etter:

http://agirlnamedbong.files.wordpress.com/2011/04/1301942625_yearbook-lively-lg.jpg?w=640

http://www.heavensalon.com/cm/wp-content/uploads/2012/12/blakelively-makeup-300x300.jpg

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Er ikke nødvendigvis slik at de i Gossip Girl har så fine tenner i utgangspunktet de heller. Det er svært vanlig at amerikanske skuespiller har tannfasetter, og dermed får man jo også et inntrykk av at det er helt unormalt å ikke ha helt rette, kritthvite tenner.

Blake Lively før og etter:

Jepp, virker som om amerikanere bryr seg mer om hvordan tennene ser ut enn det gjør for de i England? Er tannlege billigere i USA, eller tjener amerikanere i gjennomsnitt mer enn briter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, virker som om amerikanere bryr seg mer om hvordan tennene ser ut enn det gjør for de i England? Er tannlege billigere i USA, eller tjener amerikanere i gjennomsnitt mer enn briter?

Tror det har mer med skjønnhetsidealet å gjøre. USA har jo mange arbeidsledige, men Hollywood og Hollywood-kjendisene påvirker nok folk når det kommer til utseende. Det er jo bare å se hvor mye mer vanlig plastikkkirurgi er i dette landet enn i andre land.

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jepp, virker som om amerikanere bryr seg mer om hvordan tennene ser ut enn det gjør for de i England? Er tannlege billigere i USA, eller tjener amerikanere i gjennomsnitt mer enn briter?

Eller er amerikanere mer opptatt av glansbilder og passer på at TV-stjerner finpusses før de slipper foran et kamera?

Gjennomsnittsinntekter er lett å google seg frem til.

USA: 39k dollar i 2005 og UK 27k pund i 2004 - er kanskje de mest sammenlignbare jeg googla meg frem til nå.. Så det gir britene en bitteliten økonomist gjennomsnittsseier over amerikanerene.

Jeg tror mer på at det er kulturforskjell. USA er et land der klær, helse, skjønnhet og alt betyr mye mer enn feks utdanning. UK er mer sosialistisk og de får tannlegen gratis ved behov som unge og deretter må de betale dyrt for det - så det blir mer vanlig å ignorere det.

Man ser denne glansbildefaktoren veldig tydelig på serier som er reinnspilt i USA - The Inbetweeners, Shameless blant annet. Der skal karakterene være nøyaktig de samme, i samme økonomisk uføre og samme "klasse". Men de har bedre tøy, språk og tenner i den amerikanske versjonen enn den britiske. Der er det mer kultur på å være folkelig, banne på TV, spytte og ha gule tenner. USA må passe språket og hvilke signaler de sender, så de ikke blir svartelistet og dømt til sendetid etter klokka 23.00 og mister inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briter er også kjent for å ha et helt ræva kosthold. Og man vet da alle hva mye sukker og syreholdig drikke gjør med tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Ikke så rart kanskje at britene har dårlige tenner. :sjokkert:

http://www.dinside.no/804439/trekker-tennene-selv

Av de som tyr til gjør det selv-løsningen innen tannhelse har:

  • 26 prosent prøvd å trekke ut tenner selv ved hjelp av tang
  • 12 prosent prøvd å trekke ut tenner ved å binde tannen fast i et dørhåndtak
  • 19 prosent har stukket hull på tannbyller med en nål
  • 30 prosent har prøvd å bleke tennene med vanlige husholdningsprodukter
  • 11 prosent har prøvd å bruke vanlig lim til å feste en fylling som har løsnet
  • 6 prosent har prøvd å feste en fylling med tyggegummi
  • 8 prosent har prøvd å endre tannstillingen sin selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Der var den horrible artikkelen jeg nevnte lengre oppe! Takk, kaffekrus. :)

Et lite tillegg: Dersom USA har serier og slikt som avbilder perfekte tenner hele veien, så vil også normale mennesker føle at de MÅ fikse på noe som er litt skjeivt. Og i UK avbildes og brukes skuespillere som ikke har perfekte tenner, så britene får ikke dette tredd nedover hodet på samme måte.

Det er neppe grunnen, men en av mange medvirkende faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har bodd i UK i 6 år og briter generelt har mye dårligere tenner enn norske! Det kommer av flere grunner.

-Dårlig kosthold (te med sukker, ferdigmat, kjeks, potetgull, mye alkohol osv daglig er ikke akkurat bra for tennene)

-Dårlig tannhygiene (jeg vet om flere som sier de aldri har brukt tanntråd, kom opp i en diskusjon jeg hadde med noen venner en gang)

-Regulering er dyrt og ofte noe som ikke blir prioritert av foreldrene, selv om de har økonomi til det. Det er derfor flere voksene som har regulering enn i Norge ettersom de gjerne vil fikse på dette.

-Det er privat og offentlig tannlege. Den offentlige er billig, men visstnok veldig dårlig. Jeg har hørt fra venner at om jeg trenger tannlege bør jeg gå privat. Privat tannlege har priser som Norge og ettersom de tjener mindre i UK er dette veldig dyrt for dem om de ikke har forsikring som dekker privat tannlage (noe som er vanlig i større bedrifter). Den offentlige tannlegen vil gjerne gjøre ting så billig som mulig (har jeg hørt, ingen erfaring selv) og om det er billigere og enklere å trekke en tann enn å reparere den blir den trukket. I Norge vil tannlegen gjøre alt for å redde tannen.

-Mange dropper årlige kontroller og kun går til tannlege når det gjør så vondt at de ikke holder ut mer, noe jeg også har fått høre fra flere ("Jeg vet jeg må til tannlegen og fikse på en tann, men jeg går ikke før jeg har vondt").

-Det er generelt mer akseptert å gå rundt med stygge/dårlige/manglende tenner enn i Norge. Jeg vet om en som knakk tannen sin, og valgte og trekke den fremfor rotfylling og reparasjon fordi det var enklere og billigere, han syntes det var helt greit. Ingen jeg kjenner i Norge ville noensinne gjort det samme.

-Tannleger bruker fortsatt ofte svarte fyllinger, da blir resultatet mye styggere enn med hvite fyllinger.

-Jeg har også sett flere dårlige tannfasetter og kroner. Det virker som om en del av tannlegene her generelt gjør en dårligere jobb enn i Norge.

Men dette gjelder mest arbeiderklassen og eldre mennesker, de unge som har mer penger, høyere utdannelse og gode jobber har ofte bedre tenner fordi de har råd til å gå til privat tannlege, eller har god forsikring igjennom jobben. De reiser mer, er mer opptatt av utseende og hater å bli stemplet som er Brite med dårlige tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marsvinet

For å generalisere litt:

I England drikkes det svært mye te, og de har generelt mer sukker og hvitt brød i hverdagskosten enn oss. Dette fører til stygge, gule tenner.

Det er heller ikke vanlig å drikke melk i England (kun i teen).

Det er offentlig og gratis tannlege i England, og dette betyr at det skal mer til for å få for eksempel regulering, og at tilbudet er dårligere enn det vi har i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briter er, i gjennomsnitt, kanskje de minst attraktive menneskene i verden. Kun personlig oppfatning, men jeg tror den oppfatningen er ganske utbredt. Det virker som de fleste mener det, i hvert fall at de jevnt over er veldig lite attraktive. Særlig kvinnene, sånn i forhold til kvinner i andre land.

"Vi" vikinger tok med oss alle de vakre hjem som treller for ca. 1000 år siden. Fortsatt ikke hentet seg inn.

Anonym poster: 465671f25dc712620541e683dd973518

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, virker som om amerikanere bryr seg mer om hvordan tennene ser ut enn det gjør for de i England? Er tannlege billigere i USA, eller tjener amerikanere i gjennomsnitt mer enn briter?

De fleste i USA har tannlegeforsikring, som dekker mye av kostnadene. Det er også vanlig med gratis tannbleking hvis du er ny hos den tannlegen. Forsikringen dekker en checkup hver 6. mnd, så de fleste går til tannlegen så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briter er generelt sett ganske stygge, med tanke på at de faktisk er et vestling land med veldferdsordninger.

Min teori et at dette i stor grad skyldes vikingenes voldtektstokter. Vi tok alle de pene damene.

-Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å generalisere litt:

I England drikkes det svært mye te, og de har generelt mer sukker og hvitt brød i hverdagskosten enn oss. Dette fører til stygge, gule tenner.

Det er heller ikke vanlig å drikke melk i England (kun i teen).

Det er offentlig og gratis tannlege i England, og dette betyr at det skal mer til for å få for eksempel regulering, og at tilbudet er dårligere enn det vi har i Norge.

Det er vanlig med melk i UK.

Anonym poster: a8e4c62be0c704caf642c6d376b50867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Det er vanlig med melk i UK.

Anonym poster: a8e4c62be0c704caf642c6d376b50867

Jeg har aldri sett en brite drikke et glass melk, og de fleste jeg møtte da jeg bodde der ble helt sjokkerte når de så at jeg "klarte" å drikke et glass melk.

"I could never drink a glass of milk" hørte jeg flere av dem si.

Nå skal jeg ikke påstå at mine bekjente er representative for hele den britiske befolkningen. Vi hadde jo også melk til salgs i skolekantina, og de spiser jo masse frokostblanding med melk der borte.

Alikevel vil jeg påstå at det drikkes (mye) mindre melk per innbygger i Storbritannia enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...