Gå til innhold

Bokført/disponibel saldo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På den ene kontoen min har jeg en viss sum med penger, og det står "disponibel saldo: 0 kr" og "bokført saldo: xxx kr".

Hva menes med det? Har jeg penger som ikke er på kontoen? Kan jeg ikke bruke dem, siden de ikke er "disponible"?

Har det noe med type konto å gjøre? Det er ikke den vanlige kontoen min.

Siden begge dukker opp på nettbank, kan jeg overføre penger fra den kontoen med "0 kr disponibelt" til brukskontoen min?

Anonym poster: 0bedf855f225b018396537e4414b2cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disponibel er akkurat det de høres ut som, ditt disponible beløp. I dette tilfelle 0 kr. Du har altså ikke penger på konto.

Anonym poster: 8ce725026ebaad28a9d93a2089d5376b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den kontoen være en sperret konto fks? Altså en boligspar eller noe slikt?

Anonym poster: b47bb3f6064888481440308aa9e04c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor står det at jeg har en bokført saldo som er på en viss sum da?

Jeg hadde konto i posten før, men flyttet alt over til DNB, det var en slags sparekonto med penger på, har aldri rørt pengene..

Jeg skjønner fortsatt ikke! Hvorfor skal den være sperret? Jeg er over 18 år.. Og den er jo i min nettbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pengene er tatt ut? De er aldri tatt ut :) Har aldri rørt den kontoen, vet ikke hvordan jeg kan ta ut av kontoen engang. Forvirrende dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med DNB på telefon 04800, eventuelt start et chat på nettsidene deres. Da får du svar på dette med en gang. De har åpent døgnet rundt alle dager.

Anonym poster: 215905f7dae1a112c1bd5d28028e8cec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med DNB på telefon 04800, eventuelt start et chat på nettsidene deres. Da får du svar på dette med en gang. De har åpent døgnet rundt alle dager.

Anonym poster: 215905f7dae1a112c1bd5d28028e8cec

takk for tips!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der var jeg ikke anonym lenger ;) Men samma det, vet ikke hvorfor jeg i utgangspunktet var det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokført saldo er det beløpet som faktisk står inne på kontoen. Disponibel saldo er det du maksimalt kan ta ut fra kontoen. Disponibel saldo tar hensyn til kreditter som er gitt, sperrede beløp og transaksjoner som er registrert i systemet.

Anonym poster: ae5877ab84cb9ecc8f4552c32bb9a622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pengene er tatt ut? De er aldri tatt ut :) Har aldri rørt den kontoen, vet ikke hvordan jeg kan ta ut av kontoen engang. Forvirrende dette!!

Det er jo tydelig at de har blitt tatt ut. Sjekk kontoutskriften. Trykk på kontoen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chattet, fikk beskjed om at jeg måtte sende et "åpningsbrev" eller noe, at jeg måtte stikke innom i selve banken og få det ordnet. Så da gjør jeg det, og så skulle det være i orden, jeg har xx penger på den kontoen. Som er en kapitalkonto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo tydelig at de har blitt tatt ut. Sjekk kontoutskriften. Trykk på kontoen

Selvfølgelig ikke. Blir som en BSU-konto. Står 0 disponibelt, men bokført kan man ha mange tusen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Men herregud da..kan ikke folk dette eller? Hun har jo ikke fått noe svar.

Disponibel saldo er penger du har til disposisjon per dags dato, dvs akuratt når du sjekker nettbanken.

Bokført saldo sier seg også selv. Det er din disponible saldo minus de penger som eventuelt måtte være på vei UT av banken.

Så la oss si du har 1000 kroner i banken om mårran. Så drar du ut og kjøper en genser til 500 kroner.

Når du kommer hjem da, og sjekker nettbanken, så har banken registrert at du har trukket kortet, men pengene har enda ikke gått ut fra kontoen.

Derfor vil det stå; Disponibelet beløp; 500. Bokført beløp; 1000.

Grunnen til dette er at banken ikke vil gi deg renter for penger du har brukt, men som ikke har gått ut fra kontoen din enda. Spiller liten rolle for deg som privatkunde, men på sikt for bankene med titusenvis av kunder, så blir det penger spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disponibel saldo er penger du har til disposisjon per dags dato, dvs akuratt når du sjekker nettbanken.

Bokført saldo sier seg også selv. Det er din disponible saldo minus de penger som eventuelt måtte være på vei UT av banken.

Så la oss si du har 1000 kroner i banken om mårran. Så drar du ut og kjøper en genser til 500 kroner.

Når du kommer hjem da, og sjekker nettbanken, så har banken registrert at du har trukket kortet, men pengene har enda ikke gått ut fra kontoen.

Grunnen til dette er at banken ikke vil gi deg renter for penger du har brukt, men som ikke har gått ut fra kontoen din enda. Spiller liten rolle for deg som privatkunde, men på sikt for bankene med titusenvis av kunder, så blir det penger spart.

Ikke nødvendigvis bare ut av banken, men bokført saldo er også penger på vei inn på konto.

Anonym poster: 107d0b738d48c7c04e30e965abd94c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke nødvendigvis bare ut av banken, men bokført saldo er også penger på vei inn på konto.

Anonym poster: 107d0b738d48c7c04e30e965abd94c4a

Bokført saldo tar da ikke hensyn til penger som er på vei ut eller inn på kontoen. Disponibel saldo derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...