AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #1 Del Skrevet 12. april 2013 For et par dager siden fikk jeg telefon fra utleier om at hun legger på husleia mi med 1000 kr. Jeg betaler 6500 i dag. Jeg ymtet frampå med lovpålagte frister etc, men hun stod på sitt. Jeg har leid hos henne i under to år, så det er et helt år til hun kan sette opp leien til gjengs leie. Hun har imidlertid ikke justert etter konsumprisindeksen de årene jeg har bodd der, så det er jeg forberedt på. Om noen dager kommer utleier på døra, og ønsker å revidere kontrakten. Jeg kommer til å nekte, men gruer meg som en hund. Utleier er en middelaldrende dame som antakelig ikke har satt seg så godt inn i lover og regler. Er redd for at hun skal forsøke å kaste meg ut eller finne på andre ubehageligheter. Hva ville dere gjort? Bare vist til husleieloven, eller forsøkt å møte henne på halvveien et sted? Hun vil trolig kunne få 7500 om hun leier ut leiligheten på nytt i dag... Anonym poster: 1c325ab586b80933404441e47c85839f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 12. april 2013 #2 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg ville nektet. utleier har ikke lov til å øke leien med mer enn den årlige konsumprisindeksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #3 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg ville nektet. Og jeg ville passet på å gjøre det skriftlig, med henvisning til de aktuelle paragrafene i Husleieloven. Også ville jeg vurdert å melde meg inn i leieboerforeningen Anonym poster: a18cdc0dcc022d11e4d07504255db631 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skogmann Skrevet 13. april 2013 #4 Del Skrevet 13. april 2013 Sett deg ned med paragrafene i husleieloven og lag et ark med oversikt over de lover og regler som gjelder. Lag to kopier og gi henne den ene. Det blir sikkert elendig stemning av dette, så sikkert ikke så dumt og begynne å tenke på å se seg etter noe nytt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 13. april 2013 #5 Del Skrevet 13. april 2013 Sett deg ned med paragrafene i husleieloven og lag et ark med oversikt over de lover og regler som gjelder. Lag to kopier og gi henne den ene. Det blir sikkert elendig stemning av dette, så sikkert ikke så dumt og begynne å tenke på å se seg etter noe nytt. Er det en eldre dame, så skriv disse ut i stor skrift også. Er ingenting å grue seg til, prøv å møte henne med et smil, og si "beklager, men jeg ønsker at vi holder oss til loven for å holde dette leieforholdet ryddigst mulig, og dette er det loven sier, kanskje du kan se litt på det?". Ikke signer noe som helst mens hun er der. Blir du usikker så sier du at du skal se på kontrakten i fred og ro. Jeg har måttet dra frem husleieloven flere ganger i diskusjoner med utleiere, og har aldri følt meg presset til å flytte på grunn av det. De blir jo ikke glade, men om man er saklig så er det rett og slett ikke så mye å krangle på - loven er loven! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #6 Del Skrevet 13. april 2013 Takk for svar. Jeg får vel bare vise til loven, og se hva som skjer. Har en stygg mistanke om at utleier kommer til å si opp kontrakten når jeg nekter å betale. Lov til det har hun jo ikke, men vet ærlig talt ikke hvor mye styr og ubehageligheter jeg ønsker å gjøre ut av dette. Jeg og utleier har hatt et greit (ikke-eksisterende) forhold, men nå føler jeg meg faktisk ganske tråkka på. 12 000 kr. i året utgjør en god del penger, og jeg syns det er drøyt å plutselig dumpe dette over på meg. Leiligheten er garantert nedbetalt for flere år siden (hun har fortalt når hun kjøpte den), og jeg kan vanskelig se for meg at hennes reelle kostnader med boligen skal ha økt så mye på to år. Nå gleder jeg meg egentlig bare til å få flytta, bortsett fra at jeg hater alt styret det medfører :-( Anonym poster: 1c325ab586b80933404441e47c85839f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 13. april 2013 #7 Del Skrevet 13. april 2013 Det er dessverre og heldigvis ofte slik at for utleier er det skikkelig dritt å ha en trofast betaler boende i leiligheten år etter år fordi markedsleien stiger mye mer enn de lovlige justeringene kan gjøres. Som alle andre her i verden kan din husvert foreslå en husleieøkning utover indeksregulering, men hun er avhengig av at du aksepterer dette. Hvis du ikke aksepterer men tvertimot henviser til husleieloven så kan hun ingenting gjøre da hun ikke får utkastelsesgrunnlag hos namsmannen og vil tape en eventuell rettssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå