Gå til innhold

Forhøyet b12 verdi?


Gjest gjest89

Anbefalte innlegg

Gjest gjest89

jeg har vært syk i snart 2 mnd nå og tatt masse masse blodprøver, men jeg har ikke legetime før mandag og er så fryktielig spent på hva de betyr! ble spesielt bekymret når b12 nivået er forhøyet, spiser mye ost, youghurt, melk, egg og kjøtt hvis dette har noe og si?

her er b12 verdien min:

S-b12( 150-580) 698¤var en liten stjerne ved siden av denne, og det tolket jeg som at det måtte sjekkes opp!

er livredd for hva denne høye verdien betyr..noen som har vært borti høye b12 tall?

og forresten er dette høye kolestoroltall?

LDL: 2,6

HDL: 1,4 høyt kolestorol?

på forhånd takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det står S foran betyr serum-prøve (at blodet er sentrifugert for å bare få blodserumet og får renset vekk blodkropper osv. B12 er med på å produsere røde blodkropper blant annet. Du kan ikke ha for mye av det men du har forhøyde verdier (mer enn normalt) der av stjernen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøver er bare et verktøy for legen, og man ikke bruke de till så mye isolert sett og det er farlig å spekulere når man ikke vet hele sykdomsbildet og hva du utredes for. Jeg ville prøvd å ikke bekymre meg og ventet til du har legetime.

Men for å svare generelt. Stjernen betyr at B12-verdiene er forhøyet i forhold til det lokalt satte referanseområdet (der de fleste friske ligger når målt med samme metode). Om det betyr noe eller hva det betyr må en lege tolke. 698 er i seg selv ikke bemerkelsesverdig, men forhøyede verdier kan være del av symptombildet ved forhøyet blodprosent, blodkreft, leverkreft, andre leverproblemer og nyreproblemer. Kolesterolverdiene er normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...