Anglofil Skrevet 11. april 2013 #1 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Jeg trenger litt hjelp fra de som er flinke med skatt. Jeg har sendt en hendvendelse til skatteetaten, men det kan jo være kjekt å høre hvis noen vet her inne. Etter å ha lest i ulike artikler på nett, f.eks denne (vet at artikkelen er nesten et år gammel, men regner med at den er relevant), har det gått opp for meg at studenter kan få pendlerfradrag og fradrag for kost hvis de jobber i ferier, spesielt sommerferien. Jeg forstår man ikke kan få fradrag når man er student ellers i året. Jeg studerer fulltid og har en 50%-stilling ved siden av studiene. I sommerferier, og andre ferier, jobber jeg generelt i 80-100%-stilling. Jeg er folkeregistrert hos mine foreldre så lenge jeg er student. Mine foreldre bor på østlandet, jeg på sørlandet. Det er 278 km hver vei. I sommerferiene har jeg pleid å jobbe og reise hjem til dem hver andre til tredje uke. Jeg kan bevise dette siden jeg har betalt reisene med kort, og har elektronisk kvittering. Samtidig er jeg gift. Min mann og jeg er særbo. Det vil si at vi ikke bor sammen og betaler to husleier, en hver oss. Min mann er folkeregistrert i Kristiansand siden han ikke er student. Spørsmålet går på hvorvidt jeg regnes som familiependler eller enslig pendler. Regnes jeg som familiependler vil jeg ikke få fradrag, regnes jeg som enslig pendler vil det antagleig bety et stort fradrag for min del. Jeg spør fordi jeg vil gjøre ting rett. På skatteetatens sider står det følgende: "Dersom du bor sammen med ektefelle og/eller barn, anses du bosatt i deres felles hjem. Du omtales da som familiependler." Betyr det da at jeg faktisk ikke regnes som familiependler? Regnes jeg som enslig pendler så må man jo også oppfylle andre krav. F.eks så reiser jeg til mine foreldre relativt ofte i sommerferiene. Bolig jeg er folkeregistrert på er på over 150 m2 og oppfyller da kravene ift at boligen skal være over 30 m2 (og så er det vel også ift hvor mange som bor i boligen, og da blir det ytterligere krav om kvadratmeter, men i boligen bor kun mine foreldre). Min hybel ser ut til å bli regnet som uselvstendig fordi den er på 13 m2 (kan godt være det er feil, i så fall får jeg beklage det). Noen som kan gi et godt svar? Mvh Yvonne Endret 11. april 2013 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 12. april 2013 #2 Del Skrevet 12. april 2013 Siden du er gift, høres det jo ikke ut som om du har krav på et slikt fradrag. Men det går jo an å prøve seg. Det blir jo ekstra komplisert i og med at du er gift med en der du studerer, og er særboer. Som enslig pendler er det uansett regler om hvor stor leilighet på arbeidsstedet du kan ha. Uansett tror jeg skatteetaten er rette instans når det gjelder en 100 % avklaring av dette. Du har to valg: 1) Før opp pendlerfradrag (190 kr per dag i juli/august du ikke er "hjemme" hos dine foreldre), men gi opp alle opplysninger i punkt 5.0 som kan tenkes å være relevante (at du er gift, særboer, ev. størrelse på leilighet osv). Det som kan skje, er at skatteetaten finner ut at du ikke har krav på fradraget og stryker det, men det har da i hvert fall vært verdt et forsøk. Er du ekstra heldig overser de det selv om det skulle være slik at du ikke har krav på det. Jeg har selv opplevd at jeg trolig fikk innvilget noe jeg etter min tolkning ikke skulle hatt. Om du ikke holder tilbake noe relevant informasjon, får du ikke noe straffeskatt, men ev. restskatt blir det en liten rente på. 2) Ring skatteetaten og spør, handle ut fra hva de sier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 12. april 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 12. april 2013 (endret) Nå skal jeg ha tilgode penger uansett, kan jeg da få restskatt allikevel? Utifra alle andre opplysninger er de riktige. Venter forøvrig på svar fra Skatteetaten via e-post, jeg har dessverre ikke hatt mulighet til å kontakte dem i dag. Ringer antagelig på mandag. Uansett, takk for hjelpen. Mvh Yvonne Endret 12. april 2013 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 12. april 2013 #4 Del Skrevet 12. april 2013 Nå skal jeg ha tilgode penger uansett, kan jeg da få restskatt allikevel? Utifra alle andre opplysninger er de riktige. Nei, du risikerer ikke noe dårligere resultat enn fra før av, så lenge du ikke tilbakeholder noe og så lenge du ikke mistenkes for bevisst å føre noe som er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå