AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #1 Del Skrevet 11. april 2013 Jeg hadde et innlegg her tidligere om hvordan ting overhodet ikke har gått rundt økonomisk etter jul. Jeg fikk veldig mange råd om å regne ut de store utgiftene og dele dem på alle mnd, så blir det ingen overraskende mnd. Nå har jeg nettopp fått lønning og vil prøve å komme på rett kjøl igjen. Min liste med faste utgifter gjennom året er: Huslån Strøm Skole + SFO Forsikringer Studielån Veiavgift Tv-lisens Tv + internett Mobil Billån Måking Utvendig husforsikring (går som en egen fordi jeg eier horisontaldelt hus) Har jeg glemt noe tro? Dette blir ca 15000,- i mnd. Da har jeg på en standard mnd 6000,- igjen til mat og annet. På en god mnd har jeg 8000,- igjen til mat og annet. Jeg jobber 75% og har tatt på meg veldig få ekstravakter, men skal nå prøve å jobbe hvertfall tre vakter ekstra i mnd, gjerne mer. Har jeg glemt noe vesentlig? Ser dette ok ut, og overkommelig med tanke på inntekt kontra utgifter? Anonym poster: b1e69cbe6dc6792d9252a685d46eabd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knitcat Skrevet 11. april 2013 #2 Del Skrevet 11. april 2013 Hva med kommunale avgifter, samt drivstoff og vedlikehold av bil? Fagforening? Linser/briller Du bør også sette av litt penger til uforutsette utgifter, og siden du har barn må du også regne med fritidsaktiviteter og klær til dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 11. april 2013 #3 Del Skrevet 11. april 2013 Kjempebra å lage den oversikten Du bør ha med f.eks tannlege og helseutgifter for familien. Selv setter jeg at til årlig sjekk, den vet jeg jo hva koster, og så har jeg bufferkonto dersom det viser deg å bli dyrere enn tenkt grunnet hull osv. Og kjekt å ha noen hundrelapper pr person til lege og medisiner satt av også. Dette er jo forutsette utgifter. Det samme med 1-2 frisørbesøk i løpet av året for oss damer i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #4 Del Skrevet 11. april 2013 Å.. Kommunale avgifter ja. Fagforeningen trekkes automatisk av lønnen min. Linser check... Frisør må bli noe jeg tar når jeg har råd. Ellers kan jeg like gjerne bare sette bort hele lønnen min. Eller egentlig er jeg over det punktet allerede med komm-avg og linser... Hm, er kommunale avgifter hver 2. eller 3.mnd? Joda, til medisiner etc er det også lurt å legge av, men... Anonym poster: 4f045dc6aaca4c6bcf40b309381b146e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friheten Skrevet 11. april 2013 #5 Del Skrevet 11. april 2013 Kanskje legge til personlig hygiene? Uansett ville jeg ført opp "mat" som en fast kostnad. Da får du et matbudsjett å forholde deg etter, å ikke bare bruke det som måtte bli igjen på mat. Alt du sitter igjen med burde spares, evt. nedbetale lån. Som en ovenfor nevner så er det lurt å spare av litt til en bufferkonto, i tilfelle noe uforutsett skulle hende. Bruker du excel kan du laste ned malen fra finanssans.no ( http://www.finanssans.no/manedlig-budsjett-unnga-luksusfellen/ ) og fylle ut etter dine inntekter/utgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2013 #6 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Her i Bergen er komm.avg. hver tredje måned. Jeg ville lagt til de kommunale avgiftene og så vendt meg til dette budsjettet før jeg eventuelt justerte inn tannlege og lignende. Etterhvert kan det også være lurt å legge til gavebudsjett. Utover dette synes jeg du har laget et godt og realistisk budsjett. Lykke til! Endret 11. april 2013 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 11. april 2013 #7 Del Skrevet 11. april 2013 Her i Bergen er komm.avg. hver tredje måned. Jeg ville lagt til de kommunale avgiftene og så vendt meg til dette budsjettet før jeg eventuelt justerte inn tannlege og lignende. Etterhvert kan det også være lurt å legge til gavebudsjett. Utover dette synes jeg du har laget et godt og realistisk budsjett. Lykke til! Sant med gaver, jula har en lei tendens til å komme i slutten av desember f.eks... Absolutt er forutsett utgift. Men ikke prioritert. Alt det andre må gå foran, og er det ikke noe igjen så er det fullt mulig å feire jul uten å kjøpe masse gaver. Det er ikke gjerrig, men ansvarlig hvis det faktisk ikke er penger til gaver. Uansett, frisør er luksus, helt enig. Sist klipte jeg meg selv, hehe. Gikk bra det også! Er unødvendig dyrt på klippe seg. Men tannlege er en utgift som neste må inn, for de fleste. Hvis ikke du er av de heldige som bare har veldig sterke tenner da. Men for oss andre kan noen år uten sjekk medføre helt syke utgifter den dagen et eller annet begynner å gjøre skikkelig vondt. Hull på tre flater fordi det tettes for seint er dyrere enn hull på 1 flate som oppdages i tide. Tro meg - erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2013 #8 Del Skrevet 11. april 2013 Sant med gaver, jula har en lei tendens til å komme i slutten av desember f.eks... Absolutt er forutsett utgift. Men ikke prioritert. Alt det andre må gå foran, og er det ikke noe igjen så er det fullt mulig å feire jul uten å kjøpe masse gaver. Det er ikke gjerrig, men ansvarlig hvis det faktisk ikke er penger til gaver. Uansett, frisør er luksus, helt enig. Sist klipte jeg meg selv, hehe. Gikk bra det også! Er unødvendig dyrt på klippe seg. Men tannlege er en utgift som neste må inn, for de fleste. Hvis ikke du er av de heldige som bare har veldig sterke tenner da. Men for oss andre kan noen år uten sjekk medføre helt syke utgifter den dagen et eller annet begynner å gjøre skikkelig vondt. Hull på tre flater fordi det tettes for seint er dyrere enn hull på 1 flate som oppdages i tide. Tro meg - erfaring. Helt enig med alt du skriver. Men: jeg ville nå likevel sagt at med dagens inntekt er budsjettet greit - hvis/når det blir regelmessig 100 % stilling så er tannlege første tilskudd på budsjettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 11. april 2013 #9 Del Skrevet 11. april 2013 Helt enig med alt du skriver. Men: jeg ville nå likevel sagt at med dagens inntekt er budsjettet greit - hvis/når det blir regelmessig 100 % stilling så er tannlege første tilskudd på budsjettet. Enig i det siste. Hus, mat og klær på kroppen er førstepri, men deretter kommer helse/tannhelse ganske høyt opp. Er jo dessuten ikke noe galt i å sette av litt til det hvis det er mulig, blir jo bare en slags buffer uansett hvis de ikke blir brukt. TS: Er du helt avhengig av bil? MYE å spare på å klare seg uten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #10 Del Skrevet 11. april 2013 Her i Bergen er komm.avg. hver tredje måned. Jeg ville lagt til de kommunale avgiftene og så vendt meg til dette budsjettet før jeg eventuelt justerte inn tannlege og lignende. Etterhvert kan det også være lurt å legge til gavebudsjett. Utover dette synes jeg du har laget et godt og realistisk budsjett. Lykke til! Vi får kun regning en gang i året på kommunale avgifter. Anonym poster: f326195d51d7b0283ce5c67447258cf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 12. april 2013 #11 Del Skrevet 12. april 2013 Vi får kun regning en gang i året på kommunale avgifter. Anonym poster: f326195d51d7b0283ce5c67447258cf2 Da kan det lønne seg å dele summen på 12 (evt antall måneder frem til neste regning kommer) slik at du fordeler den jevnt utover året og slipper et "sjokk" når regningen kommer. Er det 12000 i kommunale avigter årlig, sett 1000 kr på en adskilt sparekonto/regningskonto hver mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #12 Del Skrevet 12. april 2013 Enig i det siste. Hus, mat og klær på kroppen er førstepri, men deretter kommer helse/tannhelse ganske høyt opp. Er jo dessuten ikke noe galt i å sette av litt til det hvis det er mulig, blir jo bare en slags buffer uansett hvis de ikke blir brukt. TS: Er du helt avhengig av bil? MYE å spare på å klare seg uten Jeg er helt avhengig av bil, men jeg har bare tre mnd igjen med nedbetaling av den, så fra midten av sommeren har jeg 1200 kr mer i mnd Ellers har jeg idag vært på Nav og fått bekreftet at jeg ikke får os, siden jeg fikk det en gang for ni år siden. Det var visst nye regler fra nyttår. Pga den søknaden har jeg ikke tatt noen særlig med ekstravakter for at jeg ikke plutselig skulle tjene alt for mye. Men da er det bare å jobbe det jeg orker fra nå av da. Strengt tatt litt deilig, å slippe å være redd for å tjene for mye i forhold til os etc. Selvom det naturligvis var litt skuffelse også. Idag har jeg handlet inn matvarer så vi har middag endel dager til uka. Føler meg litt flink gitt, selvom pengene fløy.. Anonym poster: 4f045dc6aaca4c6bcf40b309381b146e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 12. april 2013 #13 Del Skrevet 12. april 2013 Jeg syns du har gjort en god jobb med å skaffe deg oversikt og du har gode tanker om prioriteringer. Skaffe seg oversikt og sette av fast sum pr måned, skaffe mer inntekt ved å jobbe ekstra når det er mulighet for det, vet ikke om du får stønad til barnetilsyn (altså dekket 2/3 av utgiftene til sfo gjennom NAV), vet heller ikke om det er i orden med barnebidrag? (fra tidligere innlegg virket det som ungene bor hos deg, og har samvær med far noen helger i ditt hjem). Du bør også planlegge med tanke på "kjedelige" ting som behov for nye dekk, kan fort bli noen tusen kroner på en gang. Vet ikke hvor mye du kjører pr år og sliter dekk, men går an å planlegge så man ikke må kjøpe både nytt sett sommer- og vinterdekk hvert år, evt at man bare trenger å bytte ut to og to dekk sommer/vinter. Og absolutt smart å handler planlagt og stort!! Færre turer på butikken gir mindre mulighet for raske,dyre middager og unødvendig handling fordi man er så sulten og travel. Vet ikke om det er aktuelt i en overgangsperiode å strekke tilbakebetalingstiden på huslånet lengre så det blir mindre å betale pr måned når økonomien er så stram. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #14 Del Skrevet 13. april 2013 Frisør, lege ,tannlege, gaver, bursdager, så bør du satse på å få deg en bufferkonto. Sett av sparing hver mnd. Vaskemaskin kan ryke og hva da? tv ryker . Så er det bilutgifter. bensin, olje,kontroll, smårep. Anonym poster: 5d31ceebb2c5dd76c22c0951f675939d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå