Gå til innhold

Mitt syn på de narkomane ute på gaten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror du har lært noe av denne tråden TS, og det er jo bra:-)

Et eksempel på psykiske lidelser som er overrepresentert blant narkomane er vel ADD/ADHD. (Og ikke på grunn av behandling med Ritalin, men manglende behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går en grense for hvor mye empati en har overnfor narkomane da. De blir jo rasshøl etterhvert å jeg skulle ønske at det å redde folk fra overdose ble det en slutt på for hva skal vi med narkomane og hvorfor skal de leve?

Grei at det handler om sjebner men ingen har noen gang kommer seg på beina fordi andre syntes så synd på dem. Narkomane skulle vært behandlet med tvang sånn at vi andre slapp å ha sånne parasitter i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at selv om livet ble kjipt, så er det da ingen grunn til å begynne med dop. Det er et 100% valg uansett. Ikke noe man blir tvunget på, eller det eneste alternativet. Selv om de havner på gata, så er det fortsatt ikke nødvendig å bruke dop.

En annen ting er hvis de blir tvunget til det som barn eller noe slik, der de faktisk ikke har stort valg.

Men i hovedinnlegget så siktet jo TS til voksne mennesker som velger det selv. Og der er jeg faktisk ganske enig med han. Selv om jeg ikke har noe imot å putte en peng i koppen om de virker som søte mennesker og ikke presser seg på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir jo rasshøl etterhvert å jeg skulle ønske at det å redde folk fra overdose ble det en slutt på for hva skal vi med narkomane og hvorfor skal de leve?

Noen blir kanskje rasshøl etterhvert, men det finnes minst en her i tråden som er det uten å være narkoman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen blir kanskje rasshøl etterhvert, men det finnes minst en her i tråden som er det uten å være narkoman.

Du skjønner vel det at folk som ikke har levd nær innpå narkiser sikkert ikke tenker som meg. De ødelegger seg selv totalt, de er en økonomisk belastning og de ødelegger livet til andre, men alikelvel så er det ikke lov å si at de ikke bør reddes? Så kyniske som narkomane blir med tiden finnes det knapt maken til så ja de blir drittsekker mange av dem. At rusmissbruk er en sykdom er greit det, men det får de konsekvensene det får uansett. Rus og egoisme/kynisme går hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tatt et dårlig valg. Det er det ingen tvil om.

Men jeg får vondt av de. Det er en ond sirkel som er veldig vanskelig å komme seg ut av. De har det jo ikke greit med seg selv. Når alle vennene dine er narkomane og du bare kjenner til akkurat det miljøet, så er det ikke bare bare heller. Hva hjelper det å bli sendt på avrusning og når du kommer ut igjen er det rett tilbake på gata og det samme miljøet du er vant med. Hvor folk vifter med speed og det hele oppi trynet ditt. Det er jo en sykdom.

Det beste hadde vel hvert å flyttet langt fra hjemmebyen sin. Få nye nykter venner osv, men det er nok lettere sagt enn gjort.

Mange narkomane kan bli rasshøl og helt på trynet. Men det er ikke slik de egentlig er. Det er jo rusen som gjør at de blir drittsekker. Akkurat som at mange kan bli drittsekker når de drikker alkohol, men de er jo egentlig ikke slik når de er edrue. Litt samme greia.

Kjenner et par narkomane pga storebroren min har vært narkoman i mange år (han har vært nykter i noen få år nå) Møter på noen av de som selger aviser i byen. Slår alltid av en prat med de pga jeg synes de er kjempe koslige :)

Jeg møtte på en gammel barndomskompis av broren min her om dagen. Han er fortsatt narkoman. Han så ut til å trenge litt selskap, så jeg spurte om han ville ta en pizza sammen med meg. Han ble kjempe glad og takket meg flere ganger :)

Endret av smalls
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at TS mangler forståelse av problematikken tilknyttet rus og da spesielt heroin.

ALLE som ender opp som heroinister har enten dype emosjonelle vansker, og/eller fysiske skavanker. Om det er incest, barnemishandling, andre former for omsorgssvikt, mobbing eller kroniske fysiske plager hvor hjelp fra helsevesnet har vært inadekvat.

Nedkjørte heroinister er ikke bare en helt vanlig middelklassekid som begynte med hasj, prøvde extacy på rave, tok et skudd heroin på nachspiel og var så hekta.

Så med mindre du er en kald og kynisk jævel (og da anbefaler jeg deg ikke å fortsette helsefagutdannelsen) så har du en viss forståelse for hvordan det faktisk er mulig å falle så lavt. Det er ingen heroinister som synes det er tøfft eller kult å selge kjæresten sin som hore for et skudd, eller rane gamle damer i desperasjon etter et skudd.

Jeg må si meg 100% enig med deg .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...