Gå til innhold

Mitt syn på de narkomane ute på gaten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nevnt mange ganger at de som trenger det og vil ha det bør få hjelp.

Men jeg mener det er selvforskyldt, ikke bare ''kanskje selvforskyldt''. Merk: når det gjelder de som starter i voksen alder. når man gjør et valg så følger det med konsekvenser, for de narkomane vil det si der de er idag..

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Før narkotikastraffene i 1975 hadde norge omtrent 10 000 sprøytenarkomane, idag har vi omtrent 10 000 sprøytenarkomane + 8000 på lar. Etter din mening, har det blitt flere eller færre opiatavhengige etter at narkostraffene kom?

La oss si at vi brukte de samme virkemidlene mot de feite som narkomane, - for eksempel at det ble kriminalisert å være feit.

Man kunne for eksempel veie folk på flyplasser, og putte feite mennesker i fengsler for at de skulle bli tynne, - litt av den samme sadistiske tankegang vi har i dag når vi putter narkomane i fengsel i den hensikt at de skal bli rusfrie.

Å være en straffelysten sadistisk forbudstilhenger er en like stor skade som overdreven bruk av narkotika.

Hvorfor er du ikke heller for regulering, - eller pirrer ikke reguleringen straffelystheten nok?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Før narkotikastraffene i 1975 hadde norge omtrent 10 000 sprøytenarkomane, idag har vi omtrent 10 000 sprøytenarkomane + 8000 på lar. Etter din mening, har det blitt flere eller færre opiatavhengige etter at narkostraffene kom?

La oss si at vi brukte de samme virkemidlene mot de feite som narkomane, - for eksempel at det ble kriminalisert å være feit.

Man kunne for eksempel veie folk på flyplasser, og putte feite mennesker i fengsler for at de skulle bli tynne, - litt av den samme sadistiske tankegang vi har i dag når vi putter narkomane i fengsel i den hensikt at de skal bli rusfrie.

Å være en straffelysten sadistisk forbudstilhenger er en like stor skade som overdreven bruk av narkotika.

Hvorfor er du ikke heller for regulering, - eller pirrer ikke reguleringen straffelystheten nok?

Du er jo helt ute på jordet..

Jeg vil jo ikke at de skal straffes! Tvert imot.

Litt sent på kvelden for deg kanskje?

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nalaya, la meg forklare det hele for deg. Forestill deg en person som har ryggskader og så en dag så blir denne personen påkjørt. Mens han er på sykehuset så får han smertestillende medikamenter, men de tar også bort ryggsmertene hans.

Etter sykehusoppholdet får personen smerter dersom han ikke bruk opiatmedisin, - er det da hans feil at han har vondt i kroppen og at morfinpreparater hjelper?

Jeg svarte et lengre og utfyllende svar på side 1 ;) Kjenner selv til en som var i en stygg ulykke og ble avhengig pga dette. Denne personen går nå på heroin og er helt ødelagt. Utrolig trist er det.

Men hadde denne personen som jeg kjenner etter noen år med sterke reseptbelagte medisiner kunnet sagt til legen "jeg er avhengig av dette stoffet, jeg må ha hjelp" istedenfor å finne en ulovlig erstatning så hadde h*n nok aldri havnet på gata i utgangspunktet. H*n tok et valg. Men dette gjør h*n ikke til et dårligere menneske enn andre for det.

Om jeg velger å ta en forbikjøring midt i en sving uten sikt, og kjører utfor veien så var det et jævlig dumt valg å ta av meg, men jeg tok det. Men jeg blir ikke et dårligere menneske enn deg av den grunn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Ok, jeg fikk inntrykk av at du ts var negativt innstilt til narkomane eller? Tror ikke jeg er den eneste som fikk det inntrykket, men hvis det bare er det at noen havner i en dårlig situasjon på grunn valgene de tok så forstår jeg ikke poenget med tråden.

Alle gjør jo det, men for noen får et feil valg katastrofale følger. Sånn er det jo bare og få er vel perfekte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke poenget med all denne utdelingen av skyld?

Har du truffet en knarker? Ta en tur på Karl Johan en kveld, kjøp =Oslo av en 2-3 stykker og slå av en prat med dem. De forteller deg mer enn gjerne sin historie - hvis du spør på riktig måte og viser ekte interesse.

Og treffer du en av gamlisene kan du spørre etter Tove. Spør om hvordan det gikk med henne etter at hun gledesstrålende fortalte hun hadde fått plass i køen for avrusning. Og hvordan hun hadde det den dagen hun mistet plassen - etter å ha ventet i et helt år. Hun var fylt 30. Da ble andre viktigere og hun mistet plassen sin i køen.

Kanskje du treffer Kåre, som tok ett eneste feil valg på en fest en gang for lenge siden. Spør om når han spiste sist og om han har lyst på en matbit og en kopp med varm kaffe. Antakelig sier han ja. Så tar du ham med deg og kjøper et måltid til ham, og setter deg ned sammen med ham og lytter.

Så kan du komme tilbake hit og fortelle hva du har lært.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner faktisk mange narkomane, og har snakket mye med de, så jeg har litt peiling. Min erfaring er at ingen av de selv mener de er skyld i at de er narkomane. De har masse mer eller mindre gode grunner for hvorfor familien/skolen/samfunnet/staten har gjort de til narkomane. De har også alle sammen drøssevis med unnskyldninger for hvorfor de ikke slutter å være narkomane. Igjen er det samfunnet, helsevesenet, politiet eller staten sin skyld, til tross for at de gjentatte ganger har fått tilbud om behandling.

Jeg tenker som så at den dagen de faktisk tar ansvar for problemet, og innser at de selv må løse det, ikke staten eller alle andre, så har de faktisk en sjangse til å klare seg. Alle unnskyldningene gir de bare en hvilepute så de slipper å ta tak i ting.

Syns det er naivt med alle de som anser narkomane som viljeløse geleklumper som har null innvirkning på sitt eget liv og sine handlinger. Selvfølgelig har de valg, de som alle andre. Og dess snarere de tar ansvar i stedet for å skylde på omgivelsene, dess mer håp er det for de.

Å kjøpe alle unnskyldningene, og å behandle narkiser som små viljeløse barn i stedet for som voksne individ er å gjøre dem en bjørnetjeneste.

Anonym poster: 0a52f0efb08aaac1a08ebf2fd4af92f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg mener at det er selvforskyldt. I og med at de tok det valget selv det å starte med å ta stoff og det får jo konsekvenser.. Men jeg synes ikke at de fortjener det eller at de ikke skal få hjelp.

Det er min mening..

- TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig har vi alle valg og ansvar, men samtidig forstår du tydeligvis lite av hvor tilfeldig livet er. Du blir født med disposisjon for avhengighet, du blir seksuelt, fysisk og psykisk mishandlet gjennom barndommen, du lærer aldri viktige ting som å kommunisere eller takle følelser, lærere og andre får ikke med seg hva som skjer, vennnene dine i tenårene eksperimenterer med mye rart, og ojsann der gikk livet ditt totalt til helvete.

Det er nok så og si aldri slik at velfungerende voksne mennesker faktisk bare "bestemmer seg" for å bli avhengig av noe. Utrolig naiv og simpel tankegang.

Anonym poster: ec84491a8af9ba188e044e21391f5cc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk mange narkomane, og har snakket mye med de, så jeg har litt peiling. Min erfaring er at ingen av de selv mener de er skyld i at de er narkomane. De har masse mer eller mindre gode grunner for hvorfor familien/skolen/samfunnet/staten har gjort de til narkomane. De har også alle sammen drøssevis med unnskyldninger for hvorfor de ikke slutter å være narkomane. Igjen er det samfunnet, helsevesenet, politiet eller staten sin skyld, til tross for at de gjentatte ganger har fått tilbud om behandling.

Dette er stikk i strid med historiene de har fortalt meg. De finnes selvsagt i alle farger de også, men jeg har ennå ikke møtt en som ikke selv har tatt ansvaret for at de havnet i dette. Og jeg har også snakket med mer enn en, for å si det sånn.

At mange avviser tilbud om behandling kan ha noe med behandlingstilbudet å gjøre - hvem lytter til hva de selv mener vil virke? Det er dessuten langt fler som ikke får tilbud om behandling enn dem som avviser det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at den dagen de faktisk tar ansvar for problemet, og innser at de selv må løse det, ikke staten eller alle andre, så har de faktisk en sjangse til å klare seg. Alle unnskyldningene gir de bare en hvilepute så de slipper å ta tak i ting.

Syns det er naivt med alle de som anser narkomane som viljeløse geleklumper som har null innvirkning på sitt eget liv og sine handlinger. Selvfølgelig har de valg, de som alle andre. Og dess snarere de tar ansvar i stedet for å skylde på omgivelsene, dess mer håp er det for de.

Å kjøpe alle unnskyldningene, og å behandle narkiser som små viljeløse barn i stedet for som voksne individ er å gjøre dem en bjørnetjeneste.

Dette er jeg helt enig i. Det finnes utallige sjebner, synlige og usynlige men alle mennesker har ansvar for sitt eget liv. Ingen har det så mye lettere enn andre men sjebnen kan være hard. Livet er hardt og det kreves styrke for å ta de rette valgene underveis. Ansvar for eget liv er stikkordet.

Jeg kjenner en god del folk som missbruker stoff og jeg kjenner godt igjen den ansvarfraskrivelsen, "hadde bra ikke det skjedd så skulle jeg.. er en kjent strofe. Joda, jeg forstår at det er tøft men ingen kan rømme fra sin egen sjebne sånn som de narkomane gjør uten at de havner i en vond situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er selvforskyldt. I og med at de tok det valget selv det å starte med å ta stoff og det får jo konsekvenser.. Men jeg synes ikke at de fortjener det eller at de ikke skal få hjelp.

Det er min mening..

- TS

Jeg tror mye handler om hvilken kompentanse den enkelte har fått i oppveksten i forhold til det å ta riktige valg underveis. Når man kommer fra dårlige oppvekstvilkår så vil ofte denne kompetansen være dårligere enn ellers. Og jeg tror et rusmissbruk ofte kan utvikle seg pga tilfeldigheter, hvem man treffer når, hvem som har med dop og om man velger å prøve/la seg lokke eller om man treffer noen som ikke har med seg dop. Verden er full av tilfeldigheter og det kreves et klart hode for å kunne forholde seg til alle valgene en møter.

Som en liten avstikker i forhold til dette så mener jeg at det burde brukes store ressurser til å gi ungdom en meningsfull og fin fritid slik at de blir motivert til å ta riktige valg. Samt et større fokus på psykisk helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er stikk i strid med historiene de har fortalt meg. De finnes selvsagt i alle farger de også, men jeg har ennå ikke møtt en som ikke selv har tatt ansvaret for at de havnet i dette. Og jeg har også snakket med mer enn en, for å si det sånn.

At mange avviser tilbud om behandling kan ha noe med behandlingstilbudet å gjøre - hvem lytter til hva de selv mener vil virke? Det er dessuten langt fler som ikke får tilbud om behandling enn dem som avviser det.

"Ifølge tall fra Norsk pasientregister var gjennomsnittlig ventetid 72 dager i 2011 for pasienter innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling. Det er en nedgang på to dager fra året før. For pasienter innen psykisk helsevern var den gjennomsnittlige ventetiden 54 dager, en nedgang på to dager fra 2010"

Det er en myte at ikke arkomane får tilbud om hjelp. De får det, men det er mye mer behagelig for de å skylde på tilbudet, enn å gå inn for avrusning. Mange narkomane vil faktisk ikke slutte, men de sier de har ønske om det og at helsevesenet hindrer dem for å vinne sympati og for å unnkylde seg.

At du har møtt mange narkomane som ikke skylder på omgivelsene syns jeg er flott, skulle gjerne likt å møte noen av de selv. Dessverre er min erfaring det motsatte, og det ser jeg også når jeg leser slike selgerportrett i blad som = Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig har vi alle valg og ansvar, men samtidig forstår du tydeligvis lite av hvor tilfeldig livet er. Du blir født med disposisjon for avhengighet, du blir seksuelt, fysisk og psykisk mishandlet gjennom barndommen, du lærer aldri viktige ting som å kommunisere eller takle følelser, lærere og andre får ikke med seg hva som skjer, vennnene dine i tenårene eksperimenterer med mye rart, og ojsann der gikk livet ditt totalt til helvete.

Det er nok så og si aldri slik at velfungerende voksne mennesker faktisk bare "bestemmer seg" for å bli avhengig av noe. Utrolig naiv og simpel tankegang.

Anonym poster: ec84491a8af9ba188e044e21391f5cc3

Jeg syns vel kanskje denne framstillingen er vel så naiv. Å bli misbruker er ikke noe som plutselig bare skjer av seg selv helt tilfeldig. Veien til å bli misbruker består av mange valg. Det er ikke som å få en måkebæsj i hodet.

Og når man faktisk har blitt misbruker så er jo også det en vedvarende tilstand, en tilstand det er mulig å komme seg ut av. Men igjen velger mange å fortsette å være i denne tilstande, i stedet for å oppsøke hjelp og sette alle sine ressurser inn på å bli rusfri. Det er lettere og mer behagelig å fortsette og ruse seg.

Narkomane er da mennesker de og, som alle oss andre, som selv styrer over sine liv. De har jo fri vilje, og evne til å gjøre valg. Slik syn som mange her har på saken, tyder jo på at man burde umyndigjøre alle narkomane da, i og med at dere mener de ikke greier å ta valg på egen hånd. Mener dere det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg støtter deg, TS.

Jeg mener narkomane har gjort et dumt valg, og at samfunnet bør hjelpe dem til å komme seg ut av problemet.

Ja, det er et valg de tok, men viktigere er at narkomane bør holdes ansvarlig for ikke å gjøre mer for å komme ut av situasjonen, når hjelpeapparatet stiller opp.

Det er alt for mye offer-tekning her i Norge. Jeg syns et annet godt og enda tydligere eksempel på typisk norsk tendens til å fraskrive individer ansvar for eget liv, er prostitusjon.

Anonym poster: 9b1cc64a71b030c2bbc56e3c1f7b9c82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vel kanskje denne framstillingen er vel så naiv. Å bli misbruker er ikke noe som plutselig bare skjer av seg selv helt tilfeldig. Veien til å bli misbruker består av mange valg. Det er ikke som å få en måkebæsj i hodet.

Og når man faktisk har blitt misbruker så er jo også det en vedvarende tilstand, en tilstand det er mulig å komme seg ut av. Men igjen velger mange å fortsette å være i denne tilstande, i stedet for å oppsøke hjelp og sette alle sine ressurser inn på å bli rusfri. Det er lettere og mer behagelig å fortsette og ruse seg.

Narkomane er da mennesker de og, som alle oss andre, som selv styrer over sine liv. De har jo fri vilje, og evne til å gjøre valg. Slik syn som mange her har på saken, tyder jo på at man burde umyndigjøre alle narkomane da, i og med at dere mener de ikke greier å ta valg på egen hånd. Mener dere det?

Det er interresant det du skriver på slutten her ang umydingjøring. Jeg mener ikke at det bør gjøres men jeg har alikevel noen tanker rundt det på bakgrunn av egne opplevelser.

Tunge rusmissbrukere mister jo etterhvert evnen til egenomsorg og mange mister grepet på livet sitt mye fordi de personlige grensene og holdningene til så mangt forflytter seg bort fra normalen.

Jeg kjenner folk som har ruset seg mye og min oppfattning er at de har mistet mange hjerneceller, altså at de blir dumme og tomme i hodet. Jeg tror mye av hjernekapasiteten rett og slett blir "svidd bort ved mye bruk av dop så da kan en jo kanskje tenke at de trenger hjelp på en annen måte, da med tanke på tvang. Dette er et komplisert tema såklart, men det jeg vil frem til er at jeg ser at menneskers bruk av dop ødelegger dem mentalt og jeg tror det blir en varig skade.

Endel får jo feks psykoser pga dop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du mener at de bare må ta en avgjørelse på å slutte å være narkoman og klare å bli rusfri på egenhånd?

Anonym poster: d890fafe239aa3ddbeef7ffd3669d25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder narkomane, har de veldig rett i at systemet har kolapset, de får ikke hjelp før de setter den sprøyta, men samtidig har de ansvar selv også. Jeg ser ikke noe grunn til å se ned på dem av den grunn og håper selvfølgelig de får den hjelpen de trenger for å komme ut av avhengiheten. All ære til dem som faktisk klarer det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du mener at de bare må ta en avgjørelse på å slutte å være narkoman og klare å bli rusfri på egenhånd?

Anonym poster: d890fafe239aa3ddbeef7ffd3669d25e

Absolutt ikke. Jeg mener selvsagt at storsamfunnet bør være der med tilbud om behandling og oppfølging for de som ønsker det, noe annet har jeg aldri sagt.

Poenget mitt er bare at vi hjelper de ikke ved å støtte opp under offermentaliteten, og å fraskrive narkomane ansvaret for egne handlinger. Det er kun når de er klare for å ta ansvaret for sin egen situasjon at de har mulighet til å komme ut av den, og derfor bør vi som omverden oppmuntre til dette. Ikke hjelpe de til å lage masse unnsyldninger for hvorfor de ikke skal ta ansvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilgode å møte en narkoman som ønsker å leve det livet de lever... Problemet er "bare" gjerne det at det som startet som en uskyldig flørt, har utviklet seg til å ble ett mareritt det syns vanskelig å komme ut av. Vet at mange mener at det bare er å legg seg inn til avrusning... Livet er IKKE så enkelt for de.. For gjennom år med rus, har det i de fleste tilfeller ballet på seg så mye mere. Og det å skulle forholde seg til valg som er blitt tatt i rus, som bare den som har prøvd skjønner, er en enorm påkjenning i nykter tilstand! De som kommer seg ut av rushelvete og klarer å holde seg der, er det bare å ta av seg hatten for. De legger ned ett enormt stort arbeid hver eneste dag!

Så til dere som mener det ikke er synd på dem; Du skal ikke glemme så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!

Vi er alle mennesker! Og tro meg; det er ett få tall av dem som sliter med narkotika, som faktisk ønsker å gjøre det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...