Gå til innhold

"Jaydess" Ny spiral for alle kvinner.


Sokkesko

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Dette er ikke helt riktig. Hormonell prevensjon virker både ved å danne en slimpropp i livmorhalsen som er ugjennomtrengelig for sædceller, og ved å hemme eggløsning. Normalt sett (uten prevensjon) vil kun et fåtall (kanskje et av fire) av befruktede eggceller festes i livmoren. Om hormonell prevensjon vil forhindre at et befruktet egg fester seg er uklart (både praktisk og etisk vanskelig å forske på), men sjansen for at en ved bruk av prevensjon både skal få eggløsning og at dette egget skal bli befruktet er så lav at problemstillingen i realiteten ikke er et problem - i hvertfall ved kontinuerlig bruk uten "friuker". P-piller er langt fra abort. Det er vist at skremselspropaganda i media ang. p-piller fører til en økning i aborttall, på bakgrunn av redusert p-pillebruk.

Når det gjelder trådene på spiralen så kan de klippes så korte at de "forsvinner" inn i livmorhalsen og dermed ikke kjennes. Det er likevel ikke noe problem å få spiralen ut igjen. Det varierer hvor flinke leger er til dette på lin linje med andre praktiske ferdigheter blant folk flest. Hilsen lege.

Virker som det er hovedvirkemåten til Jaydess? "Hormonspiralen virker kun lokalt i livmoren ved at den hindrer slimhinnen å bygges opp, og derfor blir blødninger mindre eller helt borte,"

Er ikke noe for meg uansett, skal få satt inn Essure når jeg får anledning, eventuelt steriliseres om jeg finner et sted hvor det blir gjort uten narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke helt riktig. Hormonell prevensjon virker både ved å danne en slimpropp i livmorhalsen som er ugjennomtrengelig for sædceller, og ved å hemme eggløsning. Normalt sett (uten prevensjon) vil kun et fåtall (kanskje et av fire) av befruktede eggceller festes i livmoren. Om hormonell prevensjon vil forhindre at et befruktet egg fester seg er uklart (både praktisk og etisk vanskelig å forske på), men sjansen for at en ved bruk av prevensjon både skal få eggløsning og at dette egget skal bli befruktet er så lav at problemstillingen i realiteten ikke er et problem - i hvertfall ved kontinuerlig bruk uten "friuker". P-piller er langt fra abort. Det er vist at skremselspropaganda i media ang. p-piller fører til en økning i aborttall, på bakgrunn av redusert p-pillebruk.

Jeg mente heller ikke at p-piller er abort, det var spiral jeg skrev om. Så lenge spiralen skal forhindre et befruktet egg å feste seg (i tillegg til å virke på andre måter) er det noen som føler at det er en slags abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Denne spiralen er jeg også nysgjerrig på. Jeg "må" ha hormonprevensjon, og det hadde vært greit å prøve det alternativet med minst hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

er det noen som vet noe mer om denne spiralen? Noen som vet når den blir tilgjengelig eventuelt? :)

Endret av Drømmespill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Noen som vet noe mer om denne? Gynekologen på sykehuset insisterer på å sette inn denne når den kommer, men jeg er skeptisk til hormonpreparater da alle p-piller gir meg konstante blødninger.



Anonymous poster hash: 1bba9...ee6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Fikk denne satt inn i dag, spent på hvordan det blir. Selve innsettinga var ubehagelig, resten av dagen har vært som å ha middels til sterke menssmerter. Takk gud for ibux, selvom ikke den tar alt.



Anonymous poster hash: d2318...143
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp vert hos legen og fått satt inn Jaydess :-) har slitt veldig mye med bivirkninger av andre typer hormonprevensjon. Var egentlig fast bestemt på at jeg ville ha kobber-spiral, men legen klarte å "overtale" meg til å teste ut Jaydess pga den lave dosen hormon. Jeg har vert spesielt plaget med akne, og har nettopp gått ferdig Isotretinoin-behandling for å bli kvitt kvisene, så nå håper jeg virkelig at Jaydess fungerer bra for meg, er så lei av å skifte prevensjonsmiddel. Men har hørt mye bra om hormonspiral sånn generelt, og satser på dette skal gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ikke lest om denne før. må lese litt... trodde det bare var kobber og hormonspiral.

Jeg går på cerazette,(tåler ikke mye hormoner, og har diverse sykdommer i familien så får ikke annet en minipille)
Men driver å glemmer pillene nå etter jeg har fått barn :/ er rett og slett for usikkert nå.
Har ikke plan om flere barn nå med det første så tenke å sette inn spiral.
Så sier søsteren min at det er vondt, og når jeg googler litt ser jeg at det syns mange.

Jeg har høy smerteterskel, jeg har født to barn uten smertestillende og det var ikke noe problem. Jeg tåler mye på nesten alle plan MEN jeg har ekstremt sensitive slimhinner!!! Oppi nesa, inni munnen og i skjeden. I nesa kan jeg omtrent ikke tørke med et papir før det er vondt en time etterpå, i munnen får jeg blemmer bare jeg kommer borti med tannbørsten og tannlegene rister på hodet av at jeg ikke tåler å ta bort bomullsdottene engang, da kommer det hud med!!

Og etter en GU med celleprøve verker jeg resten av dagen- såpass mye at jeg nesten ikke klarer å gå skikkelig :(

Kobberspiralen måtte søsteren min ta ut, på grunn av smerter og blødninger. Så er det hormonspiralen da...er der for mye hormoner til at jeg kan ta dem? ogI tillegg har jeg hørt at hormonspiralen kan fremkalle bekkenløsning for de som har vert plaget med den, og DET har jeg lite lyst til da jeg akkurat er begynt å bli bedre!


HVA GJØR JEG????? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KrissyHart

kobber spiral gir sterkere og mer smertefulle mens.

fikk blodmangel av kobberspiral jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vert hos legen og fått satt inn Jaydess :-) har slitt veldig mye med bivirkninger av andre typer hormonprevensjon. Var egentlig fast bestemt på at jeg ville ha kobber-spiral, men legen klarte å "overtale" meg til å teste ut Jaydess pga den lave dosen hormon. Jeg har vert spesielt plaget med akne, og har nettopp gått ferdig Isotretinoin-behandling for å bli kvitt kvisene, så nå håper jeg virkelig at Jaydess fungerer bra for meg, er så lei av å skifte prevensjonsmiddel. Men har hørt mye bra om hormonspiral sånn generelt, og satser på dette skal gå fint.

Hvordan var det å sette den inn? Har du født barn fra før?

Anonymous poster hash: 72bf3...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han kjenner den ikke. Spurte xen da vi var sammen, for jeg kjenner den. Det er en plastikkting som er formet som en T, her er bilde https://www.onlinelege.no/media/56/spiral_300x300.jpg Den ligger i livmorhalsen og ikke i kjeden.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare tar en vanlig spiral, ts? Jeg har ikke barn, men har hatt begge typene, nå har jeg hormonspiral. Trodde det skulle være veldig vondt å sette den inn, men det var bare litt ubehagelig akkurat når det pågikk.

Siden vi spikker flis, så sitter den i selve livmpren, og ikke i livmorhalsen. Tråden derimot, transverserer livmorhalsen og kommer ut øverst i vaginalkanalen.

Edit: Så ikke at posten var så gammel..

Endret av Diafragma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan var det å sette den inn? Har du født barn fra før? Anonymous poster hash: 72bf3...061

Det var ganske ubehagelig å sette den inn, legen virket ikke så veldig erfaren egentlig, har hørt at de som virkelig kan det gjør det på et blunk, men med meg tok det kanskje 5 minutter! Måtte bruke klype for å sette inn, har altså ikke født før, så derfor gjorde det ekstra vondt! Men klarte meg fint, var ubehagelig resten av dagen og helt fin neste dag. Nå kjenner jeg bare litt svake menssmerter av og til, håper dette går over.. Tenkte å ta en sjekk snart for å se om alt er riktig så jeg er på den sikre siden :-) har heller ikke merket noe bivirkninger enda, bortsett fra en del luftplager, hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir denne mindre blødninger? og får man kviser av den?

Jaydess, og hormonspiral generelt, er bra for de som sliter mye med blødninger, de fleste mister mensen helt eller blør veldig lite i få dager, har jeg hørt :-) og bivirkninger skal det også forekomme lite av fordi denne hormonspiralen har veldig lav hormondose i seg, og virker lokalt i livmoren. Jeg har vertfall ingen bivirkninger enda, men har tross alt bare hatt den inne i snart to uker. Kan gjerne oppdatere dere om hvordan det går fremover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nettopp vert hos legen og fått satt inn Jaydess :-) har slitt veldig mye med bivirkninger av andre typer hormonprevensjon. Var egentlig fast bestemt på at jeg ville ha kobber-spiral, men legen klarte å "overtale" meg til å teste ut Jaydess pga den lave dosen hormon. Jeg har vert spesielt plaget med akne, og har nettopp gått ferdig Isotretinoin-behandling for å bli kvitt kvisene, så nå håper jeg virkelig at Jaydess fungerer bra for meg, er så lei av å skifte prevensjonsmiddel. Men har hørt mye bra om hormonspiral sånn generelt, og satser på dette skal gå fint.

Koster det noe for spiralen eller er det legetimen som koster? Heheh.. Har kun brukt p-piller så jeg vet ikke så mye om andre prevensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er prisen i forhold til hormonspiralen? (er ikke den 1600,- eller noe...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det noe for spiralen eller er det legetimen som koster? Heheh.. Har kun brukt p-piller så jeg vet ikke så mye om andre prevensjoner.

Ja den kostet 1124kr tror jeg det var.. Også koster det for legetimen i tillegg, og jeg hadde dobbeltime.. Så litt dyrt blir det akkurat der og da, men med tanke på at den kan sitte inne i 3 år, er ikke kostnadene så forferdelig med tanke på p piller som koster en del per mnd de også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den kostet 1124kr tror jeg det var.. Også koster det for legetimen i tillegg, og jeg hadde dobbeltime.. Så litt dyrt blir det akkurat der og da, men med tanke på at den kan sitte inne i 3 år, er ikke kostnadene så forferdelig med tanke på p piller som koster en del per mnd de også! :-)

Okei! Ikke sant! Jeg skal vurdere om det blir det beste for meg. Glemmer jo pillene hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...