Gå til innhold

"Jaydess" Ny spiral for alle kvinner.


Sokkesko

Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare si at om dette ikke er rette plassen å publisere dette på, så beklager jeg :)

Jeg har lest og hørt litt om en ny type spiral som skal komme på markedet.. Denne vil da være for alle kvinner, også for kvinner som ikke har født barn før.

Det jeg lurer på, er om noen vet når denne kommer? Jeg finner det ikke noen plass..

http://www.kk.no/908213/ny-spiral-kommer-paa-markedet

Her er hvertfall noe info om den :) Setter stor pris på alle svar!

Det skal også sies at jeg er fryktelig kresen på prevensjon. Jeg har prøvd sprøyte før, men dette var ikke noe for meg.. Bruker kondom med samboer nå, men syns ikke det er så artig heller.. Men Jaydess kunne jeg absolutt tenkt meg å prøve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting jeg aldri helt har skjønt, er hvordan en spiral sitter?

Vil ikke spiralen være i veien når han dytter pikken inn? Vil han ikke merke den?

Anonym poster: 72bf3459111d60a30c956ae63d344061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro at det skal være et problem. Jeg tror de er laget slik at det ikke skal være i veien. Det spiralen gjør, er å hindre sædcellene i å komme inn. Har ikke lest eller hørt noe om at mannen skal kjenne noe til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg aldri helt har skjønt, er hvordan en spiral sitter?

Vil ikke spiralen være i veien når han dytter pikken inn? Vil han ikke merke den?

Anonym poster: 72bf3459111d60a30c956ae63d344061

Nei han kjenner den ikke. Spurte xen da vi var sammen, for jeg kjenner den. Det er en plastikkting som er formet som en T, her er bilde https://www.onlinelege.no/media/56/spiral_300x300.jpg Den ligger i livmorhalsen og ikke i kjeden.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare tar en vanlig spiral, ts? Jeg har ikke barn, men har hatt begge typene, nå har jeg hormonspiral. Trodde det skulle være veldig vondt å sette den inn, men det var bare litt ubehagelig akkurat når det pågikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han kjenner den ikke. Spurte xen da vi var sammen, for jeg kjenner den. Det er en plastikkting som er formet som en T, her er bilde https://www.onlinele...ral_300x300.jpg Den ligger i livmorhalsen og ikke i kjeden.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare tar en vanlig spiral, ts? Jeg har ikke barn, men har hatt begge typene, nå har jeg hormonspiral. Trodde det skulle være veldig vondt å sette den inn, men det var bare litt ubehagelig akkurat når det pågikk.

Jeg har dårlig erfaring med p-prepamenter, og jeg er i tillegg kresen på slikt. Men jeg syns jaydess så interessant ut, så kunne gjerne tenkt meg å teste den ut.. Når den kommer på markedet, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dårlig erfaring med p-prepamenter, og jeg er i tillegg kresen på slikt. Men jeg syns jaydess så interessant ut, så kunne gjerne tenkt meg å teste den ut.. Når den kommer på markedet, altså :)

Hvorfor vil du da prøve en hormonell spiral? Og hva er galt med å prøve kobberspiral? Det er jo litt merkelig å være "kresen på slikt", er det ikke bare å prøve de alternativer som finnes, for å finne det rette for deg? Det finnes jo også f.eks p-ring, som er et lavhormon preparat.

Anonym poster: c38de239642d71cbdd3e04f925974f7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Hvorfor vil du da prøve en hormonell spiral? Og hva er galt med å prøve kobberspiral? Det er jo litt merkelig å være "kresen på slikt", er det ikke bare å prøve de alternativer som finnes, for å finne det rette for deg? Det finnes jo også f.eks p-ring, som er et lavhormon preparat.

Anonym poster: c38de239642d71cbdd3e04f925974f7a

Jeg svarer kun på vegne av meg selv: jeg mister sexlyst av selv p-ring, så jeg er også "kresen" på all hormonbasert prevansjon. Når jeg sier kresen mener jeg at jeg nekter å bruke hormonell prevansjon uansett hvor lav hormondosa er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig markedsføring, kobberspiral har ingen hormoner og kan også brukes av kvinner som ikke har født. Så dette er bare en nyhet for de som på død og liv skal ha hormoner, og mitt inntrykk er at hovedgrunnen til at kvinner velger (kobber)spiral er at det er det eneste prevensjonsmiddelet for kvinner uten hormoner.

Anonym poster: dda31aaf042314172c0638f1f7db63cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer kun på vegne av meg selv: jeg mister sexlyst av selv p-ring, så jeg er også "kresen" på all hormonbasert prevansjon. Når jeg sier kresen mener jeg at jeg nekter å bruke hormonell prevansjon uansett hvor lav hormondosa er.

Kobberspiral har da ikke hormoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer kun på vegne av meg selv: jeg mister sexlyst av selv p-ring, så jeg er også "kresen" på all hormonbasert prevansjon. Når jeg sier kresen mener jeg at jeg nekter å bruke hormonell prevansjon uansett hvor lav hormondosa er.

Ja, dette kan jeg forstå. Men da vil jo ikke denne nye spiralen være aktuell. Men hvis man er åpen for hormonell prevansjon, så er er det merkelig å skulle være kresen på produktene før man i det hele tatt har prøvd. For man vet jo ikke hvordan det aktuelle produktet påvirker kroppen før det er testet.

Anonym poster: c38de239642d71cbdd3e04f925974f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er bare reklame. Bruk det som allerede finnes dere, jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Ja, dette kan jeg forstå. Men da vil jo ikke denne nye spiralen være aktuell. Men hvis man er åpen for hormonell prevansjon, så er er det merkelig å skulle være kresen på produktene før man i det hele tatt har prøvd. For man vet jo ikke hvordan det aktuelle produktet påvirker kroppen før det er testet.

Anonym poster: c38de239642d71cbdd3e04f925974f7a

Denne er ikke aktuell for meg, nei! Jeg trives godt med kondom.

Er for tiden ufrivillig på p-piller som er gode mot akne, men så raskt aknen min er borte er det tilbake til kondomen:)

Ikke meninga å kuppe tråden altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg ville med innlegget, er om noen vet når det kommer på markedet. Ikke noe verre enn det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro at det skal være et problem. Jeg tror de er laget slik at det ikke skal være i veien. Det spiralen gjør, er å hindre sædcellene i å komme inn. Har ikke lest eller hørt noe om at mannen skal kjenne noe til det :)

Det er ikke sant. En spiral hindrer ikke sædceller i å komme inn, den hindrer et befruktet egg i å feste seg i livmora. Mange misliker spiral fordi de ser på det som en slags abort, noe det i teorien jo er.

Ang om mannen kjenner den eller ikke kommer litt an på penis størrelsen hans. Jeg har prøvd å ha spiral men det var bare ikke mulig, samboeren min stakk seg alltid og tråden kunne ikke klippes kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant. En spiral hindrer ikke sædceller i å komme inn, den hindrer et befruktet egg i å feste seg i livmora. Mange misliker spiral fordi de ser på det som en slags abort, noe det i teorien jo er.

Ang om mannen kjenner den eller ikke kommer litt an på penis størrelsen hans. Jeg har prøvd å ha spiral men det var bare ikke mulig, samboeren min stakk seg alltid og tråden kunne ikke klippes kortere.

Åja, såpass. Lærer mye nytt, hvertfall :)

Får se hva det blir til, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det eneste jeg ville med innlegget, er om noen vet når det kommer på markedet. Ikke noe verre enn det :)

Til neste år er den forventet å komme står det i artikkelen...

Anonym poster: c38de239642d71cbdd3e04f925974f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kobberspiral. Har aldri født. Den funker fantastisk. Vil anbefale den på det sterkeste til alle sammen =)

Jeg kan ikke bruke hormoner fordi jeg reagerer sånn på det. Så valget sto mellom kobberspiral og kondom.

Jeg får alltid sterkere bivirkninger enn andre av alle slags type medisiner. Så jeg var litt bekymret for kobberspiral da jeg har hørt at man kan få kraftigere og mer smertfulle menstrasjoner. Det har jeg ikke merket noe til. Har faktisk ingen bivirkninger i det hele tatt. Trenger ikke tenke på prevensjon i det hele tatt. Og den kan sitte der inne i 5 år om gangen:)

Han jeg har sex med kjenner ingenting til den..

Anonym poster: ba172d2fec5cb64a512a7f3ace7af8dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd kobberspiral, og synes innsetning var helt grusom selv om jeg har født to barn. Var ikke selve innsettingen som var vond, men resten av dagen lå jeg rett ut i sterke smerter, var helt grusomt. Og jeg fikk så kraftige menstrasjoner at jeg måtte fjerne den.

Men det er jo veldig forskjellig fra person til person.

Jeg er selv alltid på jakt etter prevansjon med lite hormoner, men tror ikke jeg orker tanken på å skulle sette inn spiral en gang til.

Nå bruker jeg p-ring da jeg er i forhold. Jeg er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jakob

Det er ikke sant. En spiral hindrer ikke sædceller i å komme inn, den hindrer et befruktet egg i å feste seg i livmora. Mange misliker spiral fordi de ser på det som en slags abort, noe det i teorien jo er.

Ang om mannen kjenner den eller ikke kommer litt an på penis størrelsen hans. Jeg har prøvd å ha spiral men det var bare ikke mulig, samboeren min stakk seg alltid og tråden kunne ikke klippes kortere.

Dette er ikke helt riktig. Hormonell prevensjon virker både ved å danne en slimpropp i livmorhalsen som er ugjennomtrengelig for sædceller, og ved å hemme eggløsning. Normalt sett (uten prevensjon) vil kun et fåtall (kanskje et av fire) av befruktede eggceller festes i livmoren. Om hormonell prevensjon vil forhindre at et befruktet egg fester seg er uklart (både praktisk og etisk vanskelig å forske på), men sjansen for at en ved bruk av prevensjon både skal få eggløsning og at dette egget skal bli befruktet er så lav at problemstillingen i realiteten ikke er et problem - i hvertfall ved kontinuerlig bruk uten "friuker". P-piller er langt fra abort. Det er vist at skremselspropaganda i media ang. p-piller fører til en økning i aborttall, på bakgrunn av redusert p-pillebruk.

Når det gjelder trådene på spiralen så kan de klippes så korte at de "forsvinner" inn i livmorhalsen og dermed ikke kjennes. Det er likevel ikke noe problem å få spiralen ut igjen. Det varierer hvor flinke leger er til dette på lin linje med andre praktiske ferdigheter blant folk flest. Hilsen lege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...