AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #1 Del Skrevet 10. april 2013 Hei, jeg er nyutdannet og har en årslønn på 744.000,- Jeg har studielån på 200.000,-, men ingen andre lån utover dette. Jeg leier en leilighet per dags dato i Oslo sentrum og har veldig lyst til å kjøpe leilighet. Selv om jeg er ung med svært god nybegynnerlønn som også kommer til å stige får jeg ikke boliglån da jeg ikke har EK. Ikke har jeg familie som kan stille som kausjonist heller. Jeg er desperat og vurderer å ta opp forbrukslån til å finansiere boliglånet og etterhvert bake dette inn i boliglånet, dersom det lar seg gjøre. Jeg er inneforstått med at rentene er skyhøye, men jeg har en solid inntekt og sløser ikke penger på tull og er veldig økonomisk av meg. Jeg vet at jeg klarer å nedbetale forbrukslånet uten problem med inntekten min. Er det noen som har erfaring med forbrukslån som EK? Og i tillegg, har banken min lov til å spørre hvordan jeg plutselig fikk penger til EK? Eller andre banker? Trenger de dokumentasjon dersom jeg f eks sier jeg har lånt pengene privat? Takk for svar Anonym poster: 707f257a95877cfb436b2f5c3c876c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulcan Skrevet 10. april 2013 #2 Del Skrevet 10. april 2013 Banken sjekker opp hvilken annen gjeld du har, så de trenger ikke spør. De fortar bare kredittvurdering. Litt usikker på hvordan det fungerer. Ta husbanken f.eks. Noen banker godtar lån derifra som EK, men noen gjør det ikke. Tviler sterkt på at du får boliglån med forbrukslån som EK. Reglene heter at du skal ha en viss % i egenkapital, og resten kan lånes. Da tror jeg ikke du kan låne EK av en annen bank. Men vet ikke hvordan dette pratiseres i bankene. Bare å spør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #3 Del Skrevet 10. april 2013 Banken sjekker opp hvilken annen gjeld du har, så de trenger ikke spør. De fortar bare kredittvurdering. Litt usikker på hvordan det fungerer. Ta husbanken f.eks. Noen banker godtar lån derifra som EK, men noen gjør det ikke. Tviler sterkt på at du får boliglån med forbrukslån som EK. Reglene heter at du skal ha en viss % i egenkapital, og resten kan lånes. Da tror jeg ikke du kan låne EK av en annen bank. Men vet ikke hvordan dette pratiseres i bankene. Bare å spør. Jeg er ganske sikker på at bankene ser på selvangivelsen fra 2012 og der er jeg oppført med kun studielån. Har lest at bankene ikke har tilgang til å sjekke om man har kreditter. Anonym poster: 707f257a95877cfb436b2f5c3c876c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 10. april 2013 #4 Del Skrevet 10. april 2013 Hva bankene har anledning til å sjekke er egentlig underordnet. Man lover ved signering av låneavtale blant annet at man har gitt alle opplysninger til banken krever. Brudd på dette er misslighold av lån, og kan føre til at hele lånet forfaller (tvangssalg av leilighet etc.) Utover det er dette også en ekstremt dårlig ide. Vet du i det hele tatt hvor dyrt et forbrukslån er? Med den lønna kan du spare nok egenkapital til en grei bolig på ca 2 år, dersom du lever veldig forsiktig. Det er ikke så lang tid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 10. april 2013 #5 Del Skrevet 10. april 2013 Nå tar jeg et veldig enkelt regneeksempel - for å vise deg hvordan banken tenker. Du har funnet en bolig til kr 1.500.000. For unge 1.gangs etablere er kravet 15 % i egenkapital alltså kr 225.000. Dersom du har disse pengene kan du kjøpe denne boligen uten problemer. Dersom du skal låne også disse 225.000 vil dette påvirke din totale låneevne. Dvs at du effektivt reduserer prisen du kan kjøpe bolig for med 15 %. Men du har en ganske god inntekt - kr 700.000. Banken regner at du kan betjene ca 3 gangermdin brutto inntekt - og det gir en mulighet til å låne kr 2.100.000. Hvis du går og låner de 225.000 hos en forbrukslåns leverandør, setter disse på konto og presenterer dette sm egenkapital så vil dette i ditt tilfelle løse problemet - så fremt du faktisk har sjanse til å betjene lånet. Så lenge du ligger rikelig under din maks belåningsgrad så vil dette ordne seg. Husk at eventuelt studielån også må være innbakt i denne lånegraden. Det kan da være at du må velge deg en mer nøktern bolig enn det inntekten din egentlig skulle tilsi - men egenkapital vil ordne seg fort dersom du kjøper en fornuftig bolig i et område som er forholdsvis populært og en bolig som ikke er et rent høl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #6 Del Skrevet 10. april 2013 Hvis du går og låner de 225.000 hos en forbrukslåns leverandør, setter disse på konto og presenterer dette sm egenkapital så vil dette i ditt tilfelle løse problemet - så fremt du faktisk har sjanse til å betjene lånet. Ett problem her. Konsulenten i banken har sett dette mange ganger før. Som allerede påpekt - man må legge frem siste selvangivelse for å få lån. Dersom den viser 0 i formue, og TS har 225 000 i formue, vil enhver konsulent stille minst ett spørsmål. Som hun selvfølgelig kan lyve om. Men dersom hun lyver om dette, og som allerede påpekt signerer på at hun har opplyst om all gjeld, så har banken en ganske god case den dagen de kommer og krever tvangssalg. Anonym poster: 532bc8ac16c84cee1b8f344285b058a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 10. april 2013 #7 Del Skrevet 10. april 2013 Ett problem her. Konsulenten i banken har sett dette mange ganger før. Som allerede påpekt - man må legge frem siste selvangivelse for å få lån. Dersom den viser 0 i formue, og TS har 225 000 i formue, vil enhver konsulent stille minst ett spørsmål. Som hun selvfølgelig kan lyve om. Men dersom hun lyver om dette, og som allerede påpekt signerer på at hun har opplyst om all gjeld, så har banken en ganske god case den dagen de kommer og krever tvangssalg. Anonym poster: 532bc8ac16c84cee1b8f344285b058a5 Hvor har jeg sagt at det er nødvendig med løgn? Så lenge forbrukslånet, boliglånet og all annen gjeld ikke overstiger 3 ganger brutto inntekten så er dette helt legitimt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #8 Del Skrevet 10. april 2013 Hvor har jeg sagt at det er nødvendig med løgn? Så lenge forbrukslånet, boliglånet og all annen gjeld ikke overstiger 3 ganger brutto inntekten så er dette helt legitimt. Nei. I det du signerer låneavtalen angir en av paragrafene at du har opplyst om alle andre låneforpliktlser til banken. Herunder forbrukslån. Anonym poster: 532bc8ac16c84cee1b8f344285b058a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 10. april 2013 #9 Del Skrevet 10. april 2013 Nei. I det du signerer låneavtalen angir en av paragrafene at du har opplyst om alle andre låneforpliktlser til banken. Herunder forbrukslån. Anonym poster: 532bc8ac16c84cee1b8f344285b058a5 Ja, jeg sier jo at det ikke er meningen at trådstarter skal lyve, eller unnlate å opplyse om dette. Jeg sier at så lenge lånegraden hans ikke overstiger 3 ganger brutto inntekten når alle (de oppgitte) lånene er medregnet så burde dette gå bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 10. april 2013 #10 Del Skrevet 10. april 2013 Med den lønna så skal det vel godt gjøres å ikke klare å spare opp egenkapitalen på et par år. Maks. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #11 Del Skrevet 10. april 2013 Ikke vær så utålmodig da. Du har en sabla god lønn. Spar opp til egenkapital. Ok, så skjer ikke boligkjøp i dag, men du vet det er innen rekkevidde i løpet av få år. Anonym poster: e91ba1e615f1acd130833e267cd47ded 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #12 Del Skrevet 10. april 2013 Nå tar jeg et veldig enkelt regneeksempel - for å vise deg hvordan banken tenker. Du har funnet en bolig til kr 1.500.000. For unge 1.gangs etablere er kravet 15 % i egenkapital alltså kr 225.000. Dersom du har disse pengene kan du kjøpe denne boligen uten problemer. Dersom du skal låne også disse 225.000 vil dette påvirke din totale låneevne. Dvs at du effektivt reduserer prisen du kan kjøpe bolig for med 15 %. Men du har en ganske god inntekt - kr 700.000. Banken regner at du kan betjene ca 3 gangermdin brutto inntekt - og det gir en mulighet til å låne kr 2.100.000. Hvis du går og låner de 225.000 hos en forbrukslåns leverandør, setter disse på konto og presenterer dette sm egenkapital så vil dette i ditt tilfelle løse problemet - så fremt du faktisk har sjanse til å betjene lånet. Så lenge du ligger rikelig under din maks belåningsgrad så vil dette ordne seg. Husk at eventuelt studielån også må være innbakt i denne lånegraden. Det kan da være at du må velge deg en mer nøktern bolig enn det inntekten din egentlig skulle tilsi - men egenkapital vil ordne seg fort dersom du kjøper en fornuftig bolig i et område som er forholdsvis populært og en bolig som ikke er et rent høl. Tusen takk! Jeg er fullt klar over at jeg må låne mindre og jeg tenker i utganspunktet et lån på 1,3. Helst ikke noe over. Grunnen til at jeg ønsker dette er fordi leiekontrakten min går ut i juni og jeg har ingen sted å bo. Jeg har bodd i kollektiv for lenge og det klarer jeg ikke mer. Så jeg ser på dette som eneste løsning. Ved å ta opp lån på 1,3 vil jeg fint klare å betjene 15% som jeg eventuelt blir å ta opp i forbrukslån for å finansiere kravet. Anonym poster: 707f257a95877cfb436b2f5c3c876c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #13 Del Skrevet 10. april 2013 Med den lønna så skal det vel godt gjøres å ikke klare å spare opp egenkapitalen på et par år. Maks. Jeg har ikke et par år på meg.. Kontrakten min går ut i juni og jeg har bodd i kollektiv i flere år, det orker jeg ikke lenger. Jeg kommer ikke til å låne meg i hjel, tenker et boliglån på 1,3 og ta opp forbrukslån på 200.000,- for å finansiere EK. Anonym poster: 707f257a95877cfb436b2f5c3c876c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 10. april 2013 #14 Del Skrevet 10. april 2013 Jeg har ikke et par år på meg.. Kontrakten min går ut i juni og jeg har bodd i kollektiv i flere år, det orker jeg ikke lenger. Jeg kommer ikke til å låne meg i hjel, tenker et boliglån på 1,3 og ta opp forbrukslån på 200.000,- for å finansiere EK. Anonym poster: 707f257a95877cfb436b2f5c3c876c0e Men hva med å leie en leilighet alene en stund før du kjøper? Med den årslønnen du får, har du fint råd til å leie en leilihet selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2013 #15 Del Skrevet 11. april 2013 Men hva med å leie en leilighet alene en stund før du kjøper? Med den årslønnen du får, har du fint råd til å leie en leilihet selv. Med den årslønnen kan trådstarter fint gjøre innhoppet i boligmarkedet nå og ha gevinst av å eie en bolig som stiger i verdi fremfor å leie. Så lenge trådstarter har råd til å betjene all gjelden sin så vil verdistigningen på boligen over tid sørge for at den forbruksgjelden forsvinner fortere enn det ville tatt å spare opp pengene. Det hadde selvsagt vært bedre å få finansiert boligen med et lån privat til en mer anstendig rente, men den muligheten finnes mest sannsynlig ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 11. april 2013 #16 Del Skrevet 11. april 2013 Finnes vel noe som heter startlønnen fra Husbanken som kan brukes som egenkapital har jeg lest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #17 Del Skrevet 11. april 2013 Med den lønnen kan du vel spare 50.000 på et par måneder og i det minste korte ned beløpet du må ta opp forbrukslån på. Det tar jo litt tid å gjennomføre hele prosessen med bankmøte, visninger og budrunder (spesielt i Oslo der alle byr over deg), så du kan jo få spart opp litt på de tiden. Jeg hadde heller tatt noen måneder uten sosialliv og mye havregryn enn å ta opp forbrukslån. Anonym poster: 4f89d81171fb35eedef5bd1335e84046 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2013 #18 Del Skrevet 11. april 2013 Bortsett fra at rentene på et forbrukalån er mye høyere, så pleier ikke banken å bry seg så mye om hvor ek kommer fra, man kan jo fint få husbanklån til ek og resten av lånet fra egen bank. Anonym poster: e8ee2a33ad697090dad46fcbae5ddc93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2013 #19 Del Skrevet 11. april 2013 Ja jeg glemte helt å nevne kommunalt boliglån - startlån - som er en god ordning for de som sliter med å komme inn i boligmarkedet. Sjekk din kommunes hjemmesider for å finne søknadssjema og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 11. april 2013 #20 Del Skrevet 11. april 2013 Med din lønn burde det være mulig å spare? Hva leier du for? Du burde vel ha utbetalt over 40 000 pr mnd noe som tilsier rom for mye sparing hver måned, kanskje en 15-20 000 spart hver måned? Hvis du satser på å kjøpe i utkanten trenger du 1,5-2 millioner til en 2-3 roms leilighet. 1,8 mill kjøp = EK på 270 000. Sparer du 20k pr mnd har du 240 000 på et år, ofrer du en ferietur og legger til feriepenger burde du være i boks Det er dyrt å være desperat - så hvorfor slik hast? Du er jo i en glimrende økonomisk posisjon, noe du burde utnytte så godt som mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå