Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svarene :) Dere er herlige!

Om Oslo er like bra som dere skriver, så gleder jeg meg til høsten :)

Om noen har flere meninger om å studere i Oslo, så skriv gjerne. Vil høre meninger fra flest mulige.

God lørdag alle sammen :D

Hilsen trådstarter

Anonym poster: cd894fd975354afecb9287b5b388f55c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg studerer ved Norges Kreative Fagskole som er naboskolen til Markedshøyskolen. kjenner et par som studerer der og de trives virkelig :) mitt inntrykk er at Markedshøyskolen er en veldig "sosial" skole med mange arrangementer du kan være med på. skolen min er også liten og vi har et veldig koselig klassemiljø.

jeg vil helt klart anbefale og bo sentralt siden skolen ligger i sentrum. selv bruker jeg under 10 minutter på å gå til skolen. det er kjempedeilig!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en høgskole i Oslo med studenter fra hele landet, da ble det mer et naturlig godt studiemiljø på skolen. Mange av de som gikk der kjente ingen andre i hele byen utenom de i klassen, så vi prøvde å ha et godt klassemiljø med fester og fellesting. Jeg var aktiv der selv, men hadde også mange andre venner i Oslo fra før og merker nå i ettertid av studiet at jeg er ikke like mye med de fra klassen som de jeg kjente fra før.

Når jeg flyttet til Oslo var jeg veldig negativt innstilt til størrelsen, og jeg merker det at det er litt vanskelig å få samlet folk på samme måte som der jeg studerte først (liten studieby). I Oslo er det liksom tusenvis av cafeer og barer ut over mange bydeler, og ikke et like naturlig samlingssted som i en liten by der det er et par utesteder og cafeer de fleste samles.

Ellers så merker jeg at jeg blir litt misantropisk av å være mye sentralt i Oslo - ingen bryr seg om hverandre, ingen er hyggelige, ingen smiler, alle er mistenksomme ovenfor hverandre, ingen tar hensyn, det er tiggere, rusmisbrukere, ulovlige innvandrere og uteliggere overalt i kontrast med snobbete vestkantsungdom med attitude. Jeg merker jeg bare må skru av meg selv og gå litt i min egen verden. Litt mer utenfor sentrumskjernen er det dog litt koseligere igjen.

En av de beste plassene på jord er dog faktisk også i Oslo, jeg som er hestejente som setter pris på frisk luft har hatt noen av de meste fantastiske øyeblikkene i mitt liv i Sørkedalen i Oslo, utrolig herlig å ha et sånt fristed rett utenfor byen. Ellers så liker jeg veldig godt parkkulturen i Oslo, sitte å drikke øl og grille i parken om sommeren er gull.

Anonym poster: c8134ac5f6d529a0614ef5ce7853e6c4

AnonymBruker
Skrevet

Flere av mine venner og venninner som studerer i Oslo, drar hjem i helgene(liten by nord for Oslo), men flere trives også godt og bruker helgene i Oslo. Så jeg tror det er litt både og, mtp. studiemiljø. :)

Anonym poster: 671c4150e8927ee58ef48b1c25fddf79

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo og hater byen. Jeg opplever også at Oslo-folk er veldig uhyggelig.

Jeg har venner som studerer ved UiO og de kommer seg ikke godt inn i miljøet. Det er fordi de gikk glipp av fadderuken og de forholder seg til sine gamle venner. Siden du skal på en høyskole tror jeg at det vil være enklere for deg å bli kjent med folk ettersom man har mange obligatoriske timer contra universitetselever :)

Anonym poster: 890a9d61f3cecbdd9dae49e6ccce07c2

Skrevet

Jeg bor i Oslo og hater byen. Jeg opplever også at Oslo-folk er veldig uhyggelig.

Jeg har venner som studerer ved UiO og de kommer seg ikke godt inn i miljøet. Det er fordi de gikk glipp av fadderuken og de forholder seg til sine gamle venner. Siden du skal på en høyskole tror jeg at det vil være enklere for deg å bli kjent med folk ettersom man har mange obligatoriske timer contra universitetselever :)

Anonym poster: 890a9d61f3cecbdd9dae49e6ccce07c2

Jeg var ikke særlig mye med under fadderuken, men har likevel fått en kjerne her. Man må gi og få, kan ikke forvente at noen skal komme bort og spørre om du ikke vil være noens venn.

Jeg har truffet folk gjennom grupper arrangert av studiet, kollokviegrupper, praksis, utenlandsopphold osv. Jeg har også strikking som interesse, og har funnet andre på studiet som har samme interesse.

Man kan engasjere seg i forskjellige studentforeninger og studentkjellere også, vet om mange som har fått gode venner gjennom engasjement.

I tillegg har jeg en fritidsaktivitet utenom Uni, der har jeg også møtt en del folk.

Så fadderuka er kjekt, men ikke alfa og omega. Jeg har, fra Uni, bare én venn som opprinnelig er fra Oslo. Resten er fra andre steder i landet. Så det at "oslofolk" er så lukkede kan jeg ikke si så mye om, de få jeg kjenner er i alle fall ikke det. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært så ensom som da jeg flyttet til Oslo for å studere. Har vært her i 3 år nå, og det har i grunn ikke bedret seg stort. Men jeg har blitt vant til å være alene, og det er jo en erfaring det også. Men neste år studerer jeg videre i Bergen. Der har jeg bodd før, og trives veldig godt.

Anonym poster: 8c221c54f6f878f253e8dc730a1ce1a7

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette var en interessant tråd å lese, skal flytte til Oslo for å studere jeg og.

dytt dytt

Anonym poster: cd894fd975354afecb9287b5b388f55c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til Oslo som 18-åring, og var veldig klar på at jeg kom til å flytte hjem til mi lille bygd på vestlandet med en gang jeg var ferdig utdannet. Nå har jeg bodd her i fire år, er ferdig utdannet om tre uker og har for lengst skaffet meg både jobb og leilighet fra sommeren av. Oslo er en by som jeg tror mange fra andre steder i landet har mange fordommer mot, men som de fleste blir positivt overrasket over om de først tar sjansen. Jeg ble i hvert fall det!

Når det gjelder hvor det er greit å bo: Om du ønsker å bo sentralt, så er st.hanshaugen og grünerløkka fine steder. Sagene og Torshov er også både trivelt og greit sentralt! Om du ønsker å trekke litt utover, så vil jeg anbefale Røa/Holmen-områdene i vest eller Oppsal/Bøler i øst! Andre steder har jeg ikke erfaringer nok med til å kunne uttale meg noe om.

Med tanke på studentmiljøet, så er jo det gedigent i Oslo. Selv har jeg opplevd at studentmiljøet i bl.a. Bergen er bedre enn det i Oslo, men jeg vil ikke klage stort på det i Oslo heller. Det blir hva man selv gjør det til, tar man initiativ til å bli kjent med folk og blir med på ting som skjer, så skal man ikke ha noen problemer.

Anonym poster: 7ab031feae024a9c0676fe58ecae266c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...