Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har ikke lyst til å begynne å studere i Oslo. Men ser ut som det er den eneste muligheten min, pga studie.

Så hvordan er studiemiljøet i Oslo? Har hørt så utrolig mye dårlig om det... Alle som studerer i Oslo, eller på en annen måte har erfaring; ROP UT! vil vite mest mulig :)

Kan også slenge med at jeg er ei normal jente på 21 år. Jeg er normalt sosial og lett for å bli kjent med folk. Jeg kommer også fra et lite sted, så er redd for at overgangen til storby skal bli for stor for meg, men samtidig er jeg ganske by-jente inni meg :laugh: :fnise:

Anonym poster: cd894fd975354afecb9287b5b388f55c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs veldig hva du skal studere. Jeg går på et lite studie med veldig bra miljø i Oslo og trives superbra. Men vet jo at andre studier har praktisk talt ikke-eksisterende sosialt miljø. Men med det sagt så er det ikke vanskelig å stifte bekjentskaper dersom du er en sosialt oppegående person, det krever kanskje bare litt mer av deg enn andre steder. Man kan for eksempel være aktiv i foreninger eller idrettslag for å få seg venner, og slikt er det mye av i Oslo.

Anonym poster: 9ec42f8a644e836a380c4f8f35dcdb7c

Gjest Novacane
Skrevet

Jeg studerer på Blindern i et retning med MANGE elever og jeg stortrives! Du skriver at du er sosial og at du lett blir kjent med folk, og da tror jeg mye er gjort. Har en venninne som også kommer fra en bitteliten bygd og hun klarte seg veldig fint. Fadderuka er gull, den gjengen jeg er i nå ble jeg kjent med der, men har opplevd at det er lett å bli kjent med folk, spesielt på seminar da det er litt mindre grupper. Er man sosial og tørr å by litt på seg selv har jeg trua på at man kan få det helt supert uansett hvor man studerer - man kan selvfølgelig være uheldig å komme i et miljø som ikke er så veldig inkluderende men tror det skal gå veldig fint. Min erfaring er i alle fall veldig positiv :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar. :)

Jeg skal gå på en liten skole, markedshøyskolen. Er vel bare 1300 elever eller noe...

Hilsen Trådstarter

Skrevet

Jeg studerer i Oslo og er storfornøyd :) Kommer egentlig fra bygda og var litt slått i bakken de første dagene fordi mye var stort og annerledes, men det venner du deg fort til og plutselig er Oslo egentlig bare en liten knøtt. Et stikkord for å møte nye mennesker og bli en del av gjengen: fadderuka! Har fått meg en skikkelig bra vennegjeng etter det. Selv om ting kanskje går litt treigt og er halvkleint i begynnelsen er det bare å kaste seg med på det som skjer, jeg lover at du ikke kommer til angre. Det jeg liker så godt med Oslo er at det aller meste er veldig sentralt, det skjer noe hele tiden, mange nye mennesker hele tiden, samtidig som byen er oversiktlig og enkel å komme seg fram i. Jeg ville absolutt gitt det en sjanse! :)

Kan også sies at jeg studerer på UiO, på et studie med maaange elever. Jeg har bare opplevd det som positivt!

Skrevet

Jeg gikk på Markedshøyskolen, det var ganske sosialt og mange fikk seg nye venner. Jeg fikk ikke så mange, men det var fordi jeg allerede bodde i Oslo og hang med mine gamle kjente :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på Markedshøyskolen, det var ganske sosialt og mange fikk seg nye venner. Jeg fikk ikke så mange, men det var fordi jeg allerede bodde i Oslo og hang med mine gamle kjente :)

Så bra å høre! :) Hvilke studie gikk du på? og er du fornøyd med markedshøyskolen faglig sett?

Hilsen trådstarter

Gjest JakeGreen
Skrevet

Hvorfor har ikke du lyst å studere i Oslo?

Oslo er en trivelig by og om du har et utrivelig inntrykk fra media og andre som ikke har bodd her, så vil du raskt oppdage at det er feil. Jeg har hørt at studentlivet kan være bedre i andre byer, men jeg tviler sterkt på at det er store forskjeller det er snakk om.

Som student blir man nesten automatisk kjent med folk, i hvert fall om man er med på ting og ikke aktivt går inn for å være alene. En fordel med Oslo er jo mangfoldet, så du kommer garantert til å komme i kontakt med likesinnede, hvem nå det måtte være.

Lykke til!

:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har ikke du lyst å studere i Oslo?

Oslo er en trivelig by og om du har et utrivelig inntrykk fra media og andre som ikke har bodd her, så vil du raskt oppdage at det er feil. Jeg har hørt at studentlivet kan være bedre i andre byer, men jeg tviler sterkt på at det er store forskjeller det er snakk om.

Som student blir man nesten automatisk kjent med folk, i hvert fall om man er med på ting og ikke aktivt går inn for å være alene. En fordel med Oslo er jo mangfoldet, så du kommer garantert til å komme i kontakt med likesinnede, hvem nå det måtte være.

Lykke til!

Har hørt at det er en dårlig studieby, der det er vanskelig å bli kjent med folk.. Og at oslo-borgere er kalde og vanskelig å komme inn på. Har også hørt at mange som studerer i Oslo kommer fra nærområdet, og drar hjem i helgene...

Men dette er altså ikke sant, ifølge svarene deres? :) nå ble jeg glad!

Hilsen Trådstarter

Gjest JakeGreen
Skrevet

Har hørt at det er en dårlig studieby, der det er vanskelig å bli kjent med folk.. Og at oslo-borgere er kalde og vanskelig å komme inn på. Har også hørt at mange som studerer i Oslo kommer fra nærområdet, og drar hjem i helgene...

Hilsen Trådstarter

Oslo er en suveren studieby og du finner folk fra hele landet her, så det er nok feil. Det du nevner tror jeg er i større grad sant for små byer, for eksempel Ålesund og Stavanger av de jeg kjenner til.

Jeg er innflyttet fra en annen landsdel og kan fortelle deg at jeg hadde et litt dårlig inntrykk av Oslo før jeg flyttet hit, men det har endret seg helt. Liker meg veldig godt, selv om jeg kanskje skal flytte neste år. Selvsagt er det skyggesider ved byen, men det er det alle plasser. Sosialt kommer du til å få det veldig bra, det er jeg overbevist om.

AnonymBruker
Skrevet

Oslo er en suveren studieby og du finner folk fra hele landet her, så det er nok feil. Det du nevner tror jeg er i større grad sant for små byer, for eksempel Ålesund og Stavanger av de jeg kjenner til.

Jeg er innflyttet fra en annen landsdel og kan fortelle deg at jeg hadde et litt dårlig inntrykk av Oslo før jeg flyttet hit, men det har endret seg helt. Liker meg veldig godt, selv om jeg kanskje skal flytte neste år. Selvsagt er det skyggesider ved byen, men det er det alle plasser. Sosialt kommer du til å få det veldig bra, det er jeg overbevist om.

Så bra å høre :D hilsen TS

Gjest JakeGreen
Skrevet

Så bra å høre :D hilsen TS

Du får sende meg en melding om du skulle bli ensom, men det er ikke sikkert jeg er her neste år.

AnonymBruker
Skrevet

Du får sende meg en melding om du skulle bli ensom, men det er ikke sikkert jeg er her neste år.

Hehe, ok ;) Som sagt skal jeg studere på markedshøyskolen. Denne skolen ligger ca midt i sentrum, i en sidegate av karl johan. Hvor vil du da anbefale meg å bo? Hvilke steder er greie? Og hvilke steder vil du absolutt ikke anbefale ?

Skrevet

Så bra å høre! :) Hvilke studie gikk du på? og er du fornøyd med markedshøyskolen faglig sett?

Hilsen trådstarter

Jeg studerte reiseliv, 3 år. Faglig er jeg ganske fornøyd, vi hadde dyktige forelesere. Men noen av dem var ikke så gode, det er greit å bringe på det rene. Nå vet jeg ikke hva slags linje du skal gå, men jeg har slitt veldig i etterkant med å finne jobb. Det vet jeg at flere fra mitt kull også har slitt med. Skolen er egentlig veldig fin, men som sagt er det også viktig å få seg en relevant jobb når studiene er over. Jeg synes du skal tenke litt over dette :)
Skrevet

Jeg har studert i Oslo i flere år nå, jeg har bare masse positive erfaringer, og har fått mine beste venner her! Folk er utadvendt og lett å bli kjent, MEN bare om du også er det! Ingen kommer bort til deg om du bare sitter der. Kom deg ut møt folk, prat, bli kjent! Delta på fadderuken, da blir du kjent med mange folk og er på en måte nøkkelen til begynnelsen på det sosialie liv. Meld deg inn i en organisasjon, som et politisk parti eller noe, der blir du også kjent med folk og møter likesinnede. Masse studentorganisasjoner du kan være med i også! Når alle sier det er dårlig studentmiljø i Oslo tenker jeg de kun har seg selv å takke :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte reiseliv, 3 år. Faglig er jeg ganske fornøyd, vi hadde dyktige forelesere. Men noen av dem var ikke så gode, det er greit å bringe på det rene. Nå vet jeg ikke hva slags linje du skal gå, men jeg har slitt veldig i etterkant med å finne jobb. Det vet jeg at flere fra mitt kull også har slitt med. Skolen er egentlig veldig fin, men som sagt er det også viktig å få seg en relevant jobb når studiene er over. Jeg synes du skal tenke litt over dette :)

Jeg skal studere markedsføring :) Har hørt det er vanskelig å få jobb med en bachelor i markedsføring også... Men det er markedsføring/pr/kommunikasjon/reklame jeg er interessert i, så vet ikke hva annet jeg vil utdanne meg som. Men med å være engasjert i studietiden, og ha en relevant deltidsjobb, så kan det vel ikke være UMULIG å få jobb?

Jeg tenker vertfall at Oslo er den rette byen å studere markedsføring i, helt sikkert mest jobbtilbud i forhold til andre norske byer.

Så får jeg håpe på at jeg ikke utdanner meg til arbeidsledighet.

Trådstarter

AnonymBruker
Skrevet

Hilsen Trådstarter

Det har nok delvis å gjøre med alle Oslo-fordommene her til lands. Det går sport i å mislike Oslo. Enten er det for mange innvandrere, eller så stjeler Oslo alle oljepengene, eller så er Oslo-folk fordomsfulle mot resten av landet. Eller noe annet. Blitt en slags alle mot en-greie. Så sier en Oslo-borgere tilsvarende tilbake om andre steder, og da blir det en evig feide. Selv om det er tåpelig.

Angående at studentene her kommer fra nærområdet: Tja, de kommer stort sett ikke fra Oslo. En god del kommer fra andre steder på Østlandet (men det gjør jo halve Norges befolkning, så det er ikke så rart), men de reiser som regel ikke hjem i vanlige helger. I ferier blir det stillere, da kommer heller oslofolket hjem en tur mens andre reiser ut, men da skal du vel fort hjemover selv også. Der er i hvert fall ikke Oslo annerledes enn andre steder.

Oslo-borgere er på ingen måte kalde. Byen er såpass stor (ikke enorm, men i norsk målestokk stor) og småtravel at det ikke faller naturlig å prate med fremmede i det daglige, men når du bosetter deg her får du nok et helt annet inntrykk. Det er lett å oppfatte Oslo som kaldt og upersonlig dersom du bare er på tur gjennom, for folk midt i sentrum er opptatt av sitt og skal fra A til B, men om du bor her og bygger nettverk er det noe helt annet. Det har jeg merket selv: Oslo-folk er egentlig veldig hyggelige og greie når du vil bli kjent, de er bare vant til at sentrum av byen er et hektisk sted man bare oppholder seg i når man skal noe. Og da skal man liksom ikke forstyrre hverandre, selv om man gjerne ønsker å bli forstyrret selv :)

Det er fullt mulig å sitte selv i Oslo og føle seg helt alene, men det er slettes ikke vanskelig å få seg et stort nettverk av hyggelige folk, både innflyttere og innfødte. Bare du selv er villig til å bli kjent med folk, er jeg bombesikker på at du får et vel så bra studentliv i Oslo som du hadde fått andre steder. Ikke hør på all skittkasting om hvordan det er her - vi er mange som tenkte det samme, men det er bare tøys :)

Anonym poster: 16d8a3b4905423bdd62bc8ebb722f32c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ok ;) Som sagt skal jeg studere på markedshøyskolen. Denne skolen ligger ca midt i sentrum, i en sidegate av karl johan. Hvor vil du da anbefale meg å bo? Hvilke steder er greie? Og hvilke steder vil du absolutt ikke anbefale ?

Ikke meg du spurte, men jeg kan si litt likevel:

Du vil ikke bo i nærheten av skolen. Området du sikter til er Kvadraturen. Det er ikke farlig, men det er i nærheten av litt shady strøk og består uansett av nesten bare firmaer. Børsen og Norges Bank ligger her, Akershus Festning ligger i området og DnBs festlokaler lå her inntil veldig nylig, så det er ikke ubehagelig, bare ikke noe sted å bo.

Det er enormt med kollektivmuligheter ned til gangavstand fra skolen, nærmere bestemt Jernbanetorget. Inkl. trikk, tog, T-bane og buss er det over 60 linjer som stopper i gangavstand fra skolen :) Du kan med andre ord komme deg greit til skolen uansett hvor du bor. Noen stopper enda nærmere, men det er uansett snakk om fem minutter å gå. Likevel er det greit å bosette seg sentrumsnært om du har økonomisk mulighet.

St. Hanshaugen er veldig fint og populært. Sentrum-vest, massevis av studenter, fullt av kaféer og restauranter, trygt område og kort vei til omtrent alle utesteder. Ulempen er at prisene er ganske høye. Grünerløkka i indre øst er også stappfullt av kaféer og har en ung befolkning. Gode kollektivmuligheter også. Rimeligere enn St. Hanshaugen, men fortsatt ganske dyrt pga. beliggenheten. Begge disse bydelene er i fin avstand til studiestedet ditt.

Sagene, Torshov og Bjølsen er steder som er på vei opp og frem. Her må du påregne ca. et kvarter i reisetid kollektivt ned til sentrum, men det er fortsatt ganske sentralt. Majorstuen, Skillebekk, Briskeby og andre steder i indre vest er topp, men det er vel så dyrt som St. Hanshaugen og lengre fra midt i sentrum.

Du kan tenke på å trekke lenger vekk fra sentrum, først og fremst østover (ellers er det fortsatt dyrt), enten opp i Groruddalen eller sørøstover. Da er det fort en halvtime til sentrum med T-bane/buss, men til gjengjeld rimeligere. Det er alltids også mulig å bosette seg på Grønland eller Tøyen, men det er kanskje ikke de hyggeligste områdene på kveldstid. ruter.no (kollektivtransporten i Oslo og Akershus) er forøvrig veldig nyttig om du vil se reisemuligheter til skolen fra mulige bosteder. Bare å søke på kjappeste måte å komme seg fra adressen til potensielle boliger til skolens adresse.

Anonym poster: 16d8a3b4905423bdd62bc8ebb722f32c

• Liker 2
Gjest JakeGreen
Skrevet

Når det gjelder bosted, så vil jeg bare anbefale deg å unngå Grønland, så sant du ikke har et ønske om nærkontakt med det multikulturelle eksperimentet på godt og vondt. Ikke til å anbefale, selv om jeg kjenner tre jenter som bodde der et år og synes det var OK. En kamerat av meg bor der nå og liker seg ikke (jeg advarte han på forhånd).

Offentlig kommunikasjon er meget bra, så du kommer deg fint fram til skolen stort sett hvor du bor, så sant det ikke blir langt, langt vekke. Vel, det går det også, men det tar selvsagt litt lengre tid. Og så er det ikke like enkelt om du skal hjem i helgene etter en fuktig bytur.

St. Hanshaugen er veldig fint. Da kan du spasere ned til skolen. Ellers er det så enkelt å ta seg frem med buss, trikk og t-bane at du skal ikke se deg blind på det. Det er mange fine plasser å bo i Oslo.

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet til Oslo for fem år siden. Jeg kommer fra et sted litt utenfor byen. Jeg skulle aldri bo i blokk, og jeg skulle hvertfall ikke bosette meg her!

Vel, nå har jeg og samboern min (som forøvrig er fra ei lita bygd på Vestlandet, og som flyttet hit for 8-10 år siden) kjøpt oss leilighet. I blokk. Vi skal tydeligvis bli en stund ;)

Når du skal gå på skole midt i sentrum kan du bo "hvor som helst", og samtidig ha ok vei til/fra skolen. Det er langt billigere å bosette seg i Groruddalen enn i de "hippe" strøkene som alltid blir nevnt (Sagene, st.hanshaugen, grunerløkka, torshov osv). Finner du deg for eksempel et sted langs busslinje 31 har du buss hjem hele døgnet. Ellers er det jo greit å ta taxi hjem nå og da, om leia er 2000 kr mindre i måneden har du penger til å ta taxi til Ammerud en gang eller to i måneden.

Selv har jeg holdt meg sør-østover. Var et halvt år i Groruddalen, der trivdes jeg veldig godt! Bodde også et halvt år i sentrum, det var for meg alt for bråkete og slitsomt. Jeg trives meg å bo litt utenfor sentrum. Jeg klarer å planlegge de 20 minuttene det tar å ta banen. Det er null stress. :)

Oslo kan virke stort, skummelt og kaldt når man kommer hit. Etter en stund oppdager du perlene, men det krever at du ønsker å se dem. Oslo er en by som åpner seg for den som ønsker å se. Om du har bestemt seg for at den skal være kald, så er den det. Er du nysgjerrig, løfter blikket og våger og møte byen og folket, kan du få mange hyggelige opplevelser.

Når det gjelder studentmiljøet kan man ikke snakke om ETT studentmiljø i Oslo. Du er student, og du blir en del av et miljø. Selv har jeg min kjerne i studiet mitt. Det er ikke lett å bli kjent med alle når det starter som 350-400 studenter i ett fag. Ellers har jeg venner gjennom fritidsinteresser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...