Gå til innhold

Fretex vil virkelig aldri bli hva det var

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker fretex som en butikk hvor vi tenåringer som kom fra litt fattige kår fikk kjøpt oss nye klær. Merkebukser til 50-60 kroner gjorde at vi, med vår overfladiske stolthet, kunne gå til skolen med hodet hevet. På fretex kunne vi bruke ukelønna vår og alltid finne en skatt eller to.

Siste fretex i omegn la ned da jeg var rundt 17 år, til stor sorg. Nå, 10 år senere besøkte jeg fretex når jeg tilfeldigvis var i en by hvor de hadde lokaler og hadde tid til å titte innom. Fikk jo sjokk dere, alt er overpriset, dyrt, selv slitte plagg skulle de ha over 100kr for. Fant en fin jeans jeg kunne tenke meg, men når den md slitasje og et bittelite hull i skrittet koster 180kr, da gir jeg opp.

Synes det er trist, Fretex skulle være for de som ikke hadde så mye, det skulle gi alle sjansen til å kle seg opp og ha litt kule klær og ting.

Nå leser jeg på nettet at Jenny Skavlan, Pia Tjelta og ei dame til har donert en masse klær og stått på Alnabru sin innsamlingsterminal for å "velge ut de kuleste og peneste klærne". De snakker om vintage og mote, de åpner en ny fretex hvor trioen har donert sine personlige designerklær og vesker, som feks Dior.

http://www.kjendis.no/2013/04/09/kjendis/mote/jenny_skavlan/vintage/trender/26578800/

Ja, for dette fører Fretex nærmere hva det var, noe for alle og enhver.. Not.

Anonym poster: 5557e37287ed07f090dc43bc8ffc417f

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig! Det er helt latterlig å skulle betale slike priser for klær der. Selvfølgelig er det billigere enn å kjøpe nytt, men jeg venter heller til det er salg på H&M når jeg da får de samme plaggene, til samme pris og de er nye i tillegg.

Anonym poster: 93bf6e04f0c45bedb892b6ca950f54a9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at inntektene Frelsesarmeen får inn via Fretex, går direkte tilbake til brukerne deres, med bl.a. matutdeling.

Jeg handler sjelden klær brukt, men man kan fint finne perler der til en billig penge om man gidder å lete (noe jeg ikke gidder).

Anonym poster: a43a8bcefd39cc596900f81a6eebbb91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at inntektene Frelsesarmeen får inn via Fretex, går direkte tilbake til brukerne deres, med bl.a. matutdeling.

Fretex er et eget foretak. Det har ingenting med Frelsesarmeen å gjøre lenger. Frelsesarmeen får ingenting av Fretex. Ingen inntekter, ikke en gratis liten sofa en gang.

Anonym poster: eab5955f8fddfa8d1976370607fa52ff

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du skriver, TS. Har ikke handlet der på lenge pga dette og nå "støtter" jeg heller de små brukthandlene her i nærområdet. Sist jeg var på fretex prøvde jeg en ull-genser fra 80-tallet ca. Prislapp? 210,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg handler sjelden klær brukt, men man kan fint finne perler der til en billig penge om man gidder å lete (noe jeg ikke gidder).

Anonym poster: a43a8bcefd39cc596900f81a6eebbb91

Er det en stund siden du var på Fretex? "Perlene" er overpriset så det synger etter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fretex eies av Frelsesarmeen

10% av inntektene går tilbake til Frelsesarmeen

De har 2000 ansatte, 1600 av dem på tiltak.

Dette fant jeg på Fretex.no

Anonym poster: 5383d007d41279e81ff88ccec512e3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Alle klærne, bøkene og møblene Fretex selger er donert til dem, det er derfor prisene deres er lett kvalmende.

Men så er det også slik at det er markedskreftene som rår: hvis noen faktisk kjøper en bukse til kr 180 på tross av at den er slitt, brukt og med hull så betyr det at det er 180 kr mer i inntekt til Fretex.

Jeg har jaktet på møbler der men skrot i svært elendig kvalitet har ofte vært priset helt latterlig. Har gjort Finn funn som har vært langt bedre kvalitet enn det Fretex hittil har presentert.

Samtidig ønsker jeg fortsatt å støtte det gode arbeidet de faktisk gjør så mine brukte klær går fortsatt dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matutdeling med bilbelen i hånda ja. Jeg støtter heller religionsnøytrale organisasjoner som ikke diskriminerer homser, feks.

Anonym poster: 994fec68d9fae519ac5f3c758127a04a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...