Gå til innhold

Forbrukslån

InnvadrerHybrid

Anbefalte innlegg

Hei er 21 år, har vært i fast jobb siden februar 2013, 2 lønninger utbetalt på mellom 23,000-29,000 kr. Vil så gjerne ha kvikke 50,000 kroner, til depositum og møbler for en leilighet nærmere jobben, (2 timer pendling). Noen som vet hvor jeg kan søke om forbrukslån? Har ingen betalingsanmerkninger. Har prøvd litt på de forskjellige sidene, men når ikke opp kravene. Som alder og lenge ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville heller ha snakket med banken din om ikke de kunne gi deg et billigere lån, har du bil eller noe du kan stille som depositum? Eller noen foreldre?

Anonym poster: fc90a21a853c46c3397ffb5475965696

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ha snakket med banken din om ikke de kunne gi deg et billigere lån

Hvilket type lån skulle det vært?

Anonym poster: 11a89fcfb8e39c5cf6f711bda8de3d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du så lyst å sløse vekk så mye penger på et dyrt lån og heller ikke kan spare til dette? Å ta opp unødvendige forbrukslån er jo rene oppskriften til å komme til økonomisk trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket type lån skulle det vært?

Anonym poster: 11a89fcfb8e39c5cf6f711bda8de3d30

Depositumslån f.eks. Men får jo ikke noen møbler for det, men bør gå rimelig kjapt å spare med den lønnen uansett.

Anonym poster: c48f48d293507f06d5b46262cccccbcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Ikke ta forbrukslån for dette formålet. Hvis du ikke kan greie å spare opp noen måneders husleie på forhånd spørs det om du egentlig har råd til å betjene et slikt lån og husleie.

Det vanligste kravet er at du har hatt jobb i 6 mnd og at jobben er fast.

Jeg ville ha prioritert å spare til dette depositumet og å legge meg opp en bufferkonto slik at du har råd til møblene i de neste månedene. Det bør faktisk gå helt fint å legge av nesten 10.000 pr måned og da er du jo raskt i land.

Du kan eventuelt kontakte din egen bank og høre med dem om de har et tilbud om lån til rundt 10 % fremfor de 20 % som de andre kredittinstitusjonene tar.

Jeg fraråder imidlertid fortsatt på det sterkeste å finansiere behov for "kjappe" penger med forbrukslån - det er en karusell og et tankesett som dessverre kan lede galt av sted. 50.000 i dag er kanskje blitt til 350.000 om noen år fordi behov for "kjappe" penger dukker opp igjen og igjen og det er enkelt å få dem. Vend deg til et liv med høy spareandel isteden - da kun du gjøre alt du har lyst til for egne penger (og kanskje tenker ekstra grundig igjennom behovet når du har spart pengene noen måneder før du bruker dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig provoserende med folk som sier at forbrukslån er en dårlig løsning, uten at de er i stand til å argumentere for hvorfor. I noen tilfeller er forbrukslån helt ok, og dette er et av de tilfellene.

Et lån på 50'000 med 15% rente vil koste deg 3750 kroner i renter om du betaler tilbake i løpet av et halvt år. I tillegg må du regne med ca 1000kr i gebyrer. Fordelt på antall arbeidsdager på de seks månedene vil dette utgjøre ca 38kr per arbeidsdag. Det vil si at det du sparer i reiseutgifter sannsynligvis vil være mer enn rentekostnadene dine.. Da er svaret at du bør ta forbrukslån, men betale tilbake så fort du klarer, like firt som du hadde klart å spare om du skulle spare til disse 50'000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50.000 i dag er kanskje blitt til 350.000 om noen år

50'000 til 15% rente bruker 14år på å bli til 350'000kr, forutsatt at du ikke betaler inn en krone. Betaler du bare 625kr i måneden blir de aldri mer enn 50'000..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50'000 til 15% rente bruker 14år på å bli til 350'000kr, forutsatt at du ikke betaler inn en krone. Betaler du bare 625kr i måneden blir de aldri mer enn 50'000..

Tviler på at det var poenget. Har man tatt forbrukslån en gang, er det lett å gjøre det igjen, og man havner i en ond sirkel. Dette trenger jo naturligvis ikke å skje, men skjer med skremmende mange.

Anonym poster: c48f48d293507f06d5b46262cccccbcb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med banken din om dette, det kan hende de kan hjelpe deg med en løsning. Jeg forstår godt at du ønsker å flytte, med to timers pendling antar jeg at du også får lavere reisekostnader og dermed enda mer til nedbetaling av lån.

Det er slettes ikke automatikk i at "ett forbrukslån så er du hekta". Både jeg, samboeren min og flere andre jeg kjenner har valgt denne løsningen i forbindelse med første etablering etter studietiden. Dvs vi var unge, hadde første jobb og hadde ikke jobbet opp penger til å dekke disse tingene. Ikke en av oss har noensinne hatt så mye som et inkassovarsel siden. Så det går faktisk an.

Når det er sagt. Banken kan helt sikkert hjelpe deg med et depositumslån i det minste. Møbler får du billig (eller til og med gratis) på Finn.no, det er slettes ikke nødvendig å kjøpe sofa til 25 000. TV-er er billige hvis du kan leve med å ikke ha det feteste av lyd og bilde en stund.

Poenget mitt er jo også at dess mindre du låner, dess kjappere går det å spare opp til denne typen ting, og det gir svært mye mer tilfredsstillelse å kjøpe ting for egne penger og ikke lånte penger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositumslån burde ikke være noe problem. Men forbrukslån til møbler blir litt dumflott. Noe møbler har du sikkert allerede, resten finner du gratis under "gis bort" på finn.no. Kanskje du må ut med noen kroner for hvitevarer dersom det ikke er i leiligheten fra før av, men det finner du også svært billig på finn.no, og det klarer du å finansiere med lønnen du har.

Anonym poster: e6505ad362a2ada68db94102e9ae3e27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3750kr + 1000kr, nesten 5000kr kastet bort på 6 mnd da, nesten 1000kr mnd. Ikke noe problem i seg selv, men om man tar et slikt lån pga noen møbler tør jeg ikke tenke på hvor liberalt syn man kan få på lån som f.eks bil, båt, hytte, ferier osv osv.. Til slutt ender det opp med og handle alt på kreditt og kanskje kaste bort noen firesifret beløp på renter i året... Fin måte og gjøre seg fattigere enn man trenger :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3750kr + 1000kr, nesten 5000kr kastet bort på 6 mnd da, nesten 1000kr mnd. Ikke noe problem i seg selv, men om man tar et slikt lån pga noen møbler tør jeg ikke tenke på hvor liberalt syn man kan få på lån som f.eks bil, båt, hytte, ferier osv osv.. Til slutt ender det opp med og handle alt på kreditt og kanskje kaste bort noen firesifret beløp på renter i året... Fin måte og gjøre seg fattigere enn man trenger :)

I rettferdighetens navn bør man da også ta med hva alternativet koster. Jeg er nemlig ganske sikker på at kostnaden ved å pendle 2 timer daglig er glatt overstiger 1000 kr pr mnd, og da tenker jeg i utgangspunktet kun økonomi.

Også kan man jo i tillegg trekke inn den ikke-økonomiske kostnaden i det å bruke en så stor andel av fritiden sin på transport.

Jeg er forøvrig helt enig med karkl og Zzyzx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis du gjør det til en vane å løse dine økonomiske problemer med å ta et nytt forbrukslån hver gang det oppstår en økonomisk utfordring fremfor å vente til du har råd til å løse dette av egne midler kan 50.000 i dag fort bli 350.000 om få år. Jeg snakker av erfaring.

Er man flink og prinsippfast og betaler ned sin (svin dyre) gjeld uten å ta opp ny gjeld er det jo greit. Men man har fremdeles ikke lært seg det viktige prinsippet om å spare før man bruker. Set var mitt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør det til en vane å løse dine økonomiske problemer med å ta et nytt forbrukslån hver gang det oppstår en økonomisk utfordring fremfor å vente til du har råd til å løse dette av egne midler kan 50.000 i dag fort bli 350.000 om få år. Jeg snakker av erfaring.

Er man flink og prinsippfast og betaler ned sin (svin dyre) gjeld uten å ta opp ny gjeld er det jo greit. Men man har fremdeles ikke lært seg det viktige prinsippet om å spare før man bruker. Set var mitt poeng.

Men i dette tilfellet kommer jo TS bedre ut av det økonomisk av å ta forbrukslån enn om hun ikke gjør det. Du er enig i det? Å være kategorisk i mot lån er ufornuftig, det beste er å ha et voksent forhold til dette å vurdere hvert enkelt tilfelle man kommer opp i for seg.

Endret av karkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 000 er da ganske mye for depositum. Og det å ta opp forbrukslån for å kjøpe møbler er ikke noe jeg ville tenke som veldig økonomisk når man kan leve med litt begrensede møbelr en stund og få en god del gratis og for veldig lite på finn. Så jeg ser ikke helt hvordan man skal komme bedre ut av det enn alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men i dette tilfellet kommer jo TS bedre ut av det økonomisk av å ta forbrukslån enn om hun ikke gjør det. Du er enig i det? Å være kategorisk i mot lån er ufornuftig, det beste er å ha et voksent forhold til dette å vurdere hvert enkelt tilfelle man kommer opp i for seg.

Sannsynligheten for at trådstarter får lån de nærmeste 3-6 mnd er liten da vedkommende ikke har vært lenge nok i jobb. Så mitt budskap er at det går an å spare nesten tilsvarende beløp på den tiden det tar å vente på at man får lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar penger til depositum, finn møbler gratis/billig på finn.no i starten. Bytt ut etterhvert som du har råd.

Pendlingen får du også reisefradrag på, noe som reduserer kostnaden noe. Forbrukslån er aldri lurt. Hva skjer da, når du har flyttet og kjøpt disse møblene? Kommer du virkelig til å betale ned så raskt som mulig? Hvor fristende er det ikke å bare betale minimumsbeløp innimellom? Da er det jo plutselig tusen andre ting du har lyst til å bruke penger på!! Det er ulempene med å bruke pengene på forhånd, det er ikke gøy å betale de ned i etterkant. Fordelen med da heller å spare opp er at du mer trolig sparer så fort som mulig for å få flyttet, mye lettere å si nei til den ekstra øl'en og å utsette ferieturer f.eks når du har målet klart foran deg, og vet at jo mer du setter av jo raskere når du det.

Det handler ikke alltid bare om matte, men også om psykologi.

I tillegg er det alltid risiko å ha gjeld, den ser jeg nesten ALDRI noen som tenker over før det er for sent. For det er veldig vanskelig å huske på for oss mennesker, helt tydelig. TS har vært 2 mnd i jobb, endel jobber har 6 måneders prøvetid? Innen den tiden har man gjerne 14 dagers gjensidig oppsigelsesfrist. Hva om TS mister jobben? Permitteringer, gjett hvem som ryker først? I et bedre tilfelle - sett om det kommer et bedre og mer fristende jobbtilbud et annet sted, kanskje med bedre lønn? Eller om det om 3 måneder viser seg at sjefen er et nazi-svin som gjør hverdagen helt uutholdelig. TS har nettopp tatt 50.000 i lån og flyttet, og må da ta enda mer lån hvis han igjen vil flytte på seg igjen. Gjeld er helt greit det så lenge alt går som planlagt, men det er et fryktelig herk om det ikke gjør det.

Jeg vet det virker helt usannsynlig at dette skal skje med TS. Allikevel dukker det ukentlig opp nye historier fra mennesker, i Norge, som "plutselig" oppdaget at det kunne skje dem. Så det skjer med noen hele tiden merkelig nok. Når man farter litt på ulike privatøkonomiforum så er det ikke mangel på historier der ting ikke gikk som planlagt og gjelda gjør hverdagen mer slitsom enn nødvendig.

Det er ikke noe galt med forhåndsklokskap ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...