Gå til innhold

Dere med irritabel tarm...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det å drikke ekstra masse vann hjelper også. Spesielt før ett måltid, så glir maten igjennom på en roligere måte.

Noen ganger når jeg føler at det kommer så hender det at vann hjelper. Også legge meg på ett kaldt gulv i fosterstilling. Jeg har også besvimt av magesmerter. Men jeg har lært meg å tenke og å si til meg selv at det ikke er så ille. Jeg skal takle smertene. Og da roer det seg. Man får ofte angst. Har selv slitt med dette i 8-9 år.

Brus, godteri og generelt sukker er jeg veldig forsiktig med. Fiber er bare bra. Men når man er skikkelig syk, og tom etter en dårlig periode har jeg fått høre at en skive med loff og sjokoladepålegg kan hjelpe litt.

Jeg anbefaler å teste deg selv over lengre tid, for matallergier. Ikke alt gir utslag hos legen.

Jeg begynte med å kun leve på det ene produktet, spiste bare ting med melk i en periode. Det gikk greit. Også samme måte med mel. Noe reagerte jeg på, ikke alt. Jeg har alltid reagert på japp, og noe annen sjokolade innimellom. Så man tenkte jo at det var mel. Men inni jappen er det sjokolademarrengs, som blir laget med egg. Derfor blir jeg syk av denne. Den helgen jeg levde på egg, var den verste i hele mitt liv. Det var tydelig at jeg reagerte på dette.

Loperamid Mylan? Det har jeg ikke hørt om før, hv er det for noe?

Kjenner igjen det med angsten. Eller, vil ikke si jeg har angst i den forstand, men jeg blir litt panisk hvis ikke jeg vet hvor nærmeste toalett er, og litt sånn redd for å få vondt på steder hvor jeg absolutt ikke kan ha vondt!

Føler jeg drikker en del vann allerede, men skal jammen prøve å få i meg mer.

Huff, ikke gøy å høre at du også sliter med magen. Håper det ordner seg for oss og at de finner en vidunderkur snart ;-)

Anonym poster: 207591a6e8670791f4daf3b4e968e972

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler dere at dere blir tatt på alvor av legen? Har ikke hørt at man kan prøve fiberfattig kost før. Jeg har anbefalt sønnen min å spise grove kornprodukter fordi jeg trodde det var bra. Kanskje vi må prøve å kutte på fiber en periode.

Anonym poster: da416112017f2ff7355f199fd2146486

Jeg føler på en måte at jeg blir tatt på alvor. De er forståelsesfulle og skjønner at jeg har det vondt, men samtidig så er de veldig sånn at "nå er det bare sånn og du må takle det".. Så vet ikke helt hva jeg føler. Det er så mye ymse svar å få, føler en får forskjellige var alt etter hvilke leger man snakker med. Så det er litt av en jungel. Men kan kanskje være lurt av deg å prøve å kutte litt fiber og kornprodukter og se om sønnen din blir bedre. Krysser fingrene for at han blir bedre! :-)

Skrevet

TS. Er du blitt sjekket for Ulcerøs Colitt eller Chrons sykdom?

Slenger meg på denne - hørtes veldig likt ut. Har du prøvd elimineringsdiett? Melk og gluten er ofte store irritasjonsmomenter for tarmen.

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg fikk irritabel tarm etter en steinhard antibiotika kur. Jeg lever ekstremt rent i hverdagene og har merket stor forskjell på formen min etter at jeg kuttet ut følgende:

Laktose/melkesukker

Gjær

Mais(dermed alt med maisstivelse)

Potet(deremed alt med potetstivelse)

Grønnsaker

Frukt

Bær

Chili

Løk

Alt sukkerfritt(stevia, sukrin, xylitol etc)

Spiser hovedsakelig fisk, kylling, karbonadedeig, rent skinkepålegg, egg, ris, salt, pepper, Ryvita knekkebrød, havregryn, kokosmelk, soyamelk. Kan spise noe mel, men ikke store mengder, da får jeg betennelse i kroppen som gjør meg hoven og øm i huden og muskulaturen.

Lager f.eks lasagna på rispastaplater med kremet kokossaus som osteerstatning og jeg tåler tomat ganske godt, så da brukes ren opphakket tomat sammen med salt og peppper :) Kokosmel har funket i bakverk sammen med natron. Tofu is og sorbeis fungerer utmerket også :)

I helgene skeier jeg gjerne ut med litt rekechips og noen ganger smågodt, men da blir jeg oppblåst og urolig i magen, men det gir ikke de enorme smertene som det på listen over.

Drikker kun vann, zero'h saft og te. Tåler aspartam, så drikker Pepsi Max iblandt.

Skrevet

Irritabel tarm er vanskelig å fikse,fordi det er så veldig stor forskjell på hva nr.1 reagerer på og som nr.2 kan spise

Jeg tåler ikke pepsi max f.eks eller tomater. I perioder!

Har levd både laktosefri og glutenfri, uten at det har hjulpet vesentlig. Bra i noen få dager,så tilbake til ustabil mage.

Kan spise nøyaktig det samme,ene dagen går det greit, neste gang så reagerer jeg.

Du får føre dagbok og skrive ned alt du spiser. Ink. kunstig søting og E stoffer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS. Er du blitt sjekket for Ulcerøs Colitt eller Chrons sykdom?

Er nok ikke blitt sjekket spesifikt for U.C og Chrons, men var til utredning på gastro avd. og der fant de ikke noe annet enn at de konkluderte med irritabel tarm. Går ut ifra at de burde funnet det ved utredning der?!

Skrevet

Jeg vil bare ønske deg god bedring... Slet selv med dette i mange år. Smertene var ikke så store, men jeg kunne sjelden gå langt fra nærmeste toalett. Å spise sammen med andre (i selskaper el) var et mareritt for jeg visste at jeg sannsynligvis måtte okkupere et toalett i lang tid etter måltidet. Jeg kunne ikke gå til skolen (10 min gange) om morgenen uten en dopause i skogen..

Jeg fant ut av endel ting jeg reagerte oftest på:

Hele korn, melk, kaffe/te, kylling/lam og storfe/svinekjøtt med fett, alt av søtstoffer (ble bedre når jeg kuttet ut sukkerfri tyggis og drops helt), sterkt krydret mat og sikkert mye jeg har glemt. Jeg tok ofte loperamid og andre ("antidiare-piller) for å klare være i en fungerende undervisnings- og jobb-situasjon hele dager. Jeg tok også daglig et fiber som svelte i vann for å "stabilisere" avføringen (det gjorde den mindre flytende, litt lettere å holde på og ga ikke like mye sår i enden..) Dette kjøpte jeg på apoteket, men husker dessverre ikke hva det heter. Var jeg avhengig av ikke å måtte gå på do en periode, var det eneste "trygge" potetgull og cola (salt og sukker binder væske..). Biola kunne også være greit.

Jeg reagerer fortsatt på mange av disse tingene (spesielt kjøtt) og mer før og under mens eller i stressede perioder. Jeg ble spontant bedre når jeg ble gravid og har vært mye bedre i mange år nå, utenom i perioder med litt tilbakefall. Når jeg tenker tilbake på hvordan det var, lurer jeg litt på hvordan jeg klarte å takle det. Jeg hadde flere ganger "uhell" når tarmen slo seg vrang og jeg ikke kom meg fort nok bak en busk..

Det er vel typisk for "irritabel tarm" å ha ulike symptomer, ulikt mønster for hva man reagerer på og gjerne en spontan bedring etter en kortere eller lengre periode. Jeg anbefaler det å forsøke å finne ut hva du reagerer mest på og holde deg unna dette (kaffe/te, gluten (evt. grove korn), melkeprodukter og søtstoffer tror jeg det er veldig vanlig å reagere på) og så forsøke å finne noen produkter som er helt "trygge" (selv om det ikke er ting du kan leve av i lengre perioder). Ofte er reaksjonene knyttet til stress og stresset blir jo ikke mindre av å måtte ha blikk-kontakt med nærmeste toalett til enhver tid.. Det hjelper å vite at man har litt kontakt med og kan ha litt kontroll over sin egen kropp og dens funksjoner. Det er jo heller ikke noe andre kan se på deg og absolutt ikke noe man enkelt forteller andre om (det er litt lettere å fortelle at man ikke kan klappe en katt for man blir så tett i nesen, enn å fortelle at man ikke kan spise mais og kylling for da rekker man knapt å reise seg fra bordet før det renner ut bak..:/).

God bedring, ta kontroll over kroppen din og trøst deg med at det kommer til å bli bedre igjen. Sliter du med stress eller andre psykiske faktorer, kan det nok være en tanke å ta fatt i det også. Det kan hjelpe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er lite gøy, føler ikke jeg lever noe verdig liv, bare at jeg overlever livet, om du skjønner. Det er så mange ting jeg har lyst til, men som jeg ikk får gjort pga irritabel tarm. Bare så små ting som turer i skog og mark som mange tar for gitt. Huff, nå klager jeg vel mye, men det hjelper av og til å bare få det ut.

Ja, det ville vært en drømmesituasjon dersom de finner noe konkret som vil hjelpe!! :)

Kjenner meg så igjen i det du skriver. Livet mitt er også "satt på vent". Mageproblemet mitt har tatt fullstendig overhånd. Men i påska hadde jeg tre gode dager på rad, det var fantastisk! Vi var ute på tur, gikk i skogen og langs vannet, grilla pølser, koste oss i sola. De dagene kommer jeg til å leve på lenge...

Anonym poster: 883bd01284da31260c06357101ab2648

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som har effekt av movicol?

AnonymBruker
Skrevet

En som skrev her hun ikke tålte japp, og det er faktisk den eneste tingen jeg og merker jeg ikke tåler. 30-60 min etter inntak av japp bærer det rett på do :P

Sukkerfri tyggis har jeg og kuttet ut.

Ellers skjønner jeg at jeg er en av de heldige. Det hemmer meg lite i hverdagen, som regel får jeg det kun på kvelden uansett hva jeg spiser på dagtid. Når jeg kjenner det begynner å bli vondt venter jeg et par minutter før jeg går på do, også er det bare å masere venstre side av rygg/mage så er do turen over. Må som regel 1-2 turer til på do etter det, men da med mye mindre smerter.

Ellers er det null sammenheng på maten jeg spiser og når jeg får vondt. Kan spise en ting 20 ganger uten å få vondt, men den 21. gangen får jeg vondt. Dermed gir jeg litt F og spiser som jeg vil siden jeg får det ut av systemet så fort likevel når jeg får vondt. Av og til gjør det kjempevondt, svimer nesten av på toalettet, søkkvåt av svette pga smertene osv, men som regel er det tålbare smerter.

Har aldri fått noen diagnose, da jeg aldri ønsket å svelge slangen/få slangen opp r*** :P Men symptomene er så latterlig klare at jeg tviler ikke på det. Har hatt det i 20 år nå, siden barneskolen, så dødelig er det nå ikke:p

Min mor har chrons, og tanten min har ulcerøs kolitt, og symptomene er ikke de samme. Jeg får det veldig ofte når jeg gleder meg/gruer meg til noe. Kjenner stressmagen kommer da:p

Noen av dere som har fått B12 mangel av all denne løse magen? Jeg har fått det og regner med det kommer av at jeg så ofte får diare etter måltid, så hva rekker magen å ta opp av næringsstoffer.

Har dere prøvd egazil tabletter? Jeg fikk det for noe annet, men den skulle hjelpe mot irritabel tarm og.

Syns ikke det hjalp veldig på meg.

Anonym poster: 7f95f2def864c42c84d2ca00f799b0d0

Skrevet

Er det noen av dere som har effekt av movicol?

Funker på forstoppelse hos meg, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer det helt enkelt ikke.

Jeg gikk fra 5.4 i karaktersnitt til 3.5 på VGS,

klarte så vidt det var å fullføre en bachelor.

Har spist gluten/soya/laktosefritt, fulgt FODMAP-diett og kryssreaksjonsdietter.

Ingenting fungerer.

Har gått ned 25 kg, havnet uten for arbeidslivet og på minstetrygd.

Har mistet hår, mensen og fått mye problemer med hormoner og vitaminmangel.

Symptomer; Alt går igjennom. Hele tiden. Alltid. Ingen typiske trekk ved IBS ellers.

Anonym poster: 4f318e22d6cadb77c3c3cc335fd9a588

AnonymBruker
Skrevet

Hei, et spørsmål.. følte meg så utrolig "hjemme" når jeg kom over dette forumet.. :)

Jeg er også plaget med magesmerter - har også til tider vondt ved helt vanlig berøring i tynntarm "området", og legen konstaterte det som irritabel tykktarm.. Det jeg lurer på er om noen her har opplevd blod ved toalettbesøk ?

Anonym poster: e60d19efd46bf5bf20871e390412b011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...