AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #1 Skrevet 9. april 2013 Hvordan lærer dere å leve med det? Jeg har hatt dette i 7 år, blir bare, finner ikke balansen. Jeg har selvfølgelig enkelte matvarer som er helt krise hvis jeg får i meg, men finner ikke noen "trygge" matvarer. Jeg har så mye vondt og forferdelig utslitt i kroppen på grunn av det, er desperat etter å bli kvitt det. Hva er helt nødvendig for deg for å klare å holde ut? Jeg er villig til å prøve alt, bare det hjelper!! Anonym poster: 207591a6e8670791f4daf3b4e968e972
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #2 Skrevet 9. april 2013 Ikke for å være slem, men jeg har fått inntrykk av at irritabel tarm er en diagnose legen sitter når han/hun ikke finner ut av hva det egentlig er ift. mage problemer. Kan jeg spørre hva slags symptomer du har, og hvilken undersøkelser du har vært gjennom? Anonym poster: 41cf291c37e28663f3a89d46495b2ed3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #3 Skrevet 9. april 2013 Ikke for å være slem, men jeg har fått inntrykk av at irritabel tarm er en diagnose legen sitter når han/hun ikke finner ut av hva det egentlig er ift. mage problemer. Kan jeg spørre hva slags symptomer du har, og hvilken undersøkelser du har vært gjennom? Anonym poster: 41cf291c37e28663f3a89d46495b2ed3 Jeg sitter igjen med samme inntrykket, så oppfatter deg på ingen måte som slem :-) Klart du kan spør om symptomer. Jeg spiser et lite/mellomstort måltid, så går det alt fra 20 min til 4 timer etter inntak før jeg får sterke smerter ca midt i mageregion. Det kjennes ut som kniver som vris om i magen, jeg klarer ikke å pute ordentlig mens smertene står på, og noen ganger er de så sterke at jeg rett og slett har tenkt "nå dør jeg". Rett etter smertene begynner så må jeg på do. Og det resulterer som regel i diaré og sprutbæsj. Etter hvert Hver gang jeg får tømt meg, så stopper smertene. Da går det ca 10-15 min før smertene kommer igjen og jeg må løpe på do igjen. Slik holder jeg på. Går gjerne ca 3-4 ganger på do før jeg er ferdig, helt til jeg inntar neste måltid, så er det samme rulla. Våkner også gjerne på nettene med vondt og må løpe til toalettet. Anonym poster: 207591a6e8670791f4daf3b4e968e972
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #4 Skrevet 9. april 2013 Ikke for å være slem, men jeg har fått inntrykk av at irritabel tarm er en diagnose legen sitter når han/hun ikke finner ut av hva det egentlig er ift. mage problemer. Kan jeg spørre hva slags symptomer du har, og hvilken undersøkelser du har vært gjennom? Anonym poster: 41cf291c37e28663f3a89d46495b2ed3 Glemte undersøkelser Har tatt blodprøver, flere CT og MR, avføringsprøver over kort og lengre perioder. Har hatt endoskopi og coloskopi. Anonym poster: 207591a6e8670791f4daf3b4e968e972
forum88 Skrevet 9. april 2013 #5 Skrevet 9. april 2013 Huffda, det høres helt ekstremt ut! Stakkers deg! Utrolig rart at de ikke finner ut av noe.. Jeg trodde ikke de diagnoserte irritabel tarm på noe som er så voldsomt.. Jeg sliter med magen selv, men på langt nært like voldsomt som deg.. Har du prøvd å kutte ut forskjellige ting for å se om du har intolleranse for noe matvarer? Vet at du kan ta en spesiell test som tester for alle slags intolleranser, men den koster vel over 2000 kr.. Hilsen AB 1. (vet ikke hvorfor jeg trykket anonym! )
Løvetanten Skrevet 9. april 2013 #6 Skrevet 9. april 2013 Prøv å kutte ut alt korn, sukker og belgfrukter i 3-4 uker. Jeg er helt symptomfri på paleo-kosthold. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #7 Skrevet 9. april 2013 Irritabel tarm er plagsomt, og vondt! Har du prøvd å spise mindre fiber? Det gjelder også fiber fra frukt og grønnsaker. Laktose-/melkefri kost kan også hjelpe, og det samme gjelder fettredusert kost. Gluten er ganske tøft for sensitive mager, og glutenfri kost kan hjelpe litt.et noen dager. Hvis du ikke allerede har prøvd, anbefaler jeg deg å spise skånekost noen dager, og så gradvis innføre flere og flere matvarer. Ristet (Glutenfri?) loff, klare supper, ris, egg, kylling, kokte grønnsaker er det jeg synes er best å starte med, og så øke på etter hvert. Jeg har i perioder også spist maisgrøt (babygrøt) og velling, men det er ikke sikkert du synes det er så fristende.
Savaa Skrevet 9. april 2013 #8 Skrevet 9. april 2013 Jeg hadde en 1-års periode hvor jeg opplevde akkurat det samme som deg! Nå har magen blitt hard i perioder isteden. Jeg er 18 år, veldig glad for at det har gått over selv om det innimellom kommer "tilbakefall". Har tatt blodprøver og skrevet ned det jeg spiste, men legen så ingen sammeheng. Har også tatt ultralyd som ikke viste noe unormalt.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #9 Skrevet 9. april 2013 Huffda, det høres helt ekstremt ut! Stakkers deg! Utrolig rart at de ikke finner ut av noe.. Jeg trodde ikke de diagnoserte irritabel tarm på noe som er så voldsomt.. Jeg sliter med magen selv, men på langt nært like voldsomt som deg.. Har du prøvd å kutte ut forskjellige ting for å se om du har intolleranse for noe matvarer? Vet at du kan ta en spesiell test som tester for alle slags intolleranser, men den koster vel over 2000 kr.. Hilsen AB 1. (vet ikke hvorfor jeg trykket anonym! ) Jeg har tatt en slik test du nevner, ELISA testen kalles den. Og der viste det at jeg er intolerant mot havre, egg og melk, og at kroppen kunne reagere på kylling og storfekjøtt, fordi det er bygd opp av mye like proteiner så kroppen kan ta feil.. Har derfor kuttet ut egg, melk og havre, men blir fremdeles ikke noe særlig bedre. Har prøvd glutenfri kost, prøvd å minske på fiber, har prøvd å kun leve på grønnsaker en periode, har prøvd lavkarbo, ja, det meste.. ;-) Anonym poster: 207591a6e8670791f4daf3b4e968e972
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #10 Skrevet 9. april 2013 Uff det høres ikke gøy ut TS Jeg finner ingen balanse, eneste er at jeg reagerer litt på løk og visse krydder. Det kan gå flere uker uten at jeg er veldig dårlig. Men så plutselig får jeg så vondt i magen at jeg ikke klarer å gå, og det varer i flere dager på rad og det føles ut som om tarmen sprekker. Tar minifom hver dag, det har hjulpet en del mot luftsmerter. De har visst muligens funnet et gen for irritabel tarm, så kanskje det kan utvikles en behandling for oss i fremtiden http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Irritabel-tarm-De-kan-ha-lost-gaten-2674864.html#.UWQqL5OGErU Anonym poster: b536d33e1d96988820799571dec7fd53
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #11 Skrevet 9. april 2013 Uff det høres ikke gøy ut TS Jeg finner ingen balanse, eneste er at jeg reagerer litt på løk og visse krydder. Det kan gå flere uker uten at jeg er veldig dårlig. Men så plutselig får jeg så vondt i magen at jeg ikke klarer å gå, og det varer i flere dager på rad og det føles ut som om tarmen sprekker. Tar minifom hver dag, det har hjulpet en del mot luftsmerter. De har visst muligens funnet et gen for irritabel tarm, så kanskje det kan utvikles en behandling for oss i fremtiden http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Irritabel-tarm-De-kan-ha-lost-gaten-2674864.html#.UWQqL5OGErU Anonym poster: b536d33e1d96988820799571dec7fd53 Nei, det er lite gøy, føler ikke jeg lever noe verdig liv, bare at jeg overlever livet, om du skjønner. Det er så mange ting jeg har lyst til, men som jeg ikk får gjort pga irritabel tarm. Bare så små ting som turer i skog og mark som mange tar for gitt. Huff, nå klager jeg vel mye, men det hjelper av og til å bare få det ut. Ja, det ville vært en drømmesituasjon dersom de finner noe konkret som vil hjelpe!! Anonym poster: 207591a6e8670791f4daf3b4e968e972
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #12 Skrevet 9. april 2013 Muligens et skudd i natten, men når det er så ekstremt som deg, vil næringsdrikker de gir til sondepasienter være en mulighet? Eventuelt intravenøst?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #13 Skrevet 9. april 2013 Muligens et skudd i natten, men når det er så ekstremt som deg, vil næringsdrikker de gir til sondepasienter være en mulighet? Eventuelt intravenøst? Det har jeg ikke tenkt på, men det syns jeg hørtes ut som en god idè som iallefall er verd å prøve! Takk for forslag! Anonym poster: 207591a6e8670791f4daf3b4e968e972
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2013 #14 Skrevet 9. april 2013 Det har jeg ikke tenkt på, men det syns jeg hørtes ut som en god idè som iallefall er verd å prøve! Takk for forslag! Anonym poster: 207591a6e8670791f4daf3b4e968e972 Ingen årsak Hadde vært kjekt meg en tilbakemelding på om det funket, og hvor vanskelig det eventuelt var å få gjennomslag for hos legen
Jordbæra Skrevet 9. april 2013 #15 Skrevet 9. april 2013 Jeg har hatt samme. Jeg kuttet ut egg, løk og eple, eller spesielt frukt med syre. Holder meg alltid til kylling og fiskemiddager. Koker grønnsakene godt. Krydder bruker jeg omtrent aldri. Lager alltid maten fra bunn av selv. Og jeg anbefaler deg å bruke Loperamid Mylan når det står på som verst. Takket være disse klarer jeg å holde på maten, men noe av smertene får jeg fortsatt.
Jordbæra Skrevet 9. april 2013 #16 Skrevet 9. april 2013 Det å drikke ekstra masse vann hjelper også. Spesielt før ett måltid, så glir maten igjennom på en roligere måte. Noen ganger når jeg føler at det kommer så hender det at vann hjelper. Også legge meg på ett kaldt gulv i fosterstilling. Jeg har også besvimt av magesmerter. Men jeg har lært meg å tenke og å si til meg selv at det ikke er så ille. Jeg skal takle smertene. Og da roer det seg. Man får ofte angst. Har selv slitt med dette i 8-9 år. Brus, godteri og generelt sukker er jeg veldig forsiktig med. Fiber er bare bra. Men når man er skikkelig syk, og tom etter en dårlig periode har jeg fått høre at en skive med loff og sjokoladepålegg kan hjelpe litt. Jeg anbefaler å teste deg selv over lengre tid, for matallergier. Ikke alt gir utslag hos legen. Jeg begynte med å kun leve på det ene produktet, spiste bare ting med melk i en periode. Det gikk greit. Også samme måte med mel. Noe reagerte jeg på, ikke alt. Jeg har alltid reagert på japp, og noe annen sjokolade innimellom. Så man tenkte jo at det var mel. Men inni jappen er det sjokolademarrengs, som blir laget med egg. Derfor blir jeg syk av denne. Den helgen jeg levde på egg, var den verste i hele mitt liv. Det var tydelig at jeg reagerte på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #17 Skrevet 9. april 2013 Føler dere at dere blir tatt på alvor av legen? Har ikke hørt at man kan prøve fiberfattig kost før. Jeg har anbefalt sønnen min å spise grove kornprodukter fordi jeg trodde det var bra. Kanskje vi må prøve å kutte på fiber en periode. Anonym poster: da416112017f2ff7355f199fd2146486
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #18 Skrevet 9. april 2013 Du må føre dagbok slik at du ser hvilke matvarer du reagerer på, og hvordan. Jeg kommer fra en irritabel tarm-familie, vi har alle fått forskjellige råd og tåler litt forskjellige ting. Selv tåler jeg ikke hele korn, men kan godt spise mat med fiber i, dette løser jeg ved å lage eget brød med fibramel og fin sammalt rug. Jeg tåler ikke mais, og i perioder reagerer jeg på svinekjøtt. Holder meg unna sukker da det er min værste fiende når det kommer til smerter og luft. I skikkelig ille perioder kan du kjøpe næringsdrikke på apoteket, de har mange forskjellige typer og smaker, koster noe under 40 kroner stykket. Men matdagbok er mitt heteste tips altså. Det og varmeflaske har hjulpet meg. I tillegg må du bare lære deg å akseptere at du i perioder har smerter, og alltid ønsker å vite hvor nærmeste toalett er. Anonym poster: 431b8c89ec6aac99bcb7dea827e87fc7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2013 #19 Skrevet 9. april 2013 Ingen årsak Hadde vært kjekt meg en tilbakemelding på om det funket, og hvor vanskelig det eventuelt var å få gjennomslag for hos legen Jepp! Skal holde deg oppdatert! Anonym poster: 207591a6e8670791f4daf3b4e968e972
Gjest Anonym Skrevet 9. april 2013 #20 Skrevet 9. april 2013 TS. Er du blitt sjekket for Ulcerøs Colitt eller Chrons sykdom?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå