Gå til innhold

ER eller VAR ung mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, dere ser spørsmålet...

Hvis man var si 20 når man fikk første barn, 38 på siste barn og i dag er 50 år.

Er eller var man ung mor?

Anonym poster: 7944591f9d07a1ae9db91c623d054fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er 50 i dag var det helt normalt å få barn når du var 20.

Å bli mor som 20-åring var ikke en gang spesielt tidlig. Den gangen var det svært sjelden noen fikk barn etter fylte 40, og førstegangsfødende over 35 var ekstremt sjeldne og fikk tett oppfølging i svangerskapet.

Om du er 50 i dag var det også helt normalt å få barn når du var 38.

Etter dagens standard var du en ung mor da du fikk barn som 20-åring, men ikke etter standarden på åttitallet.

Du er kort og godt født midt på sekstitallet, generasjonen som fikk barn tidlig, tok en pause og begynte på runde to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er 50 i dag var det helt normalt å få barn når du var 20.

Å bli mor som 20-åring var ikke en gang spesielt tidlig. Den gangen var det svært sjelden noen fikk barn etter fylte 40, og førstegangsfødende over 35 var ekstremt sjeldne og fikk tett oppfølging i svangerskapet.

Om du er 50 i dag var det også helt normalt å få barn når du var 38.

Etter dagens standard var du en ung mor da du fikk barn som 20-åring, men ikke etter standarden på åttitallet.

Du er kort og godt født midt på sekstitallet, generasjonen som fikk barn tidlig, tok en pause og begynte på runde to.

Nei, det gjelder ikke meg :)

Det er et generelt spørsmål.

Spørsmålet gjelder om man sier man da ER ung mor eller VAR ung når man fikk barn som ung.uavhengig av hva ung var da..

Anonym poster: 7944591f9d07a1ae9db91c623d054fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen tråd for spørsmålet var bra!

Jeg mener man er ung mor ut livet - fordi med tanke på barnets alder er det ingen forandringer. Det er ungt å få barn som feks 16-åring, og du er jo alltid kun 16 år eldre enn barnet ditt resten av ditt liv... Derfor vil man alltid være ung mor.

Dette går mer på språklige nyanser enn oppfatning av hva en ung mor er, i følge forrige tråd hvert fall. Som jeg oppfattet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.

Man er jo ikke hva man var lenger....

Anonym poster: 7944591f9d07a1ae9db91c623d054fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjelder ikke meg :)

Det er et generelt spørsmål.

Spørsmålet gjelder om man sier man da ER ung mor eller VAR ung når man fikk barn som ung.uavhengig av hva ung var da..

Anonym poster: 7944591f9d07a1ae9db91c623d054fea

Svaret er også generelt :)

Ut fra dagens standard så VAR jeg ung mor.

Jeg var imidlertid ikke ung etter datidens standard da jeg ble mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ung mor er vel at man er ung (under 20?) og har barn? Når man blir mer voksen er man jo ikke ung mor lengre. Å være 70 år å omtale seg selv som ung mor er det vel bre sentile som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er også generelt :)

Ut fra dagens standard så VAR jeg ung mor.

Jeg var imidlertid ikke ung etter datidens standard da jeg ble mor.

Men denne diskusjonen handler ikke om dagens vs fortidens normale aldre og få barn på.........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ung mor er vel at man er ung (under 20?) og har barn? Når man blir mer voksen er man jo ikke ung mor lengre. Å være 70 år å omtale seg selv som ung mor er det vel bare senile som gjør.

Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ung mor så lenge man er ung. Når man ikke er ung lenger kan man si at man VAR ung mor eller ble mor tidlig.

For å sette det på spissen: En mann i familien er i dag 80 år. Han ble far da han var 18. Han er selvfølgelig ingen ung far nå lenger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne diskusjonen handler ikke om dagens vs fortidens normale aldre og få barn på.........

Da hadde det kanskje vært en fordel om det gikk fram av hovedinnlegget?

Om det kun handler om språklige varianter burde tråden muligens flyttes til språkforumet.

Uansett: Jeg var ung mor (etter dagens standard). Jeg ER ikke ung mor lenger, både fordi jeg har blitt eldre, og fordi min morsrolle er endret etter at barna ble voksne.

Mine barn hadde unge foreldre, mens flere av vennene deres (som regel attpåklatter eller runde to) hadde gamle foreldre. Mange av dem på alder med mine egne. Jeg var over 20, men om jeg hadde vært 16 så hadde jeg sett likedan på det i dag.

Det er egentlig litt snodig, for vi skal bare en generasjon tilbake i tid før "unge" foreldre (tidlig i 20-åra) var normen og det var synd i barn som hadde "gamle" foreldre (midten av 30-åra). Om en 38-åring trilla barnevogn på åttitallet tok man det for gitt at det var barnebarnet som lå i vogna.

Endret av Skjoldmøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er vel basert på ett par av mine innlegg.

Uff, enda ett eksempel på hvor dårlig mor jeg er. Ikke bare er jeg ung mor, men jeg har ikke lappen heller, og på toppen av alt bor jeg på bygda.

Jeg hevdet ikke at det var aldersbetinget, du gjorde det. Jeg skrev at jeg var ung mor, ikke at jeg var ung pr dags dato, hvilket du gikk ut fra at jeg var.

Det er disse 2 her Ts har hengt seg helt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

tror jeg vil føle meg som en relativt ung mor når førstemann flytter ut når jeg er 45. hvis jeg sammenligner meg med dem som ikke har huset for seg selv før de er godt opp i femtiåra vel og merke.

og jeg er tross alt ikke ei veldig ung mor heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en som hevdet at ung mor var en tittel man fikk bære med seg.og at folk måtte forstå at det ikke hadde noe med alder pr. d.d å gjøre.

Synes vi har dementert det godt nå :)

Anonym poster: 7944591f9d07a1ae9db91c623d054fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

noen unge mødre (20 år) håper vel de engang skal slippe "stemplet" :) men usikker på om de noengang gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som hevdet at ung mor var en tittel man fikk bære med seg.og at folk måtte forstå at det ikke hadde noe med alder pr. d.d å gjøre.

Synes vi har dementert det godt nå :)

Anonym poster: 7944591f9d07a1ae9db91c623d054fea

Høres definitivt ut som et bygdedyr!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

noen unge mødre (20 år) håper vel de engang skal slippe "stemplet" :) men usikker på om de noengang gjør det?

Som 40 er det ihvertfall borte.Trust me! :)

Anonym poster: 7944591f9d07a1ae9db91c623d054fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen unge mødre (20 år) håper vel de engang skal slippe "stemplet" :) men usikker på om de noengang gjør det?

Det beste de kan gjøre for å slippe stempelet er å oppføre seg voksent, ta vare på ungen sin og drite i bygdedyret. Brått kan de få høre "Hun er virkelig voksen og flink med ungen sin, altså. Skulle ikke tro hun er så ung som hun er!" -Og det er ikke noe stempel. Det er et kompliment man skal ta til seg og huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...