Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #1 Del Skrevet 30. mars 2004 Har noen spørsmål om studietiden og om tiden etter: Hvordan har/er studiet vært for deg, tøft? Hadde vært flott om du kunne fortelle litt om hvordan du har opplevd/opplever det hvis du gidder Hvordan taklet/takler du det angivelige karakterpresset? Var/er det greit å få en god karakter, eller var/er det vanskelig å oppnå toppkarakter? Da tenker jeg litt på sånn generellt i klassen. Var/er det få som hadde toppkarakterer, eler mange? Hvor studerte/studerer du? Oslo eller Bergen? Hvordan var/er miljøet? Har du hatt rettslære på videregående eller noe liknende? Hadde du i såfall gode karakterer derfra? Er det nødvendig for å klare seg tror du? Hva skjer etter studiet? Har hørt man må jobbe en stund for å få tittelen advokat.. Til dere med jobb - var det enkelt å få seg jobbe etter studiet? Ville dere begynne å jobbe rett etter, eller måtte dere ha pause? Håpe jeg får noen svar! Hjertelig takk for all respons Mvh MH Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #2 Del Skrevet 30. mars 2004 heihei.. kan nok ikke svare deg på alle spm da jeg er bae på første året men noe kan jeg hjelpe deg med og håper det er til hjelp.. jeg tok forbredrende exphil og exfac først som den tid var obligatorisk og bestå før man gikk videre på juss, nå er det visst nytt opplegg om at du kan ta det samtidig med jussen.. men forbredene var kjempe kjempe kjedlig og tørt.. men kom meg gjennom det med ganske gode karr. nå studrere jeg juss på første året og trives kjempe godt.. jeg valgte juss da jeg alltid har syntes det høres spennende ut, og det er mange mange valgmuligheter til arbeidsliv etter du er ferdig, og jammen meg tjener du godt også. leste at minstelønnen er på 580 000 i året og det er ikke værst. det hjelper deg litt i gang med å lese.. ja det er mye å lese men det går faktisk ganske bra, jeg er veldig strukturert og leser med engang jeg har kommet meg hjem fra forelsinger og kurs. så jeg har fri i helgene og komme reg også uti hverdagene. men det lønnr seg å lese for du detter veldig fort av om du ikke henger med i svingene. og en annen ting, bøkene eer veldig veldig dyre. brukte 6000 kr på bøker til et år. lov bok må du også ha g det er noe av det kanskje vanskeligste med jobben at du alltid må slå opp i denne boken og streke og noterere det og lære lovene. men det kommer med.. det er veldig varierende med hvor mange kurs og forelesninger det er i uka, forskjellig fra emne til emne, noen ganger har jeg hatt 2 ganger i uka andre ganger hver dag. men ikke alle er obligatoriske men det anbefales å gå på dem.. også deles du inn i kollokvier og det er veldig lnnsomt. samtidig som du erveldig sosial. var skeptisk til juss jeg også, men nå i ettertid så sitter jeg å leser og tenker, " jøss trodde aldrijeg skulle synes at nabogrenser, ekteskapsloven, fast eiendoms lover bygningsloven ol er spennende" men det er det assa.. også så relevant!!! hadde rettslære på skolen ja men kjenner mange osm ikke hadde det og henger like godt med, om ikke bedre.. kjempe spennende studie med mye muligheter lykke til;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #3 Del Skrevet 30. mars 2004 Må bare få komme med en komentar her: Minstelønnen for nyutdannede jurister er IKKE over 500.000!!! Som nyutdannet jurist vil mange ende opp i offentlig sektor, og jeg kan love deg at det der ikke er snakk om slike lønninger! Det vil være store forskjeller i forhold til hvor i landet man jobber og i hvilken bransje, og det kan i tillegg være greit å ha i bakhodet at det ofte er en sammenheng mellom hvor mye man jobber og hvor godt man tjener!! ( Det vil si at dersom du klarer å komme deg inn i et stort adv.firma i Oslo, kan du nok tjene veldig bra, men da må man også påberegne arbeidsdager på 12-14 timer). Jeg er ikke jurist selv, men kjenner mange (både nyutdannede og mer erfarne). Tror det begynner å bli lettere å få jobb nå (snakket senest med noen nå i helga som sa det samme), og man har jo mange muligheter. Langt fra alle ender som advokater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 30. mars 2004 #4 Del Skrevet 30. mars 2004 Lønn for nyutdannet jurist i staten er ca 268.000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 30. mars 2004 #5 Del Skrevet 30. mars 2004 For å gjøre det bra på jusstudiet må du (i likhet med andre studier) regne med å jobbe strukturert i løpet av hele studietiden. Det som nok er litt spesielt med dette studiet er at de karakterene man får i relativt stor grad følger deg resten av livet. Dette er nok litt av bakgrunnen for karakterpresset som dessverre ikke har blitt mindre etter at bokstavkarakterene ble innført. Men slik må det nesten være med et studium der mange av de mest interessante juridiske jobbene krever mye paratkunnskaper. Det er nok lettere å få gode karakterer hvis man både jobber jevnt i løpet av hele studietiden + synes at fagene er interessante. I eksamensperioden må man også påregne lengre økter (å sitte 10-12 timer per ukedag store deler av eksamenssemesteret er ganske vanlig). Man må jobbe som advokatfullmektig (for en advokat) i to år + prosedere tre rettssaker for å kunne søke om advokatbevilling (som gir en rett til å titulere seg "advokat"). Det er også mulig å få bevilling gjennom å jobbe som dommerfullmektig, og man kan få godskrevet annet relevant juridisk arbeide innenfor de to årene. De siste par årene har det ikke vært alt for enkelt for nyutdannede jurister å få seg jobb, men en juridikum åpner ganske mange dører både i det private og i det offentlige - spesielt hvis man velger "interessante" spesialiseringer og har gode karakterer. Man kan også søke relevante feriejobber (på advokatkontorer, i banker osv) i løpet av studiet + ta siste delen av studiet i utlandet. (Universitetet har mange fine utvekslingsordninger). Begynnerlønnen for jurister er nok ikke så veldig forskjellig fra begynnerlønnen til andre akademikere, og begynner man som fullmektig kreves det at man jobber mye til en lønn som i utgangspunktet virker god, men som når man summerer timer ikke nødvendigvis er det. Etterhvert kan man nok tjene godt, hvis man velger riktig. Statlige jurister tjener tradisjonelt noe bedre enn andre saksbehandlere på samme nivå (men hvor mye det er snakk om er jeg ikke helt sikker på). Jeg studerte i Oslo, og trivdes veldig godt med miljøet der. Håper dette svarte på noen av spørsmålene dine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 30. mars 2004 #6 Del Skrevet 30. mars 2004 Hehe, kjekk tråd! Skal studere juss til høsten og har også hodet fullt av masse spørsmål... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagensdiva Skrevet 7. april 2004 #7 Del Skrevet 7. april 2004 Meget interessant, har selv planer. Takk for svar og kommentarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justice Skrevet 7. april 2004 #8 Del Skrevet 7. april 2004 Studerer jus, og synes det er et fantastisk studium! Ja, presset er stort, og jeg er faktisk glad jeg var 22 da jeg startet og ikke 19. Gode karakterer er viktig, det vil jeg ikke legge skjul på. Lønna når man er ferdig varierer veldig.. samfunnets behov for jurister går i bølger, og begynnerlønnen også (i gode perioder er det mange som får jobb som fullmektiger i ulike firmaer, i dårligere er det flere som må nøye seg med andre jobber (som kanskje ikke nødvendigvis krever juridikum)). Er du skikkelig motivert, så synes jeg du bør prøve! Men jus er definitivt ikke et studium man kan hangle seg gjennom og likevel få halvgode karakterer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagensdiva Skrevet 8. april 2004 #9 Del Skrevet 8. april 2004 Nemlig. En ting jeg lurer på; hvrdan er det med "Bo" muligheter? Bor idag i Oslo, har tenkt litt på å studere i Bergen eller Trondheim, bare for å oppleve mer. Noen som har pendlet ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 8. april 2004 #10 Del Skrevet 8. april 2004 Du kan også studere juss i Tromsø, og selv om jeg ikke har studert juss selv, kan jeg varmt anbefale UITØ. De fleste fagene har et fantastisk flott miljø, og som student opplever man at man får god oppfølging i løpet av studiet, noe som sikkert også har sammenheng med at antallet studenter er relativt lavt. Tromsø som studieby anbefales også på det varmeste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke noe stress Skrevet 8. april 2004 #11 Del Skrevet 8. april 2004 Jeg var selv jusstudent ved UiO, og synes alt maset om karakterpress og 10-12 dagers studiedager er tull. Jeg merket hvertfall ikke noe til det. Jeg leste normalt slik de fleste andre studenter gjør, juss dreier seg jo mye om common sense/fornuft. Jeg fikk helt ok/gode karakterer (ikke topp men absolutt konkurransedyktige), etter mye festing under studiene og litt jobbing ved siden av. Jeg var hvertfall ikke en som kun tenkte på å lese...det hadde blitt kjedelig. Jeg har studert et par fag selv ved UiTø, og Universitetet der er absolutt å skryte av! Men...jeg vil likevel ikke anbefale byen i seg selv. Den er oppskrytt som "Nordens Paradis". Tromsø er en liten landsby med noen få utesteder. Ellers er det mye fiskere og nordlendinger der: som er av en helt annen rase enn "søringan". Folk tenker og oppfører seg helt annerledes der oppe synes jeg. Min erfaring er at folk i New York og Paris har mer til felles med en fra Oslo enn folk i Tromsø kontra Oslo. Så mentalt sett var det merkelig å være i Tromsø: som å oppdage et nytt kontinent. I Tromsø kan man tenke: bor disse virkelig i Norge? Juss er ikke noe verre enn andre fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagensdiva Skrevet 8. april 2004 #12 Del Skrevet 8. april 2004 Takk for anbefalingen, men vil nok heller til Bergen og Trondheim . Så langt nord nei takk, jeg som heller skulle vært i Spania & studert Juss. Lurer fortsatt på Bergen og Trondheim.. Fint å høre at man kan ha et liv selv om man studerer juss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. april 2004 #13 Del Skrevet 11. april 2004 Hadde jeg visst det jeg vet i dag, ville jeg ALDRI blitt jurist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 11. april 2004 #14 Del Skrevet 11. april 2004 Hva får deg til å si det, Poirot? Er det fordi det er vanskelig å få jobb, eller andre, rent faglige grunner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. april 2004 #15 Del Skrevet 11. april 2004 Hva får deg til å si det, Poirot? Er det fordi det er vanskelig å få jobb, eller andre, rent faglige grunner? Vanskelig å få jobb Ikke spesielt høy lønn om man jobber i stat/det offentlige Høyt lån Jeg kan dobbelt så mye av mange mine venner, men det hjelper lite når de har 0 i lån og tjener nesten 200.000 mer enn meg uten å engang ha gått ferdig sin 3 årige utdannelse, eller så er de eks lærere som har mindr ei lån pga kortere studie og tjener mer. Kan jo hende jeg sier noe annet om 15 år, men akkurat nå er dette hva jeg og mange av mine studiekamerater mener (selv de som har jobb). Vi måtte slite usedvanlig mye i mange mange år for å oppnå mye mindre enn hva de andre vi omgås har oppnådd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2004 #16 Del Skrevet 11. april 2004 Nemlig. En ting jeg lurer på; hvrdan er det med "Bo" muligheter? Bor idag i Oslo, har tenkt litt på å studere i Bergen eller Trondheim, bare for å oppleve mer. Noen som har pendlet ? Vet ikke helt hva du mener med å "pendle"-du kan ikke være f.eks ukependler mellom oslo-bergen, det blir isåfall j...dyrt :-) Hvis du mener å flytte har jeg flere venner som studerer i Bergen, og de skryter veldig.Boligprisene er vesentlig lavere enn i Oslo, Kulturlivet er bra (de skryter jo på seg å ha det beste musikkmiljøet i landet=), og bergensere skal visstnok være en hyggelig art=D Trondheim er full av trøndere, bortsett fra det skal det være en ok studieplass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2004 #17 Del Skrevet 12. april 2004 Hadde jeg visst det jeg vet i dag' date=' ville jeg ALDRI blitt jurist.[/quote'] Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å forstå dette. Jeg ser stadig vekk stillingsannonser hvor det er påkrevd juridisk embedseksamen, både i det private næringsliv og i det offentlige. Jeg ser også stadig dommerfullmektigstillinger og advokatfirma som søker etter folk. Er det det at det er så mange søkere til disse stillingene? Søker du Poirot innenfor en veldig snever type stillinger? Søker du kun stillinger i Oslo sentrum eller er det karakterene dine som gjør at du sliter? (Ikke meningen å bli personlig her, men jeg er rett og slett veldig nysgjerrig på hvorfor du mener det er så vanskelig å få jobb som jurist. Om dette er noe generelt eller om du har det vanskeligere enn andre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 12. april 2004 #18 Del Skrevet 12. april 2004 Den forrige jobben jeg søkte (førstekonsulent) hadde over 300 søkere, det vanlige er rundt 70. Jeg har bedre enn middels karakterer, men en del jobber krever A på det meste. For å bli dommerfullmektig må man ha en god del erfaring, samt A. Dettee r slettes ikke ne begynnerjobb, det er en jobb for de meget flinke med svært høyt faglig nivå. Advokatfirmaer driver mye med forretningsjuss, hvilket jeg ikke har. I den senere tid er det flere og flere offentlige jobber som eks har som krav at man har 3 års erfaring fra feltet. Det er en grunn til at det er karakterhysteri på juss. dete r ikke fordi alle synes det er så gøy å pugge til man blir blå, det er fordi karakterer henger ved deg resten av karrieren, da det begrenser hvilke jobber man kan søke. Jeg søker mestinnen 1,5 times reisevei med tog fra Oslo. Vi har ikke bil og ikke råd til to leiligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 13. april 2004 #19 Del Skrevet 13. april 2004 Jeg støtter så absolutt opp om det Poirot sier om dette. Det er et svært hardt jobbmarked for dagens unge jurister. Dette både på grunn av harde karakterkrav, krav til erfaring og valgfagskombinasjoner, og ikke minst at det er utrolig mange jurister der ute. Det er nok riktig at man har mulighet til mange forskjellige interessante jobber, men det er hardt arbeid i et hardt marked! Selv er jeg (heldigvis) student enda, men mange på studiet starter tidlig å bekymre seg for jobbmulighetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå