Gå til innhold

Har du skulket jobben?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huker av som anonym, men jeg kan være førstemann som tilstår! Jeg har skulket jobben i dag! Er 37 år, i fast jobb jeg trives kjempegodt i! Har jobbet i samme firma i 8 år og har kun vært borte pga sykt barn eller egen sykdom, men i dag ringte jeg inn og sa jeg hadde fått omgangssyken selv om jeg ikke har det. Benyttet sjangsen fordi mann og barn skal på besøk til bestemoren til barnet på andre siden av landet. Har aldri gjort dette før og føler meg litt skyldig, hva om det blir oppdaget at jeg egentlig bare trengte en time-out for å pleie meg selv? Er det ulovlig å ta ut egenmelding når man ikke er syk?

Og er det noen andre der ute som har skulket jobben? :nigo:

Anonym poster: 95a5b8331f63835d534dea99616cd543

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal bare egenmeldinger brukes på sykdom, det er derfor vi har de. Trenger vi fri så bruker vi avspasering eller ferie. Oppdager arbeidsgiver at du løy så kan de ta i fra deg bruken av egenmeldinger slik at du må ha sykemelding (dvs dra til legen) hver gang du er syk eller har sykt barn fremover i en lengre periode. En kollega av meg opplevde det, det ble oppdaget at hun ikke var syk, jeg vet ikke hvordan de oppdaget det.

Men jeg har kanskje skulket selv. Sleit veldig med søvnproblemer for noen år siden og da brukte jeg egenmelding et par ganger. Jeg var jo ikke syk men veldig utslitt pga søvnmangel, så noen vil jo si at jeg skulket, men jeg mener det ikke selv. Jeg holdt meg hjemme, lå i senga og prøvde å sove, isteden for å kose og pleie meg selv, eller dra på jobb.

Så lenge du ikke gjør dette til en vane og dette er en EN GANGS hendelse så er det greit i mine øyne , men ikke for din sjef!

Anonym poster: 431c149311181a96010601214517e8df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du skulke i tre dager. Skal ikke gå ut før det har gått 48 timer siden siste tømming ;) Hadde du bare tenkt å være vekke 1 dag, var omgangssyke et dårlig valg :P

Anonym poster: 113a3f019e1c306bed8beabc841b2c32

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Forresten så vet jeg om folk som holder seg hjemme noen mandager når de drakk lørdag, fordi de ennå er "fyllsjuk". Vel da drikker man litt mindre, man har et ansvar for jobben sin.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Forresten så vet jeg om folk som holder seg hjemme noen mandager når de drakk lørdag, fordi de ennå er "fyllsjuk". Vel da drikker man litt mindre, man har et ansvar for jobben sin.

Helt enig i dette! Har noen bekjente som holder på med de greiene der, jeg bare rister på hodet.

Jeg har ganske lav arbeidsmoral i nåværende jobb (håper ikke sjefen min er på KG!) og har brukt egenmelding på å bare være hjemme og rydde/vaske/se på tv/være alene/høre på musikk eller andre ting. Jeg synes det er helt fair, så lenge man ikke gjør det så ofte. Folk har nok forskjellig oppfatning av hva som er ofte og hva som er gyldig grunn. Jeg mener at maks 1 gang i året holder i massevis, og helst mye skjeldnere enn det. Hvis TS har gått 8 år uten en eneste "personlig" egenmelding synes jeg faktisk hun fortjener det! Vi er ikke alle roboter, og vi trenger alle litt fri innimellom! Regner med jeg kommer til å få pepper av arbeidsmoralmafiaen for å si dette!

• Liker 6
Skrevet

Nei, jeg har aldri skulket jobben... Har tenkt tanken og hatt lyst, men så dukker lille frøken prektig opp inne i hodet mitt og gir meg dårlig samvittighet, det er vel bare sånn jeg er.

• Liker 5
Skrevet

Jeg kan skriver under på det Løvefrøken over her skriver. Har hatt lyst mange ganger, men pliktoppfyllende som jeg er har ikke samvittigheten tillatt det. Jeg skulket derimot et par forelesninger under utdanning, men dette gikk ikke ut over andre enn meg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skulket ja.

Anonym poster: 71983f31e9f03d708f0172936219a8f9

AnonymBruker
Skrevet

Forkastelig! Umoralske latsabber av slabbedasker!

Anonym poster: a53c67d119bee27ffdd0d6dae9805b0c

• Liker 4
Skrevet

Har gjort det en gang for noen år siden da jeg hadde veldig vondt i "viljen" akkurat den dagen :plystre: Men hele dagen ble ødelagt av dårlig samvittighet så jeg har ikke gjort det siden :P

• Liker 1
Skrevet

Aldri skulket jobben. Skolen i sin tid derimot :sjenert:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det på forrige arbeidsplassen min. Gjorde all jobben mens de andre damene satt der som noen latsabber, måtte jobbe hele sommeren under et press som gjorde at jeg gråt hver ettermiddag etter jobb, fikk elendig betalt og ble behandlet som en hund.

Tok et par fridager i året da, med jævlig god samvittighet.

Anonym poster: 4da4e11dcea5e220f1a003575a7e0ad5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det på forrige arbeidsplassen min. Gjorde all jobben mens de andre damene satt der som noen latsabber, måtte jobbe hele sommeren under et press som gjorde at jeg gråt hver ettermiddag etter jobb, fikk elendig betalt og ble behandlet som en hund.

Tok et par fridager i året da, med jævlig god samvittighet.

:hug:

Anonym poster: 5cf5b7d3a1512106aec99a84ebe6f902

Skrevet

Nei, men skulket lesesalen idag...... dårlig samvittighet! :tristbla:

bare for noen timers ekstra søvn i verdens beste seng. Tok et lite YOLO moment der, haha :rodmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg sa jeg var syk, mens jeg egentlig skulle på et jobbintervju et annet sted i landet jeg ikke ville de skulle vite om. Ellers i karrieren har jeg vært ærlig om jobbintervjuer og det er jo det beste.

Anonym poster: d1a35731c357664bc8775e21ab5feb35

• Liker 1
Skrevet

Skulket sommerjobben min en dag da jeg var 16, men fikk så dårlig samvittighet da de sa "god bedring", og når jeg jobbet neste gang og de spurte om hvordan formen min var og hvor kjedelig det var å være syk.. Jeg ville synke i jorden.

Ikke gjort det senere, mest fordi jeg har hatt en jobb hvor det ville gått veldig ut over kollegene mine om jeg var borte, og det ville blitt ekstra stress for dem.

Kos deg masse i dag TS! Tror nok eneste måte for arbeidsgiver å finne ut av det på er hvis du drar på shopping eller cafe og noen ser deg. Hørt om sånne tilfeller på andre arbeidsplasser og det skaper dårlig stemning.

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Jeg har aldri skulket denne jobben. Forrige jobben min (servitør) der skulket jeg to ganger. Jeg hatet jobben og arbeidsgiver.

Men de siste seks årene - aldri. Jeg har selvsagt hatt dager hvor jeg har vondt i viljen og har lyst hjem, men det har faktisk gått an å be sjefen om dette. Fredager midt på sommeren med nydelig vær - har spurt om det er OK at jeg stikker hjem 2-3 timer tidligere og aldri fått nei. En mandag der jeg var fyllesyk av episke nivåer alkohol lørdagen før, så spurte jeg om å få gå tidligere hjem og heller starte tidlig og jobbe det inn igjen neste dag.

Siste året har jeg gått over på fleksitid, så nå styrer jeg mye selv.

Dersom folk skulker, så tror jeg de er i feil bransje, unge og uerfarne, eller umodne og litt dumme.

Endret av Tirkes
  • Liker 3
Gjest snoopy_93
Skrevet

Ja, det har jeg. Er lærling og stedet jeg jobbet på fulgte ikke retningslinjene og planen.. Ble mye usikkerhet for meg og jeg måtte gjøre ting jeg ikke har lov til å gjøre fordi ingen andre gadd.

Skal også sies at jeg ikke kom over ens med de ansatte og ble tidvis "hengt ut" foran alle de ansatte på avdelingen. Slet i tillegg med depresjon og angst og dagen før jeg ble "sparket" ble jeg nesten lagt inn på psykriatisk. HATER det arbeidsstedet!

Skrevet

Nei har ikke det, men en tidligere kollega benyttet anledning til å være "hjemme med omgangssyke" en gang. Hun kom med på jobb et par dager senere med hender fulle av malingsrester. Noen dager senere fikk hun omgangssyke. Hun slapp unna med det, men innrømte til meg på fest et par år senere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

:hug:

Anonym poster: 5cf5b7d3a1512106aec99a84ebe6f902

Første klemmen jeg ha fått på kg, tusen takk! :blomst: :blomst: Og en klem tilbake såklart! :hug:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...