Gå til innhold

Menn og hersketeknikker

tenker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva foreslår dere skal stanse denne despotiske hersketeknikken da?

det finnes jo ingen "rask kur" for noen form for den slags.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare var det kommentaren om Celinas utseende jeg reagerte på.

Fleischer sa også til DN at det ikke var ment negativt og at "Jeg synes Midelfart var kjempeflink da hun holdt foredraget foran flere hundre mennesker. Det er mange som ville hatt problemer med det".

Herregud mann, her snakker vi om en kvinne som er styreformann og aktiv eier i et stort norsk firma.

Tror dere han hadde sagt det samme om en mann. Det tror ikke jeg.

Jeg tar det som en selvfølge at Celina og andre i hennes posisjon ikke har problemer med å holde foredrag det være seg for 10 eller 1000 mennesker.

Selv om han kanskje mener dette positivt, så er dette nok et eksempel på mannssjåvinisme og et forsøk på å ufarliggjøre suksessrike og flinke kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du husker en viss norsk politiker som greide å si på TV at "I Norge er ikke feministene like pene som deg"?

Var ikke det Pølse-Bjarne?

(kvinner har da også hersketeknikker :wink: )

Jeg synes ikke noe om slik ufarliggjøring av kvinner, men jeg tror ikke det finnes noen annen kur enn å si fra på en pen måte hver gang det skjer, og ellers vente på at dinosaurene detter av lasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Fleischer sa også til DN at det ikke var ment negativt og at "Jeg synes Midelfart var kjempeflink da hun holdt foredraget foran flere hundre mennesker. Det er mange som ville hatt problemer med det".

SA HAN DET???

Jeg er 100 % enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufordragelig å si sånn, det er helt klart. Man usyneliggjør hennes innsats og arbeid ved å fokusere på arbeidet. Og for å være helt ærlig: Tar gjerne i mot komplimenter på jobben ved kaffetrakteren osv, men IKKE når jeg akkurat har presentert noe faglig osv. Det er uansett utrolig dust å si sånn - går det ikke an å gi komplimenter på noe annet enn utseende? Blir 10 000 ganger mer glad for kompliment på innsats enn "er du blitt slankere...?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skikkelig lei slike utsagn. Om de er ment som hersketeknikk eller ikke gir jeg blaffen i. De gir nemlig sterke signaler om at vi kvinner blir vurdert etter andre kriterier enn menn i arbeidslivet.

Jeg presenterte vår mannlige tekniske direktør på et seminar en gang som "vår alltid kjekke og velkledde kollega som visste det meste om teknologi". Da ble det stilt i rommet ja. :o

De aller fleste skjønte hvilket poeng jeg ville ha frem ettersom jeg akkurat da jobbet med lederutvikling og kommunikasjon. Det var sterk læring for dem ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette var en form for nedlatende kommentar som er C. M. fullstendig uverdig er det lite tvil om. I den sammenhengen var kommentaren rett og slett helt uakseptabel - og den oppfølgende kommentaren gjorde den bare verre! Jeg tror muligens en måte å få bukt med dette problemet er å svare med samme mynt...

Litago - ditt eksempel var utrolig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men er det ingen som tenker på at en av de verste hersketeknikkene som finnes er å beskylde andre for å utøve hersketeknikker?

Når alt kommer til alt er det bare et lite hakk mer subtilt enn innvandreren som blir tatt for butikktyveri og roper opp om rasisme...

*blir borte noen dager, tror jeg*

:tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes i hvertfall at Fr. Midelfart selv taklet det overlegent - "dette gidder jeg ikke engang kommentere". Jente med gips på loftet og bein i nesa det!

(Gips på loftet = intelligent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig lei slike utsagn.  Om de er ment som hersketeknikk eller ikke gir jeg blaffen i.    De gir nemlig sterke signaler om at vi kvinner blir vurdert etter andre kriterier enn menn i arbeidslivet.

Jeg presenterte vår mannlige tekniske direktør på et seminar en gang som "vår alltid kjekke og velkledde kollega som visste det meste om teknologi".    Da ble det stilt i rommet ja.   :o  

De aller fleste skjønte hvilket poeng jeg ville ha frem ettersom jeg akkurat da jobbet med lederutvikling og kommunikasjon.  Det var sterk læring for dem ja.

:klappe:

Tøft gjort, Litago!

Er forøvrig enig med flere her som lurer på om det beste kanskje er å ta igjen med samme mynt...tror det jeg også, andre metoder ser det ut som diverse topp- og baktunge mannfolk i norsk næringsliv har seriøse vanskeligheter med å forstå...! Les forøvrig kommentaren i sakens anledning på VG nett i dag - hvor journalisten avslutter med å si at hun er sikker på at Fleischer er søt når han er sint. Go for it girls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at vg har fått en (mannlig) sosiaolog til å uttale seg i sakens anlednig, og han sier at "Celina Midelfart i virkeligheten er en maskulin kvinneskikkelse", og begrunner dette bl.a. med bilen hun kjører... Mulig jeg er vanskelig nå (det ville ikke være noe nytt...), men jeg synes dette også var et merkelig utsagn. Fordi hun har en sjefsjobb i næringslivet og kjører en tøff bil, er hun maskulin? Det sier jo litt om hvor tradisjonelle verdier og kjønnsrollemønster det tenkes i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi hun har en sjefsjobb i næringslivet og kjører en tøff bil, er hun maskulin? Det sier jo litt om hvor tradisjonelle verdier  og kjønnsrollemønster det tenkes i...

dette får jeg også fnatt av..

Jeg er også blitt definert som "maskulin" av enkelte.. Og det på grunnlag av mine politiske meninger, mine formuleringer, mine utdannelsesvalg osv (ikke pga utsednet, klær, stemme eller noe slik).

Det synes jeg er merkelig. Har virkelig mine meninger, formuleringer og utdannelsesvalg noe med min feminintet å gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåveis - ser desverre ut som om det er mange som fortsatt mener det. :-(

Sheba - som også drømmer om en fet sportsbil, sukk. Hvis det gjør meg maskulin, får det bare være sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåveis - ser desverre ut som om det er mange som fortsatt mener det. :-(

Sheba - som også drømmer om en fet sportsbil, sukk. Hvis det gjør meg maskulin, får det bare være sånn!

:-?

Jeg har vist feminine bildrømmer, jeg, da.. Som har lyst på Cintroen C3.. :wink: (stakar sambo som "må" bruke den når vi en gang får råd :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og kan noen forklare meg hvorfor det er ventet at jeg som kvinne skal like best å kjøre små biler... Når jeg har spurt så har jeg fått som svar at det er fordi de "er lette å parkere".

Jeg parkerer som en Gud (ikke fordi jeg er kvinne, men fordi jeg har bodd i Oslo i sju år, og da må man faktisk kunne å lukeparkere.) Og jeg liker best store biler...

Og når WV lanserte sin damebil (en liten Polo-naturligvis) for et par år siden så var et av de fremste fortrinnene at det var så mange rom til å ha leppestiften i.

grrrrr :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har spurt så har jeg fått som svar at det er fordi de "er lette å parkere"

:hoho:

Årsaken til at jeg vil ha en liten bil er;

-pris

-drivstoff forbruk

-trenger ikke stor

Om noen år når vi får familie vil jeg derimot ha en større fordi da trenger jeg plassen..

Størrelsen på bilen har da virkelig med med hvilket stadium du er i livet enn hvilket kjønn du er!!

Og til det med parkeringen; :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

:hoho: Jeg ler og ler og ler.....

Det er faktisk helt utrolig at menn kan få seg til å si så mye rart.

Jeg tror nok forøvrig at utsagnet om maskuline kvinner ikke nødvendigvis er vondt ment, men forankret i tradisjonelle tankemønstre.

Selv pleier jeg å si at det bor en mann inni meg, fordi jeg ofte tenker "som en mann" og ikke har noen problemer med å forstå deres ståsted. Jeg sier også at jeg kjører som en mann, fordi jeg er trygg på meg selv og trafikken og vet hvor jeg har alle hjørnene på bilen min.

Det henspeiler ikke på at menn er flinkere til ting, men beskriver tingenes tilstand utifra innarbeidede referanser. Det er liksom enklere å si at jeg gjør ting som en mann, enn å forklare i detalj hva jeg gjør. Folk skjønner liksom hva jeg mener da :wink: ....

En annen ting er vel at vi kvinner selv er veldig flinke til å holde på rollene og bidra til at det blir slike feminine og maskuline skiller.

Jeg har for eksempel en venninne som alltid lar mannen kjøre, med det resultat at hun kvier seg for å kjøre langt alene fordi hun blir så sliten.

Skal vi få likestilling og likeverd i dette landet, tror jeg godt at vi kan gå i oss selv først. Godta at mannen gjør "kvinnearbeidet" på sin måte, og ta vår del av "mannearbeidet" med selvfølgelighet, bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er vel at vi kvinner selv er veldig flinke til å holde på rollene og bidra til at det blir slike feminine og maskuline skiller.

(...)

Skal vi få likestilling og likeverd i dette landet, tror jeg godt at vi kan gå i oss selv først. Godta at mannen gjør "kvinnearbeidet" på sin måte, og ta vår del av "mannearbeidet" med selvfølgelighet, bl.a.

:klappe:

Jeg er såååå enig med deg Mysan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...