Gå til innhold

Menn og hersketeknikker


tenker

Anbefalte innlegg

Åhhhh, sånne ting gjør meg så forbanna!!

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article207420.ece

Jeg har flere historier selv også: En venninne av meg reiser en del rundt i landet i forbindelse med jobben. For ikke så lenge siden reiste min venninne (hun har rundet 30) sammen med ei (ungdommelig) dame på 50. Sjefen de skulle treffe der oppe er visst ganske vanskelig, og liker ikke innblanding. Så da han skulle presentere disse to for sine nærmeste underordnede, sa han: "og så har vi fått besøk av to søte jenter fra Oslo i dag, som dere må komme og hilse på."

Jeg har også i jobbsammenheng fått høre at "han vil sikkert snakke med en ung og pen jente som deg".

Skal vi aldri bli tatt på alvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste artikkelen, og ble som deg ganske sjokkert. Har vært utsatt for det samme, og når jeg f. eks. har tatt det opp med en sjef så får man høre "jammen, er det ikke hyggelig at noen syns du er søt da?"

Vel, i jobbsammenheng er det totalt irelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke ser det farlige i dette?

Kanskje det er en testosteron ting, jeg vet ikke.

Tviler i hvert fall på at han mente noe vondt med det.

Eller at det var hans måte å "herske" over henne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke ser det farlige i dette?

Kanskje det er en testosteron ting, jeg vet ikke.

Tviler i hvert fall på at han mente noe vondt med det.

Eller at det var hans måte å "herske" over henne på.

Kan godt være at han ikke ser noe galt i det, men det er en måte å få kvinner til å føle seg mindreverdige på; typ: "de er fine til pynt, men det er ikke så interessant hva de har å si". Og det er en meget kjent hersketeknikk som mange menn ganske sikkert bruker ubevisst. Vet ikke om du husker en viss norsk politiker som greide å si på TV at "I Norge er ikke feministene like pene som deg"?

Når man snakker om en fremgangsrik bedriftsleder er det revnende likegyldig hvordan den personen ser ut, det som er viktig er at personen er flink og kan levere. Ville det ikke vært ganske snodig om man inviterer en av norges rikeste menn til seminar fordi han er så kjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke ser det farlige i dette?

Kanskje det er en testosteron ting, jeg vet ikke.

Tviler i hvert fall på at han mente noe vondt med det.

Eller at det var hans måte å "herske" over henne på.

Nei, det var kanskje ikke sånn ment. Men at det er en hersketeknikk - uten tvil!

Tenk hvis du som ung, vellykket forretningsmann hadde holdt et innlegg foran 2-300 mennesker og etterpå reiste en eldre kvinne (med makt) seg og sa at det var interressant og høre de andre debattantene, mens deg var det godt og se på! Ville du tatt det som en kompliment for at du hadde holdt et bra innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er en meget kjent hersketeknikk som mange menn ganske sikkert bruker ubevisst.

Hvis de gjøre det ubevisst, viser det jo bare at det ikke var med intensjon for å herske. Blir litt sånn "jeg vil kjøre bil uten at jeg er klar over det selv", på en måte.

Jeg er temmelig sikker på at mye av dette ligger i huene til de som føler seg truffet.

Men ikke for det, det finnes mannssjåvinister der ute.

Jeg tror bare ikke at det er så mange som enkelte vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de gjør det ubevisst gjør det ikke noe bedre! Mange menn kan nok ikke skjønne at kvinner ikke syns det er supert å bli omtalt som pene, søte og en fryd for øyet i enhver sammenheng, og de mener kanskje ikke noe vondt med det. Men allikevel sender det ganske sterke signaler ut om hva de synes kvinner er godt for, og det trenger vi faktisk ikke finne oss i.

Se på eksempelet til Fru Fomle, hadde du syntes det var helt toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var kanskje ikke sånn ment. Men at det er en hersketeknikk - uten tvil!

Tenk hvis du som ung, vellykket forretningsmann hadde holdt et innlegg foran 2-300 mennesker og etterpå reiste en eldre kvinne (med makt) seg og sa at det var interressant og høre de andre debattantene, mens deg var det godt og se på! Ville du tatt det som en kompliment for at du hadde holdt et bra innlegg?

Jeg er nok litt for kynisk til å bli truffet av den bemerkningen.

I'll be here to watch you fall. Dinosaurs will die! - på en måte.

Dessuten. Jeg er ung og lovende, samt pen å se på.

I've got it made. Så det skal jeg ikke klage på. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt for kynisk til å bli truffet av den bemerkningen.

I'll be here to watch you fall. Dinosaur will die! - på en måte.

Dessuten. Jeg er ung og lovende, samt pen å se på.

I've got it made. Så det skal jeg ikke klage på. :wink:

Nei, du er ikke kynisk. Du er mann. Du har aldri blitt utsatt for den type hersketeknikk i hverdagen, og kan derfor ikke relatere deg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det ligger i menns natur å gi kvinner komplimenter på utseende og utstråling.

Skal dere da be menn kvele sine naturlige instinkter?

Jeg hadde en sjef en gang som pleide å si jeg var en kjekk ung mann. Skal jeg ta meg nær av dette?

Hva med å trekke inn klørne og holde kjeft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

manji: som ung og lovende og muligens en fremtidig leder må det vel være greit for deg å lære at slike kommentarer ikke blir godt mottatt hos dine kvinnelige ansatte, uansett hva du måtte mene om saken... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger i menns natur å gi kvinner komplimenter på utseende og utstråling.

Skal dere da be menn kvele sine naturlige instinkter?

Hihi, det må være den morsomste kommentaren hittil! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest salma

Det er vel bare hyggelig med komplimenter, vel? Poenget må vel heller være at de må komme i tillegg til at man tar kvinnens budskap på alvor.

Syns rent generelt folk gir hverandre alt for lite komplimenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare hyggelig med komplimenter' date=' vel? Poenget må vel heller være at de må komme [i']i tillegg til at man tar kvinnens budskap på alvor.

Syns rent generelt folk gir hverandre alt for lite komplimenter.

Selvfølgelig er det hyggelig med komplimenter! Er enig i at folk er altfor dårlige til å gi komplimenter. Men det har litt med tid og sted å gjøre. Jeg setter hvertfall ikke pris på å bli redusert til "pen", når de mannlige kollegaene mine blir beskrevet som "flinke". Rett og slett fordi det at jeg er pen eller ikke har ingenting med jobben min å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

manji: som ung og lovende og muligens en fremtidig leder må det vel være greit for deg å lære at slike kommentarer ikke blir godt mottatt hos dine kvinnelige ansatte' date= uansett hva du måtte mene om saken... :wink:

Enig.

Spiller ingen rolle om en har rett eller ei, så lenge det fungerer. Han burde vel kanskje tatt i det i betrakting at det var litt omstritt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot

Jeg prøvde å forestille meg selv i en slik situasjon, og det føltes ikke godt.

Poirot holder foredrag på jobben hun har forbredt, og sjefen sier etterpå "Så pen du er, er hun ikke fin å se på?" til de andre.

Tror det hadde satt meg helt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mannen

Om han først hadde gitt tilbakemelding på det faglige innholdet, og så gitt dere et kompliment - ville det vært akseptabelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Om han først hadde gitt tilbakemelding på det faglige innholdet' date=' og så gitt dere et kompliment - ville det vært akseptabelt?[/quote']

For min del: nei.

Jeg synes ikke det har noe på en faglig konferanse å gjøre, ihvertfall ikke i plenum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han først hadde gitt tilbakemelding på det faglige innholdet, og så gitt dere et kompliment - ville det vært akseptabelt?

Absolutt ikke. Hvis jeg var der i jobbsammenheng så har det ikkeno med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...