Gå til innhold

Menn og hersketeknikker

tenker

Anbefalte innlegg

Gjest Hexoria

Det er ofte sånn at hvis man som kvinne skal jobbe i en bedrift så kan det være lurt å sjekke hvilken organisasjonsstruktur de har.

Kvinner lykkes sjelden i en sterk hierarkisk bedriftskultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv pleier jeg å si at det bor en mann inni meg, fordi jeg ofte tenker "som en mann" og ikke har noen problemer med å forstå deres ståsted. Jeg sier også at jeg kjører som en mann, fordi jeg er trygg på meg selv og trafikken og vet hvor jeg har alle hjørnene på bilen min.

Det henspeiler ikke på at menn er flinkere til ting, men beskriver tingenes tilstand utifra innarbeidede referanser. Det er liksom enklere å si at jeg gjør ting som en mann, enn å forklare i detalj hva jeg gjør. Folk skjønner liksom hva jeg mener da :wink: ....

Skjønner godt hva du mener, men sånne kommentarer fra kvinner selv opprettholder også idéene om ett tradisjonelt kjønnsrollemønster. Tror det er viktig å tenke på hvordan vi omtaler oss selv og andre kvinner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi

De som kan og har tid bør gå inn her og klikke på sendingen fra 31.03.2004 (onsdag denne uken). Der viet de en hel time til å diskutere (og demonstrere) hersketeknikker og man kan faktisk lære litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener, men sånne kommentarer fra kvinner selv opprettholder også idéene om ett tradisjonelt kjønnsrollemønster. Tror det er viktig å tenke på hvordan vi omtaler oss selv og andre kvinner også.

Nettopp!!!

Kjempeviktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skred til verket som ansatt og 24 år, fikk jeg råd av min mannlige direktør på 55 om å aldri ha korte skjørt på meg når jeg skulle holde viktige presentasjoner. Med bukser ville jeg få frem poengene mine bedre :o

Nå ville jeg ikke drømme om å stille på en presentasjon med korte skjørt heller, da. Det burde ikke ha noe å si, men han dro meg kjapt ned på jorden. Jeg jobbet da i et meget mannsdominert miljø, og det er noe med å stikke fingeren i jorda og se seg rundt. (Nå jobber jeg i et kvinnedominert miljø - tror korte skjørt ville medført at jeg ble sett som litt "tacky").

I dette mannsdominerte miljøet, hadde unge kvinnelige selgere med korte skjørt alltid størst suksess. Husker hvor fortvilet jeg var da salgssjefene (jeg var markedssjef) overstyrte meg i et møte og kjøpte noe greier av ei ungjente med fuskepels og miniminiskjørt. Det gledet meg stort da det viste seg at produktet var noe drit. Salgssjefene ble mest sure fordi "hun ikke leverte produktet personlig" (det kom med bud :tunge1: , og var ikke ihht. bestilling). :roll:

Har jeg et poeng? Vet ikke helt....

Men jeg tror vi kvinner må slutte å bruke vår femininitet også om vi skal bli tatt alvorlig. Fremdeles er de fleste kvinner i ledende stillinger i mannsdominerte miljøer, og selv om jeg mener man må få kle seg som man vil, skader det ikke å ta hensyn til sitt publikum.

(Jeg mener IKKE at dette berettiger CMs behandling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror vi kvinner må slutte å bruke vår femininitet også om vi skal bli tatt alvorlig. Fremdeles er de fleste kvinner i ledende stillinger i mannsdominerte miljøer, og selv om jeg mener man må få kle seg som man vil, skader det ikke å ta hensyn til sitt publikum.

(Jeg mener IKKE at dette berettiger CMs behandling)

Jeg er både enig og uenig. Jeg syns det blir feil hvis kvinner skal måtte tilrettelegge sin naturlige feminine væremåte etter menns premisser for å bli godtatt som seriøs, samtidig så syns jeg det viktig at kvinner ikke spiller "dumme og hjelpesløse" eller spiller på sex får å få viljen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hexoria.

Hvorfor skal ikke kvinner få kle seg slik de vil?

Hvorfor skal vi sosialiseres inn i bedriftens kultur når kulturen går i mot vår egen overbevisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe galt i å spille på vår feminitet. Jeg føler det gir meg et konkurransefortrinn når jeg blir mødt med "hent-kaffe-sitt-ned-og-se-pen-ut-holdningen". Det gjør ikke jobben min hverken vanskeligere eller lettere om en person har det synet på meg, men når et vedkommende undervurderer meg, så elsker jeg å få han til å forstå at han tar feil. Det er min hersketeknikk :sjarmor:

Når det er sagt, så tror jeg at vi kvinner også er vel så ille med våre herske teknikker som en del menn er, men vi har mer subtile måter å herske på enn det menn har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvorfor skal ikke kvinner få kle seg slik de vil?

Hvorfor skal vi sosialiseres inn i bedriftens kultur når kulturen går i mot vår egen overbevisning?

Så lenge du snakker om arbeid i det offentlige -- godt poeng.

Prater du om det private næringsliv -- finn deg en jobb som passer din egen overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe galt i å spille på vår feminitet. Jeg føler det gir meg et konkurransefortrinn når jeg blir mødt med "hent-kaffe-sitt-ned-og-se-pen-ut-holdningen". Det gjør ikke jobben min hverken vanskeligere eller lettere om en person har det synet på meg, men når et vedkommende undervurderer meg, så elsker jeg å få han til å forstå at han tar feil. Det er min hersketeknikk  :sjarmor:  

Når det er sagt, så tror jeg at vi kvinner også er vel så ille med våre herske teknikker som en del menn er, men vi har mer subtile måter å herske på enn det menn har.

:enig_animasjon: :enig_animasjon: :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...