AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #1 Del Skrevet 7. april 2013 Trenger litt råd og tips om kredittgjeld. Én i familien sliter med å betjene gjelden sin. Hun har i løpet av de siste 5 årene opparbeidet seg kredittkortgjeld på rundt 150 000. Dette er en gjeld som hun pr. nå ikke har kontroll over. Hun betaler ned pr. måned, noen få tusenlapper på hvert lån, men rentene er jo skyhøye, så det er jo minimalt av selve lånet som betales ned. Hun har jobb, men har ikke allverden av inntekt, og går nesten i minus hver måned. Jeg har oppfordret henne til å sette opp et budsjett, slik at hun ser hva hun trenger penger til og om hun har for mye utgifter i forhold til inntekt. Sist jeg regnet på deg fant jeg ut at etter alle utgifter var trukket fra (husleie, bilutgifter, strøm, telefon, gjeld, mat) satt hun igjen med rundt 6000 kr. Men disse pengene forsvinner bare, så og si hver måned. Hun har en dum uvane med det at hun nesten konstant tar ut kontanter når hun handler mat. F.eks. dersom hun handler for 640 kr, så ber hun om at det slås inn 1000 totalt. Lommeboka er full av sedler, som hun ikke har kontroll over. Og penger som kunne stått på konto og brukt til å nedbetale gjeld eller å spare seg en litten buffer, blir gjerne liggende i lommeboka. Men de blir ikke liggende der til neste måned, de brukes opp, men er usikker på nøyaktig hva. Noen ganger har hun lånt penger av meg, og jeg synes naturligvis synd på henne. Jeg ser at hun kjemper, men hun får det ikke til. Nå føler jeg meg rådløs, men har lyst til å hjelpe henne. Har foreslått at hun oppretter en sparekonto med automatisk trekk på et par hundrelapper i måneden, slik at hun får seg en bufferkonto. Men det vil hun ikke. Langt innlegg, beklager, men har et spørsmål på slutten: Er det mulig for henne å ta opp et lån i banken, tilsvarende kredittkortgjelden, slik at hun kan betale den, og så bli kvitt en del renter, eller vil rentene i banken være så og si det samme som de skyhøye renetene på kredittkortgjelden? Anonym poster: 4bf87e2af96b1fe91c6fef80faab8aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 7. april 2013 #2 Del Skrevet 7. april 2013 Langt innlegg, beklager, men har et spørsmål på slutten: Er det mulig for henne å ta opp et lån i banken, tilsvarende kredittkortgjelden, slik at hun kan betale den, og så bli kvitt en del renter, eller vil rentene i banken være så og si det samme som de skyhøye rentene på kredittkortgjelden? Hvis hun har noe banken kan få pant i, f.eks. bilen hennes, så gir de nok henne et lån som hun kan bruke til å kvitte seg med den dyre kredittkortgjelden, og rentene banken i så fal kan tilby, er mye lavere enn rentene på den usikrede kredittkortgjelden. Men hvis hun har en gammel bil, så vil nok ikke banken vurdere bilen som noe tjenlig panteobjekt. Eier hun leiligheten hun bor i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #3 Del Skrevet 7. april 2013 Vel, bilen hennes er relativt gammel, så det går nok ikke. Men hun eier et hus, men der er det allerede et lån. Så hun kan vel låne med pant i huset, det er vel bedre enn å drukne i renter? Anonym poster: 4b35228831fa6d1f698a7a13970ed792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 7. april 2013 #4 Del Skrevet 7. april 2013 Et budsjett høres ut som en god ide, for da får hun oversikt over økonomien sin og kan se hvor pengene tar veien. Siden hun har 6 000 igjen etter at de faste utgiftene er dekket, så kan hun faktisk betale 6 000 kroner ned på gjelden hver måned. 6 000 x 25 måneder = 150 000. På to år og en måned vil hun faktisk ha nedbetalt hele gjelden om hun er disiplinert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 7. april 2013 #5 Del Skrevet 7. april 2013 Vel, bilen hennes er relativt gammel, så det går nok ikke. Men hun eier et hus, men der er det allerede et lån. Så hun kan vel låne med pant i huset, det er vel bedre enn å drukne i renter? Ja. Jeg vil tro hun kan gi banken pant i huset selv om banken allerede har pant i det, for sannsynligvis har hun betalt en del ned på boliglånet slik at lånet huset hefter for er lavere enn verdien på huset. Lån i fast eiendom har de laveste rentene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 7. april 2013 #6 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg syns ikke du skal låne henne penger, for hun klarer ikke å betale ned på kredittkortgjelden på den måten. Pengene du låner henne går vel bare til forbruk. Jeg syns hun virker uansvarlig som avviser ideen din om å opprette en sparekonto, som hun kan sette av penger på hver måned for å bygge opp en buffer for uforutsette utgifter. De økonomiske problemene er hennes problem, som hun selv har skapt, og hvis hun ikke vil ta imot råd, som i bunn og grunn går ut på å skjære ned på utgiftene, så får hun bare ha det så godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #7 Del Skrevet 7. april 2013 I teorien burde det ikke være et stort problem for henne. Men jeg ser jo at hun ikke har den riktige innstillingen. Det går bra i et par uker, og så er hun tilbake i den gamle tralten. Jeg har forsøkt å få henne til å redusere utgifter, fått henne til å bytte til et billigere mobilabbonement, fått henne til å tenke økonomisk i butikken, og også å kjøpe drivstoff på søndager/tidlig mandag. Dette har hun gjort, men på de andre områdene sklir det ut. Og så er det en del impulskjøp. Jeg skal sette opp et nytt budsjett til henne. Og kanskje forsøke å lage et system som gjør det enkelt for henne å loggføre de ukentlige utgiftene. For et par år siden klarte hun faktisk å betale ned over halvparten av gjelden, og gjelden var da så liten at hun fint kunne betalt den i løpet av et par måneder. Men problemet er at hun ikke kvitter seg med kredittkortene. Hun sier hun ikke skal bruke dem, men er det noe hun trenger en måned, og kontoen er tom, så er hun kjapp med kredittkortene. Saksen har blitt hentet fram flere ganger, men hun vil ikke klippe kortene. 25 måneder er jo ikke så lenge, så kanskje det kan gi henne et konkret mål og motivasjon til å være streng og disiplinert. Anonym poster: 4b35228831fa6d1f698a7a13970ed792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #8 Del Skrevet 7. april 2013 Penger hun har lånt har gått til nedbetaling av gjeld og regninger generelt. Har nettopp lånt henne nesten 20 000, fordi hun fikk en rekke utgifter, reparasjon på bil og noe annet. Men jeg ser jo at det ikke har noen stor effekt. Atferden er stort sett den samme. Skal i hvert fall sette opp et budsjett og vise henne hvordan ståa er. Og lage en nedbetalingsplan for de penge hun har lånt av meg, for de skal jeg ha tilbake. Anonym poster: 4b35228831fa6d1f698a7a13970ed792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 7. april 2013 #9 Del Skrevet 7. april 2013 Enig med deg i at hun bør kvitte seg med kredittkortene. Det er jo de som har gjort at hun nå skylder 150 000, som hun betaler skyhøy rente på. Hvis hun ikke vil, så er det ingen som kan hjelpe henne. Det er ikke synd på henne. Det er lett å ødelegge økonomien hvis man ikke er disiplinert med pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #10 Del Skrevet 24. april 2013 Hei ser at tråden er gammel men jeg har vert borti samme situasjon ... det endte med at jeg tok henne med meg i banken, der hun signerte på at jeg hadde full tilgang til hennes kontoer. Satte opp budsjett så fikk hun ukepenger av meg i ca 6 måneder. Hun lærte da og bruke pengene på en fornuftig måte. Dette er nå ca 3 år siden, hun har ikke lengre kreditt gjeld og har komt seg på rett spor. Alle kan være uheldige men noen trenge hjelp til å komme seg ut av det å forstå alvoret. De fleste ønsker ett liv som er rimelig fritt - til det trengs penger ikke nødvendigvis mye penger men at du kan ta deg en utenlandstur noen ganger i året osv . dersom du havner med for mye gjeld er dette bare en drømm å ikke en virkelighet. Anonym poster: df04bb121cd243ee4f85a02a8dd3d7ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå