Gå til innhold

Økonomisk dilemma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Fattig student her. Dvs, fattig student som leverer master til sommeren, men enn så lenge lever på studentbudsjett.

Dilemmaet er som følger:

Jeg kommer antakelig ikke til å få lønn fra jobb før tidligst 1. september, og siste studielånutbetaling er 15. mai. Altså er det ganske trangt om sommeren. I tillegg må jeg flytte fra studiebyen i starten av juli. Det kommer antakelig til å koste flesk.

MEN: noen ivrige sjeler på kullet mitt har arrangert "diplomfest" for oss i mai. Det er middag på et ganske fancy sted og koster 600 kr. Dette er IKKE inkludert noen drikke, så hvis jeg vil ha et glass vin eller to må jeg kjøpe dette utenom. I tillegg kommer det sosiale, "dette er siste gangen", masse fine bilder og prat om festen i etterkant. Det kjenner jeg at jeg har lyst til å være med på siden jeg ikke vil gå glipp av noe. Samtidig synes jeg det er galskap å bruke så mye penger på én kveld.

Hjelp?

Anonym poster: 5d0c166fa75118f84dd93cbdbee00b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Har du hverken deltidsjobb eller sommerjobb? Du har jo vært student en stund og det har være flere somre...Hva har du gjort da?

2. Jeg hadde prioritert den middagen.

Du kan jo også ymte frempå at dere i "klassen" skal ha en fest. Leverer selv inn mastern nå til våren og mitt kull skal ha avslutning. Men det blir neppe mer fancy enn hjemmefest med pizza fra peppes :-)

Anonym poster: b75da6fd1b35ad1add2e42407655aa7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har jobbet hver sommer og har hatt deltidsjobb både i butikk noen semestre og studass noen semestre. Det siste året har jeg lagt av alle pengene jeg har tjent og puttet dem på BSU og BSU pluss fordi jeg vil kjøpe meg bolig om ikke aaalt for lenge. Det betyr jo ikke at jeg ikke synes det er kjipt å ikke ha noen inntekt i sommer fordi det hadde vært fint med en lengre ferie etter 5 år med konstant jobbing og studering og til å komme på plass et nytt sted. Selv om man har lagt av penger føler jeg ikke at jeg kan søle dem vekk. Det er derfor jeg ber om råd for å finne ut om dette burde prioriteres eller ikke. :)

2. Takk for tipset :) Jeg skal legge det på minnet.

Anonym poster: 5d0c166fa75118f84dd93cbdbee00b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prioritert festen. Men det må da gå an å tjene noen hundrelapper på enkel måte før den tid? Sitte barnevakt, måke snø, klippe plener osv. Jeg har selv gjort sånne småjobber som voksen student for å få endene til å møtes. Eventuelt meld deg opp som tilkallingsvikar i barnehage/SFO og ta noen vakter ei uke eller to (der det måtte finnes rom i studieplanen), og vips har du en liten slump penger til sosiale ting. Eller gå gjennom klesskap og lignende og se om du kan finne noen ting du kan selge via facebook.

Hadde det vært 1000 kroner (tenkt utgift for middag pluss drikke) hver måned så skjønner jeg det kunne blitt vanskelig, men når det er en engangsutgift så burde det ikke være noe problem å skrape sammen disse pengene.

Anonym poster: 2546e945bf50a33a56ffabce7e5a0d15

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...