Gå til innhold

Lån i Statens Pensjonskasse..

83`

Anbefalte innlegg

Ja, har forstått det sånn at vi som arbeider i staten og som betalar inn til SPK, kan få huslån i nettopp Statens PensjonsKasse...

Vi har tilsammen 2,3 mill i huslån i ein annan bank. Det er kun eg som arbeider i staten, så vi får kun overført 1.7 mill har eg forstått. Renta der er no 2,2%, så veldig bra! Den skal alltid ligge rundt 1 prosentpoeng under andre bankar si rente.

Men ein skal jo sende søknad for å få dette invilga, og har skjønt at ikkje alle får det.

Men skjønnar ikkje heilt kvifor ikkje. Viss eg først skal betale en takstmann (måtte ha takst på huset som ikkje var eldre enn 2 år, så vi må ha ny), vil eg nesten vite på førehand at eg kan få overflytta lånet. Ellers blir det jo bortkasta pengar.

Er det lønna som spelar inn når dei avgjer kven som skal få lån der, eller kva?

(og veit at det er dårlig kundeservice der, vanskelig for å ta opp meir lån, osv, men dette blir berre på ein del av lånet, så skal fortsatt behalde resten i den banken vi har det i no, så treng vi noko har vi jo den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det kan holde med en gratis meglertakst, så slipper du å betale sure penger for en dyr takstmann.

Om det kun er lønn som spiller inn i beregningen vet jeg ikke. Men de tar vel i betraktning andre ting også?

Holder også på å ordne lån der selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått innvilget lån i SPK. Vi har sendt verdivurdering som vi fikk gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fyller kravene får du lån. Nå har vi hele lånet vårt i SPK, men vi måtte dokumentere at vi hadde 20 % egenandel. Tok ca 20 uker å få innvilget lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også lån i SPK. De var nøye med å få være lånetaker 1. Førsterett på pengene sine når dere selger. Da må den andre banken dere bruker godta å være andremann i rekkefølgen;)

Skulle dere selge med tap så får ikke bank nr 2 alle pengene igjen.

Vi må også bruke 2 banker og den andre banken godtok å være nr 2.

Anonym poster: 9a001065ddf67c0a3a9b46c12b0b2542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp flyttet lånet til SPK, men hadde det enklere grunnet mindre i lån.

Googlet endel rundt det før vi søkte og fant bla noen som skrev at de ikke lånte ut mer enn maks 3x inntekt til den som søker, og så må man jo ha 20% egenkapital i boligen.

Hvis (!) det stemmer med 3x inntekt må du vel ha ca 566.000 i året for å få låne 1,7 mill. Har du mindre får du låne mindre. Vi satte lånet på min samboer, da han er statsansatt, men det er bare ca 2x inntekten hans. Vi hadde under 80% lånegrad og fikk innvilget uten problemer.

Pga lavere renter vil det uansett lønne seg for dere å ha deler av lånet i SPK, så mye som de er villige til å låne ut.

Anonym poster: 75f93de31babdf51396b9d396589053b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...