AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #1 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg har hatt AAP i tre år, og skal nå prøve å få jobb igjen. Jeg har tre måneder på meg før AAP blir avsluttet. Hvordan er det hvis jeg ikke klarer å få jobb innen de tre månedene? Har jeg rett på arbedisledighetstrygd? Blir så forvirret av å lese om dette på Nav sine sider. Anonym poster: cc04b7156a99dbda2bacee6005e361ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #2 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg står i samme situasjon som deg, og har fått beskjed om at etter de tre mnd på "avslutning av AAP" så står jeg på bar bakke dersom jeg ikke har jobbet nok i fjor/de siste tre år (på linje med alle andre) til å ha rett på dagpenger. Men siden jeg jo nå er frisk så bekymrer ikke dette meg. Hvis jeg ikke får en av de jobbene jeg søker på så er det alltids mulig å jobbe som tilkallingsvikar i barnehage, SFO eller sykehjem en periode. Faktisk synes jeg det er befriende å stå på egne ben nå, slippe å avklare stort og smått med NAV. Litt skummelt at sikkerhetsnettet forsvinner, men samtidig godt å satse for fullt framover. Om det skulle gå sånn at det ikke dukker opp noe som helst jobb, inkludert tilkallingsvikar, så er vel sosialstønad eneste utvei. Men det skal nok ikke bli nødvendig. Lisa Anonym poster: d32187b5ee1acd3051e69a73e4682a7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #3 Del Skrevet 7. april 2013 Så vidt jeg vet så har du ikke rett til arbeidsledighetstrygd etter endt AAP, men du kan gå på AAP i inntil 4 år så jeg skønner ikke hvorfor du bare har 3 måneder igjen. Kan det hende at du har fått innvilget AAP i 3 måneder til. I så fall må du bare avtale ett nytt møte og få videreført trygden etter denne tiden. Så kan du bruke tiden til å søke jobber. På den måten får du litt lenger tid på deg . Om du melder deg som ringehjelp i barnehager eller matvarebutikker eller eldrehjem så trenger de ofte vikarer. Om du jobber slik så skriver du opp timene som du jobber på meldekortet og så får du AAP for resten. Alternativet om AAP blir avsluttet og du ikke har jobb er sosialstønad. Anonym poster: bdf569f7094f903a24cb981d301d98a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #4 Del Skrevet 7. april 2013 Så vidt jeg vet så har du ikke rett til arbeidsledighetstrygd etter endt AAP, men du kan gå på AAP i inntil 4 år så jeg skønner ikke hvorfor du bare har 3 måneder igjen. Kan det hende at du har fått innvilget AAP i 3 måneder til. I så fall må du bare avtale ett nytt møte og få videreført trygden etter denne tiden. Så kan du bruke tiden til å søke jobber. På den måten får du litt lenger tid på deg . Om du melder deg som ringehjelp i barnehager eller matvarebutikker eller eldrehjem så trenger de ofte vikarer. Om du jobber slik så skriver du opp timene som du jobber på meldekortet og så får du AAP for resten. Alternativet om AAP blir avsluttet og du ikke har jobb er sosialstønad. Anonym poster: bdf569f7094f903a24cb981d301d98a7 Men dagpenger (arbeidsledighetstrygd) kan alle få så lenge man har tjent mer enn 100 000 kr. Det burde derfor være helt greit å gå på dagpenger etter endt AAP? Anonym poster: eb3679593c8db5b9e65b55215d7898f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #5 Del Skrevet 8. april 2013 Men dagpenger (arbeidsledighetstrygd) kan alle få så lenge man har tjent mer enn 100 000 kr. Det burde derfor være helt greit å gå på dagpenger etter endt AAP? Anonym poster: eb3679593c8db5b9e65b55215d7898f2 Greia med det er at AAP IKKE blir regnet som inntekt som kvalifiserer til arbeidsledighetstrygd. Dette er en felle man lett kan gå i om man ikke er klar over det da de fleste har fått mer i AAP enn kravet til dagpenger. Men det hjelper altså ikke om det er eneste inntekt da NAV ikke regner dette som reell inntekt for grunnlag til dagpenger. Anonym poster: bdf569f7094f903a24cb981d301d98a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #6 Del Skrevet 8. april 2013 Så vidt jeg vet så har du ikke rett til arbeidsledighetstrygd etter endt AAP, men du kan gå på AAP i inntil 4 år så jeg skønner ikke hvorfor du bare har 3 måneder igjen. Kan det hende at du har fått innvilget AAP i 3 måneder til. I så fall må du bare avtale ett nytt møte og få videreført trygden etter denne tiden. Så kan du bruke tiden til å søke jobber. På den måten får du litt lenger tid på deg . Om du melder deg som ringehjelp i barnehager eller matvarebutikker eller eldrehjem så trenger de ofte vikarer. Om du jobber slik så skriver du opp timene som du jobber på meldekortet og så får du AAP for resten. Alternativet om AAP blir avsluttet og du ikke har jobb er sosialstønad. Anonym poster: bdf569f7094f903a24cb981d301d98a7 At man KAN ha AAP i fire år betyr ikke alle har det. Hvis man har fått avklart arbeidsevnen og man er frisk er det ingen grunn til å fortsette på AAP. Jeg hadde AAP mye kortere enn fire år. Nå er jeg frisk og klar for full jobb, så da har jeg ingen grunn til å å gå på AAP. Lisa Anonym poster: d32187b5ee1acd3051e69a73e4682a7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #7 Del Skrevet 8. april 2013 Mulig jeg er litt naiv, men de aller fleste blir vel ikke overrasket når AAP er slutt og begynner febrilsk og se etter jobb? Jeg tenker at det logiske her er jo å begynne å jobbe allerede når man er på AAP og så evt øke prosenten der man er eller sørge for å ha en jobb når man går ut av AAP. Jeg går selv på AAP og er i god dialog med min veileder angående akkurat dette. Håper at dette er siste året mitt på AAP og jobber meg "oppover" i prosent i en jobb jeg har fått. Anonym poster: e6c246cae3283c12480b1eaba02e05b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #8 Del Skrevet 8. april 2013 Greia med det er at AAP IKKE blir regnet som inntekt som kvalifiserer til arbeidsledighetstrygd. Dette er en felle man lett kan gå i om man ikke er klar over det da de fleste har fått mer i AAP enn kravet til dagpenger. Men det hjelper altså ikke om det er eneste inntekt da NAV ikke regner dette som reell inntekt for grunnlag til dagpenger. Anonym poster: bdf569f7094f903a24cb981d301d98a7 Ok. Men hva hvis man har jobbet i mange år og plutselig blitt ufør? Så lenge TS har tjent mer enn 100 000 kr i løpet av livet sitt, burde h*n ha krav på dagpenger. Anonym poster: eb3679593c8db5b9e65b55215d7898f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #9 Del Skrevet 8. april 2013 Ok. Men hva hvis man har jobbet i mange år og plutselig blitt ufør? Så lenge TS har tjent mer enn 100 000 kr i løpet av livet sitt, burde h*n ha krav på dagpenger. Anonym poster: eb3679593c8db5b9e65b55215d7898f2 Er ikke slik det fungerer. har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt https://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger Anonym poster: b8a5bea9d7a3eed4987dc27cde532e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #10 Del Skrevet 8. april 2013 Som det er sagt overfor- AAP er ikke grunnlag for dagpenger. Unntaket er dersom du har hatt vanlig arbeidsinntekt ved siden av AAP det siste eller de tre siste åra før du søker. Du må da være over minstesatsen. Sjekk folketrydlovens §4-4. Om lengde av AAP- du kan teoretisk ha ytelsen i fire år. De aller fleste vil avsluttes før den tid. Du kan ha rett på AAP frem til at du er i stand til å søke jobb, ikke frem til at du har funnet jobb. Når du har brukt opp dine tre måneder med AAP etter at AAP er stanset, har du ingen rettigheter i folketrygdloven. Alternativet dersom du er helt på bar bakke er økonomisk sosialhjelp, men der er det også mange vilkår som skal oppfylles. Vikarbyrå er et godt tips og et smart sted å starte. Anonym poster: ac02c574159d4d2a5db21d3d653f6109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #11 Del Skrevet 8. april 2013 At man KAN ha AAP i fire år betyr ikke alle har det. Hvis man har fått avklart arbeidsevnen og man er frisk er det ingen grunn til å fortsette på AAP. Jeg hadde AAP mye kortere enn fire år. Nå er jeg frisk og klar for full jobb, så da har jeg ingen grunn til å å gå på AAP. Lisa Anonym poster: d32187b5ee1acd3051e69a73e4682a7f Det var ikke et forslag om at trådstarter skulle gå ett ekstra år. Det var bare en opplysning om regelverket. Anonym poster: bdf569f7094f903a24cb981d301d98a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #12 Del Skrevet 8. april 2013 Mulig jeg er litt naiv, men de aller fleste blir vel ikke overrasket når AAP er slutt og begynner febrilsk og se etter jobb? Jeg tenker at det logiske her er jo å begynne å jobbe allerede når man er på AAP og så evt øke prosenten der man er eller sørge for å ha en jobb når man går ut av AAP. Jeg går selv på AAP og er i god dialog med min veileder angående akkurat dette. Håper at dette er siste året mitt på AAP og jobber meg "oppover" i prosent i en jobb jeg har fått. Anonym poster: e6c246cae3283c12480b1eaba02e05b1 Om å begynne å jobbe allerede mens man er på AAP så er det ikke alle som er friske nok til det. I den perioden man går på AAP så klarer man enten å komme tilbake til arbeidslivet via forskjellige tiltak eller man går over på uføretrygd. De er heldige de som er friske nok til å komme tilbake i jobb. Anonym poster: bdf569f7094f903a24cb981d301d98a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2013 #13 Del Skrevet 8. april 2013 Om å begynne å jobbe allerede mens man er på AAP så er det ikke alle som er friske nok til det. I den perioden man går på AAP så klarer man enten å komme tilbake til arbeidslivet via forskjellige tiltak eller man går over på uføretrygd. De er heldige de som er friske nok til å komme tilbake i jobb. Anonym poster: bdf569f7094f903a24cb981d301d98a7 Det var da en voldsom generalisering. Det er ikke alle som kun kommer tilbake via tiltak eller går over på uføretrygd. Dette vet jeg endel om da jeg har jobbet med nettopp dette :-). Mange er også i stand til å komme tilbake i jobb ved egen maskin, og en god del jobber ved siden av AAP. Spesielt når det nærmer seg slutten av perioden da man jo selvfølgelig blir mer i stand til dette ettersom tiden går. Legg merke til at jeg skriver "mange" og "endel". Altså ikke alle, men langt i fra flesteparten klarer ikke å komme seg ut i jobb. Husk at det er utrolig mange årsaker til at folk er på AAP, og dette er folk i absolutt alle aldre. Anonym poster: e6c246cae3283c12480b1eaba02e05b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå