AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #1 Del Skrevet 7. april 2013 Det kan hende jeg er litt blond her, men jeg forstår ikke dette med selvangivelse helt. I fjor tjente jeg mer enn i år og betalte det samme i skatt som nå. Likevel har jeg fått mindre igjen på skatten i år. Hvordan kan det ha seg? Det eneste som er anderledes er at jeg har flyttet fra Oslo til Bergen. Er det andre skattebetingelser for Bergen? En annen ting er at jeg har ca. 100.000 mer i studielån enn min samboer. Vi betaler inn det samme beløpet hver måned. Han har likevel fått større renteavdragsbeløp til selvangivelsen enn det jeg har. (ca. 4000 mer). Er det ikke naturlig at jeg med høyere lån skulle fått mer tilbake? Anonym poster: 15467eeea909cb0822f9f852ec9ba283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #2 Del Skrevet 7. april 2013 Det kan hende jeg er litt blond her, men jeg forstår ikke dette med selvangivelse helt. I fjor tjente jeg mer enn i år og betalte det samme i skatt som nå. Likevel har jeg fått mindre igjen på skatten i år. Hvordan kan det ha seg? Det eneste som er anderledes er at jeg har flyttet fra Oslo til Bergen. Er det andre skattebetingelser for Bergen? En annen ting er at jeg har ca. 100.000 mer i studielån enn min samboer. Vi betaler inn det samme beløpet hver måned. Han har likevel fått større renteavdragsbeløp til selvangivelsen enn det jeg har. (ca. 4000 mer). Er det ikke naturlig at jeg med høyere lån skulle fått mer tilbake? Anonym poster: 15467eeea909cb0822f9f852ec9ba283 Mener du at du betalte samme beløp i skatt i fjor som i år? I såfall er det ikke rart at du får igjen mindre i år siden man skal betale mer skatt dess mer man tjener. Hvor du bor har ingen betydning (med mindre du har fått betydelig endring i reisevei til jobb). Det kan høres ut som samboeren din betaler mer renter til lånekassen enn deg, har han f.eks. bundet renten på et høyere nivå? Dere kan jo se på nedbetalingsplanen på lånekassen for å se hvor mye dere betaler i renter og avdrag. Anonym poster: cbc7dc87e9fbb5120e3ade8cd4aeb537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #3 Del Skrevet 7. april 2013 Mener du at du betalte samme beløp i skatt i fjor som i år? I såfall er det ikke rart at du får igjen mindre i år siden man skal betale mer skatt dess mer man tjener. Hvor du bor har ingen betydning (med mindre du har fått betydelig endring i reisevei til jobb). Det kan høres ut som samboeren din betaler mer renter til lånekassen enn deg, har han f.eks. bundet renten på et høyere nivå? Dere kan jo se på nedbetalingsplanen på lånekassen for å se hvor mye dere betaler i renter og avdrag. Anonym poster: cbc7dc87e9fbb5120e3ade8cd4aeb537 Takk for svar Jeg mente at jeg betaler samme % i skatt som i fjor da jeg tjente mindre, ikke samme beløp.. vi betaler det samme i renter (ingen av oss har bundet rente), men han betaler litt mer enn meg i månedlig avdrag (siden vi begge betaler samme sum månedlig, men han har lavere gjeld enn meg). Anonym poster: 15467eeea909cb0822f9f852ec9ba283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #4 Del Skrevet 7. april 2013 Takk for svar Jeg mente at jeg betaler samme % i skatt som i fjor da jeg tjente mindre, ikke samme beløp.. vi betaler det samme i renter (ingen av oss har bundet rente), men han betaler litt mer enn meg i månedlig avdrag (siden vi begge betaler samme sum månedlig, men han har lavere gjeld enn meg). Anonym poster: 15467eeea909cb0822f9f852ec9ba283 Så du har samme trekkprosent i 2011 og 2012? Det gir fortsatt mening at du får igjen mindre nå siden man skal betale prosentvis mer skatt dess mer man tjener. En person som tjener 500.000 kr bruker en større andel av inntekten sin på skatt enn en som tjener 200.000 kr (selvfølgelig avhengig av fradrag osv.) Det høres veldig rart ut at samboeren din får større rentefradrag enn deg hvis du betaler mer i rente, har du sjekket årsoppgaven fra lånekassen for dere begge? Er tallene riktige? Anonym poster: cbc7dc87e9fbb5120e3ade8cd4aeb537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 7. april 2013 #5 Del Skrevet 7. april 2013 Takk for svar Jeg mente at jeg betaler samme % i skatt som i fjor Hvor mange prosent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lystige Skrevet 9. april 2013 #6 Del Skrevet 9. april 2013 36 % Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifern Skrevet 9. april 2013 #7 Del Skrevet 9. april 2013 36 % Det er nok en misforståelse. At det står 36 % på skattekortet begge årene betyr ikke at man har betalt like mye i skatt begge årene. Dessuten er 36 % som regel trekkprosent til biarbeidsgiver, mens tabelltrekk som regel brukes av hovedarbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #8 Del Skrevet 10. april 2013 Oki takk men syns fortsatt det var rart dette med lånekassen.. vi har jo betalt like mye i renter.. Skal undersøke det nærmere Anonym poster: 15467eeea909cb0822f9f852ec9ba283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsipan Skrevet 10. april 2013 #9 Del Skrevet 10. april 2013 Det gir fortsatt mening at du får igjen mindre nå siden man skal betale prosentvis mer skatt dess mer man tjener. Anonym poster: cbc7dc87e9fbb5120e3ade8cd4aeb537 TS tjente MER i fjor enn i år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #10 Del Skrevet 10. april 2013 TS tjente MER i fjor enn i år... Sant, tenkte feil. Anonym poster: cbc7dc87e9fbb5120e3ade8cd4aeb537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå