AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #1 Skrevet 7. april 2013 Hva mener dere om kulturrelativisme? Har vi i Vesten rett til å dømme andre kulturer, som kanskje har andre verdier enn oss? Anonym poster: d257de2c92bd8070a9cdfb907c47fe03
AnonymBruker Skrevet 7. april 2013 #2 Skrevet 7. april 2013 Hva mener dere om kulturrelativisme? Har vi i Vesten rett til å dømme andre kulturer, som kanskje har andre verdier enn oss? Anonym poster: d257de2c92bd8070a9cdfb907c47fe03 Spørs hva du legger i "rett til". Jeg er ikke religiøs, så jeg tror ikke det finnes noen grunnleggende, ufravikelig rett til noe som helst, men at det er nødvendig for verden at vi ikke aksepterer alt bare fordi det liksom "er annerledes, men like bra". Jeg mener rett og slett at vår kultur (og nå er jeg halvt ikke-vestlig selv, det handler ikke om at jeg ikke har opplevd annet) er mer utviklet enn mange av de kulturer som fortsatt driver på slik vi drev på for hundrevis av år siden. Videre mener jeg forsåvidt at enkelte kulturer nok er mer utviklet enn vår igjen, bare ikke på alle områder. Jeg mener det er helt greit at vi dømmer tvangsekteskap, øye for øye-straffer, kjønnslemlestelse og annet barbari nord og ned. Det finnes ingen gudegitt eller allmenn "rett" til det, men det finnes ingen gudegitt eller allmenn "rett" til å fengsle mordere heller. Vi bare mener det er en god idé, så vi har gitt oss rett til det. Samme gjelder det å ta avstand fra bakstreverske, barbiske elementer i andre kulturer. Anonym poster: 3921008f608b45d6b347b1d2a04e0623
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå