Gå til innhold

Ta GU selv om jeg ikke har plager?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 32 år, stabilt sexliv og alt virker helt fint med underlivet. Må jeg likevel gå til GU for å få bekreftet at alt er normalt? Har inntrykk av at det er mye skremselspropaganda rundt dette med celleprøver.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke, men det anbefales jo. Ikke bare på grunn av celleendringer (som man kan få av å ha bare én eller få sexpartnere også) men også på grunn av forskjellige plager som gir ingen eller få symptomer til og begynne med men som kan bli plagsomme etterhvert. Muskelknuter i/på livmor er en av disse plagene. Når man bikker 30 år stiger sannsynligheten for å få dem og de er ganske vanlige å ha. Mens de er små merker man lite eller ingenting til dem og de kan vokse seg ganske store før man får symptomer. I verste fall må man fjerne livmoren for å bli kvitt dem. De er altså ikke farlige, men kan gi mange plager som blødningeforstyrrelser (spesielt større blødninger), sterk tissetrang, forstoppelse/treg avføring, vondt i rygg/bekken og tyngdefornemmelse i underlivet. Og dersom man ønsker å bli gravid kan man slite veldig med det, både med å bli gravid og å beholde fosteret.

I tillegg kan man ha cyster på eggstokker, polypper i livmor og det verste av alt; kreft. Ingen kan tvinge deg og du velger jo selv men jeg vil absolutt anbefale å gå til GU med jevne mellomrom. Minst hvert 3. år. Det er mye som kan foregå uten at man vet om det.

Anonym poster: 21ecb0d206a95bd606691f2e2b65ec09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...