Gjest Gjest Skrevet 6. april 2013 #1 Skrevet 6. april 2013 Jeg er 32 år, stabilt sexliv og alt virker helt fint med underlivet. Må jeg likevel gå til GU for å få bekreftet at alt er normalt? Har inntrykk av at det er mye skremselspropaganda rundt dette med celleprøver.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2013 #2 Skrevet 6. april 2013 Du må ikke, men det anbefales jo. Ikke bare på grunn av celleendringer (som man kan få av å ha bare én eller få sexpartnere også) men også på grunn av forskjellige plager som gir ingen eller få symptomer til og begynne med men som kan bli plagsomme etterhvert. Muskelknuter i/på livmor er en av disse plagene. Når man bikker 30 år stiger sannsynligheten for å få dem og de er ganske vanlige å ha. Mens de er små merker man lite eller ingenting til dem og de kan vokse seg ganske store før man får symptomer. I verste fall må man fjerne livmoren for å bli kvitt dem. De er altså ikke farlige, men kan gi mange plager som blødningeforstyrrelser (spesielt større blødninger), sterk tissetrang, forstoppelse/treg avføring, vondt i rygg/bekken og tyngdefornemmelse i underlivet. Og dersom man ønsker å bli gravid kan man slite veldig med det, både med å bli gravid og å beholde fosteret. I tillegg kan man ha cyster på eggstokker, polypper i livmor og det verste av alt; kreft. Ingen kan tvinge deg og du velger jo selv men jeg vil absolutt anbefale å gå til GU med jevne mellomrom. Minst hvert 3. år. Det er mye som kan foregå uten at man vet om det. Anonym poster: 21ecb0d206a95bd606691f2e2b65ec09
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå