Gå til innhold

Å ta lappen som 30 åring - noe jeg bør vite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først av alt tok jeg teoriprøven og besto i 1999, men dette har gått i glemmeboken, og jeg har siden dengang bodd i storby i utlandet og aldri trengt å kjøre.

Nå er jeg tilbake i Norge, og vil gjerne ta lappen slik at jeg kommer meg rundt litt lettere.

Det jeg lurer på er følgende:

Må jeg som 30 åring også ta trafikalt grunnkurs? Er det noen andre regler for meg enn de som er 18 f.eks?

Jeg vil gjerne ta teorien på nytt, da den gamle sannsynligvis ikke er gyldig, så er det jo isåfall bra å sette seg inn i dette på nytt.

Finnes det fremdeles intensivkurs? Jeg bor i Kr.sand hvis det har noe å si.

Håper på svar. Angrer litt på at jeg ikke fulgte opp dette når jeg var 18, men sånn ble det da desverre ikke. Bedre sent enn aldri :)

Anonym poster: a8e26b5ee839db07e83156a783aa8f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Armule

Du må ikke ha trafikalt grunnkurs nei. Men du må fortsatt ha førstehjelpskurset som holdes, samt mørkekjøring.

Teorien din er ikke gyldig, så den må du uansett ta på nytt. Jeg leste gjennom boken en gang, og øvde meg på nett frem til jeg hadde 2-3 feil. Det fungerte utmerket for min del :)

Du må nesten sjekke tilbud om intensivkurs i nærområdet selv, men det finnes fortsatt. Men mener de har en i Helgeland, som tilbyr overnatting. Intensivkurs forutsetter at alt er i orden mtp. førstehjelpskurs, innvilget søknad om førerkort, o.l. Samt at du må ha øvelseskjørt endel før.

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Hvis jeg da slipper trafikalt grunnkurs siden jeg er over 25 år, betyr det da at jeg kan prøvekjøre med noen med en gang? (Erfarne sjåfører selvsagt)

Og kan man ta teorien bare ved å lese boka, og gå å ta prøven?

Anonym poster: a8e26b5ee839db07e83156a783aa8f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Takk for svar :)

Hvis jeg da slipper trafikalt grunnkurs siden jeg er over 25 år, betyr det da at jeg kan prøvekjøre med noen med en gang? (Erfarne sjåfører selvsagt)

Og kan man ta teorien bare ved å lese boka, og gå å ta prøven?

Anonym poster: a8e26b5ee839db07e83156a783aa8f68

Ja, er man 25 år eller mer kan man øvelseskjøre uten å ha tatt trafikalt grunnkurs. Ledsager må da selv være over 25 år og ha hatt lappen sammenhengende de siste fem årene (h*n kan dermed ikke ha blitt fratatt lappen de siste fem årene).

Man kan helt klart ta teorien ved å bare lese boka. Det er jo individuelt hvordan man tar til seg kunnskap - noen tar det etter én gjennomlesing, mens andre igjen må lese om og om igjen og gjøre øvelser. Du vet selv hvordan du lærer best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...