Gå til innhold

Hvor lønnsomt er det å leie ut bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg til eksempel har en to roms leilighet på Manglerud, 56km, og for enkelhetensskyld sier jeg er gjeldsfri på denne, hva hvil jeg da kunne tjene når en trekker fra skatter og evt andre obligatoriske utgifter?

hvis jeg leier den ut til 11 000, hva sitter jeg igjen med i lomma?

Anonym poster: bb237590a47f44e3b7a48d2e2da49572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo nødvendigvis an på hvilke utgifter du har på leiligheten. Etter at dokumenterte utgifter er trukket fra, så skal du skatte av inntekten.

Regnestykket blir for øvrig først ordentlig spennende når man ser på den alternative inntekten du kan få ved å selge kåken. Skal du gjøre dette regnestykket grundig, så må du sette deg inn i begrepet "nåverdi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Hvor høye er fellesutgifter?

La oss si at du leier ut for 11 000 hvor 4000 er fellesutgifter. Da skal du betale skatt av de restende 7000 kr og sitte igjen med ca 5000 kr i leieinntekter.

Dette er veldig enkelt forklart siden det kan også være andre utgifter inne i bilde: evt. oppussing etter leieboere, tapt inntekt i leiefri perioder, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg til eksempel har en to roms leilighet på Manglerud, 56km, og for enkelhetensskyld sier jeg er gjeldsfri på denne, hva hvil jeg da kunne tjene når en trekker fra skatter og evt andre obligatoriske utgifter?

Anonym poster: bb237590a47f44e3b7a48d2e2da49572

Tja. Du tar leigeintekten (11.000) og trekker fra:

-forsikring (husk å få tak på en som dekker utleige)

-kommunale utgifter

-eiendomsskatt

-fellesutgifter

-vedlikehold

-tap av verdi på inkluderte hvitevarer/møbler

-reise (evt opphold) for å inspisere utleigeboligen med jevne mellomrom - eller lønn til en person/firma som gjør dette for deg

Restbeløpet her skatter du for, så trekk fra 28%.

Så kommer utgifter du IKKE kan trekke fra før skatt: standardheving/oppusning for å heve verdi/utleigepris.

En (eventuell) fortjeneste etter alt dette må selvsagt være høyere enn det du kunne fått ved å ha X-antall kroner investert i noe annet enn bolig. ;)

Anonym poster: c1649957fc175ffe738eddeed0a41f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å ikke begynne med utleie før du faktisk klarer å regne ut dette selv...

Anonym poster: 8ff2e514970c65b79ef4a14e9d718085

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du bare skal regne leieinntekt i 10 av årets 12 måneder, dvs 110.000, siden man i snitt vil få et par måneders bortfall pga bytte av leieboer, frafall av leie pga mangler på leiligheten osv, mens utgiftene må regnes for 12 måneder.

Du bør også ha en buffer på minst 3 måneders leie, siden dette er minimums tid det tar å kaste ut folk som ikke betaler, og du kan også trenge disse pengene dersom leiligheten må utbedres.

Les også husleieloven nøye, den finner du på lovdata.

Anonym poster: 99d685840335398dd0797bb63363f361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting.

Skal du kjøpe ny leilighet/hus med lån? Da har du et nytt regnestykke. Du vil måtte ta mer lån når du kjøper noe nytt siden du ikke får egenkapitalen du normalt ville fått om du solgte leiligheten. Som kan medføre masse ekstra renter som kan gjøre utleie av din opprinnelige leilighet til et tapsprosjekt om renten stiger og prisene faller.

Det kan selvfølgelig være du har penger stående til å kjøpe et sted og bo for egne penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bank og har vært borti mange som driver med utleie. Mange av disse har fått økonomiske problemer fordi de egentlig ikke visste hva de gikk inn på. Under har jeg listet opp en noen punkter en bør være klar over, og som jeg informerer om når jeg er i kontakt med noen som vurderer å kjøpe utleiebolig:

Det er høyere skatt for sekundærbolig enn primærbolig (primærbolig er boligen du selv bor i).

Når du selger boligen må du skatte av overskuddet, eventuelt kan du trekke fra et eventuelt tap.

Husleia kan kun justeres årlig i forhold til konsumprisindeksen og først etter 2,5 år kan du endre renten til "gjengs leie", og da må det være med minst 6 måneders varsel. Vær også klar over at leietaker kan kreve at leien settes til " gjengs leie". Har du leid ut dyrere enn tilsvarende boliger i nærområdet kan du dermed bli nødt til å sette ned husleien.

Det kan også være vanskelig å kaste ut leieboere som ikke betaler for seg, eller det er andre grunner til at du vil ha de ut. Noen av de verste tilfellene jeg har vært borti har brukt opp til et par år på å kaste ut leietakerne. Sørg derfor for å ha gode buffere og ikke gjør deg totalt avhengig av leieinntektene.

Husk også at du vil ha omkostninger ved både kjøp og salg av boligen.

Mitt råd til dere som ønsker å kjøpe utleiebolig er å sette dere godt inn i både fordeler, ulemper, rettigheter og plikter før en går inn på dette. En kan tjene gode penger på utleie, men en kan også få store økonomiske problemer.

Anonym poster: c4ce0dec920fc3cd916094f8356afee8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bank og har vært borti mange som driver med utleie. Mange av disse har fått økonomiske problemer fordi de egentlig ikke visste hva de gikk inn på. Under har jeg listet opp en noen punkter en bør være klar over, og som jeg informerer om når jeg er i kontakt med noen som vurderer å kjøpe utleiebolig:

Det er høyere skatt for sekundærbolig enn primærbolig (primærbolig er boligen du selv bor i).

Når du selger boligen må du skatte av overskuddet, eventuelt kan du trekke fra et eventuelt tap.

Husleia kan kun justeres årlig i forhold til konsumprisindeksen og først etter 2,5 år kan du endre renten til "gjengs leie", og da må det være med minst 6 måneders varsel. Vær også klar over at leietaker kan kreve at leien settes til " gjengs leie". Har du leid ut dyrere enn tilsvarende boliger i nærområdet kan du dermed bli nødt til å sette ned husleien.

Det kan også være vanskelig å kaste ut leieboere som ikke betaler for seg, eller det er andre grunner til at du vil ha de ut. Noen av de verste tilfellene jeg har vært borti har brukt opp til et par år på å kaste ut leietakerne. Sørg derfor for å ha gode buffere og ikke gjør deg totalt avhengig av leieinntektene.

Husk også at du vil ha omkostninger ved både kjøp og salg av boligen.

Mitt råd til dere som ønsker å kjøpe utleiebolig er å sette dere godt inn i både fordeler, ulemper, rettigheter og plikter før en går inn på dette. En kan tjene gode penger på utleie, men en kan også få store økonomiske problemer.

Anonym poster: c4ce0dec920fc3cd916094f8356afee8

Det var jeg som skrev dette. Var ikke meningen å poste anonymt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev dette. Var ikke meningen å poste anonymt.

Hvor mye egenkapital (minimum) krever bankene om man vil låne til en utleieleilighet for tiden? Stemmer det at det er oppimot 40% av total pris?

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye egenkapital (minimum) krever bankene om man vil låne til en utleieleilighet for tiden? Stemmer det at det er oppimot 40% av total pris?

Dette er noe som kan variere fra bank til bank, men du må nok gjøre regning med minimum 25 % egenkapital.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LÅNE til utleieleilighet? Når pristoppen sannsynligvis er nådd? Jeezus.

Anonym poster: 60540f60bcf30a6fd339d84ff36f7737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som kan variere fra bank til bank, men du må nok gjøre regning med minimum 25 % egenkapital.

Takk for svar!

LÅNE til utleieleilighet? Når pristoppen sannsynligvis er nådd? Jeezus.

Anonym poster: 60540f60bcf30a6fd339d84ff36f7737

Jeg tror at om man kjøper på attraktive steder er det fortsatt en del igjen å hente. I tillegg begynner formueskatten å nærme seg igjen, og akkurat den skatten fremkaller brekninger hos meg...

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...