Gå til innhold

Klikker snart på alle de som skriver "evt" eller "evt."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er FEIL, den eneste riktige forkortelsen for "eventuelt" er "ev.", riksmål gir vi selvsagt blanke i.

"Evt." betyr intet mindre enn "etter vår tidsregning". Som for øvrig også er LATTERLIG, da det ikke refereres til noen bestemt hendelse et bestemt år. Man kan være så lite kristen man vil, men det er mye lettere å holde styr på tid om man tar utgangspunkt i noe som hendte et konkret år. Og alle vet at Jesu fødsel trolig var noen år før år 1, men det er ikke relevant her.

Anonym poster: 414b28262c151ca2912390b32b58171d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ikke klar over dette, og tror ikke de som bruker "evt" er klar over det heller ;)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bond:

Anonym poster: fe6c36d6cc64bac6058a17f066433ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste iallfall ikke jeg... tror jeg pleier å skrive evnt. jeg.....det er nok feil det også da, sorry!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste heller ikke dette, men er det ikke verre ting å "klikke" for da? Forøvrig er vel ikke ordet "klikke" helt lov å bruke heller?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit å vætta!!

Anonym poster: 9a9c1e480f7635df2acc44156d4513d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''evt.'' ser bedre ut og det er enklere å forstå den forkortelsen enn ''ev.'' Og er virkelig ''klikke'' et noe mer grammatisk korrekt ord? Nei...

Anonym poster: 4b3ea28b34b0396f074fdacd62f04375

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er FEIL, den eneste riktige forkortelsen for "eventuelt" er "ev.", riksmål gir vi selvsagt blanke i.

"Evt." betyr intet mindre enn "etter vår tidsregning". Som for øvrig også er LATTERLIG, da det ikke refereres til noen bestemt hendelse et bestemt år. Man kan være så lite kristen man vil, men det er mye lettere å holde styr på tid om man tar utgangspunkt i noe som hendte et konkret år. Og alle vet at Jesu fødsel trolig var noen år før år 1, men det er ikke relevant her.

Anonym poster: 414b28262c151ca2912390b32b58171d

Jeg lærte på skolen at man forkortet eventuelt slik: "evt." Er det virkelig noe å bli så urimelig sint for om andre ikke skulle få med seg alle språklige endringer? Hva skjer hvis du "klikker", som du kaller det? Er det det samme som vi kalte å eksplodere eller sprekke, da jeg var ung?

Jeg er uenig med deg om at alle vet at Jesus ble født før det offisielle år 1.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er FEIL, den eneste riktige forkortelsen for "eventuelt" er "ev.", riksmål gir vi selvsagt blanke i.

"Evt." betyr intet mindre enn "etter vår tidsregning". Som for øvrig også er LATTERLIG, da det ikke refereres til noen bestemt hendelse et bestemt år. Man kan være så lite kristen man vil, men det er mye lettere å holde styr på tid om man tar utgangspunkt i noe som hendte et konkret år. Og alle vet at Jesu fødsel trolig var noen år før år 1, men det er ikke relevant her.

Anonym poster: 414b28262c151ca2912390b32b58171d

Jeg var klar over dette, men ettersom alle andre ikke er det, føler jeg at jeg også MÅ skrive da, så ikke alle tror at jeg gjør feil. Gruppepress, jeg vet!

Anonym poster: 5a75d323141ae8d533122658567eb05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Tror du bør jobbe litt med deg selg og ditt temperament om dette er nok til å få deg til å klikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ev" som forkortelse for "eventuelt" er en ny forkortelse (70-tallet), og veldig mange voksne, som lærte evt som forkortelse, har ikke fått den med seg.

"Evt" som forkortelse for "etter vår tidsregning" er en enda nyere forkortelse (er usikker på opprinnelsesår), og ble opprettet som en livssynsnøytrat alternativ til "etter kristi fødsel".

En logisk forkortelse, for all del, men det var utrolig korttenkt å bruke en allerede etablert forkortelse, og ikke tenke på at menneskers innarbeiding av nye vaner tar lang tid. (Se bare på alle de som fremdeles skriver "venninde"). Det vil føre til en del dobbeltbruk, men heldigvis ikke så ofte misforståelser, siden vi skjønner av sammenhengen hvilken betydning som er ment.

Ikke så mye å irritere seg over, mener jeg.

Anonym poster: 112c3642c0d9a41d2c39c81dd4bd7142

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er FEIL, den eneste riktige forkortelsen for "eventuelt" er "ev.", riksmål gir vi selvsagt blanke i.

"Evt." betyr intet mindre enn "etter vår tidsregning". Som for øvrig også er LATTERLIG, da det ikke refereres til noen bestemt hendelse et bestemt år. Man kan være så lite kristen man vil, men det er mye lettere å holde styr på tid om man tar utgangspunkt i noe som hendte et konkret år. Og alle vet at Jesu fødsel trolig var noen år før år 1, men det er ikke relevant her.

Anonym poster: 414b28262c151ca2912390b32b58171d

Men du, da blir det jo helt umulig å la være å erte deg. Er jo usannsynlig gøy med folk som klikker i vinkel over småting ;) Evt it is!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lærte å bruke evt. som forkortelse for eventuelt på skolen andre halvdel av 90-tallet, så dette var ny informasjon for meg! Men jeg skal ta det til meg og forsøke å skrive ev. fra nå av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget var av kurs at flest mulig skulle få med seg at "ev." is the one and only true måte å skrive forkortelsen på.

Komisk med de skriver at de skal fortsette å skrive feil bare fordi jeg da sikkert blir irritert.

Anonym poster: 25e18f992af63feec6ebef153da260ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte å bruke evt. som forkortelse for eventuelt på skolen andre halvdel av 90-tallet, så dette var ny informasjon for meg! Men jeg skal ta det til meg og forsøke å skrive ev. fra nå av.

Det er ikke noe nytt at de fleste lærere ikke har full kontroll på alle detaljer.

Anonym poster: d310302c428c71a12a782331809a5e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Det er ikke noe nytt at de fleste lærere ikke har full kontroll på alle detaljer.

Anonym poster: d310302c428c71a12a782331809a5e5f

Men da er det vel i hvert fall ikke å forvente at alle vi andre skal ha det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg kan få lov å fortsette å skrive "evt." siden jeg faktisk lærte riksmål på skolen? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å skrive "evt.", siden jeg også lærte det i forrige århundre. Men sjekket nå, og du har faktisk rett i at man skal skrive "ev.". Og tenk at "evt." betyr "etter vår tidsregning"! :fnise: Jeg synes "e.Kr." ser så mye bedre ut. Ja ja, verden går ikke fremover på alle områder...

Anonym poster: 21ac0366c2f8049201db719fb3b68e79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...