Lunete Skrevet 5. april 2013 #21 Skrevet 5. april 2013 Det er også veldig vanlig i den alderen at de rett og slett ikke har tid til å spise. Verden er spennende og skal utforskes. De har derfor ikke tålmodighet til å sitte rolig å spise lengre enn til de ikke kjenner sult lenger. Dette sa iallefall helsesøster til meg når min sønn var på den alderen. Og det var slik jeg oppfattet det også. Tilby mat ofte, men ikke mas. Jeg lot og sønnen ha en leke mens han spiste så kjedet han seg ikke så fort. Og ja, jeg lot han og se barnetv til kveldsmat. Da ble han litt distrahert av det og spiste mer. Sønnen min er nå 4 år og er fremdeles kresen og til dels småspist. Men det har gått seg til. Han spiser mer. Så lenge han har energi får han tydeligvis i seg nok. Hold ut, det blir lettere:-)
ninjamamma Skrevet 5. april 2013 #22 Skrevet 5. april 2013 Hadde samme problem med mitt eldste barn, prøvde det meste. Etter fylte 3 år fant vi ut at mandlene var veeldig store.. med barn nr 2 ble det biola, youghurt med honnikorn/havregryn, frokostmuffins(eggerøre i muffinsformer i ovnen), smoothie osv. Til nøds skiver med nugatti om de skulle på tur i bhg om morgenen. Man må bare ikke stresse eller gjøre vond sirkel av det, noen har mindre matlyst en andre. :-)
SoftKitty Skrevet 5. april 2013 #23 Skrevet 5. april 2013 Tror ikke det er lurt å presse til å spise nei... Jeg var også veldig småspist som barn visstnok, mamma sier at det endret seg når jeg fikk operert ut mandlene, som visstnok var veldig store (dette husker jeg ikke altså så det er bare hva jeg tror mamma har sagt). Skader jo ikke å ta det opp med legen neste gang dere er der? Mener IKKE å si at barnet ditt sikkert er sykt eller noe altså, men man vet jo aldri, det kan være noe fysisk galt som gjør at h*n ikke spiser. Kan jo sjekke for matintoleranse osv også hvis barnet er uvanlig tynt?
Hulderen Skrevet 5. april 2013 #24 Skrevet 5. april 2013 Nei, han er vel kanskje ikke sulten da. Syns det virker som om han aldri blir sulten innimellom... Det skal du være litt obs på. Det er alt for enkelt når det sies at alle barn spiser når de blir sultne. Noen barn har dårlig utviklet sultfølelse. De blir rett og slett ikke sultne. Derfor må du passe på. Slike barn kan bli underernert. Når de blir større lærer de å spise etter klokka, men som små må foreldrene ta den oppgaven.
Gjest Leia Skrevet 5. april 2013 #25 Skrevet 5. april 2013 Han har ikke spesielt store mandler og har ikke allergier. Har blitt sjekket opp. Han har gått på medisiner pga mulig refluks, så mulig det har vært en årsak til dårlig matlyst. Men, det virker ikke som om det problemet er et problem lenger.
Lunete Skrevet 6. april 2013 #26 Skrevet 6. april 2013 Han har ikke spesielt store mandler og har ikke allergier. Har blitt sjekket opp. Han har gått på medisiner pga mulig refluks, så mulig det har vært en årsak til dårlig matlyst. Men, det virker ikke som om det problemet er et problem lenger. Sønnen min hadde og reflux. Og der er nok litt av grunnen til at han og er småspist. Før han fikk medisiner kastet han opp etter hvert måltid, så han fikk jo derfor dårlige opplevelser med mat. Vi fikk bare beskjed om å ta tide. Til hjelp og fokusere på å snu matopplevelsen til noe positivt. Som sagt jeg har tydd til både leker og noe tv under måltidene så han ble litt distrahert fra at han spiste. Fokuserte ikke så mye på å få i han mat han ikke likte. Oppmuntret til å smake nye ting, men lot han få det han likte om han ikke ville smake. Sakte men sikkert ble det bedre. Følg med på almmentillstanden og energien hans. Så lenge han leker og har godt med energi og almmentillstanden er god får han mest sannsynlig i seg nok.
Harlekin Skrevet 6. april 2013 #27 Skrevet 6. april 2013 Det skal du være litt obs på. Det er alt for enkelt når det sies at alle barn spiser når de blir sultne. Noen barn har dårlig utviklet sultfølelse. De blir rett og slett ikke sultne. Derfor må du passe på. Slike barn kan bli underernert. Når de blir større lærer de å spise etter klokka, men som små må foreldrene ta den oppgaven. Og dette er jeg helt enig i (selv om man fortsatt ikke skal presse barn til å spise). Jeg har nemlig en datter på snart 4 år som vi har strevd med ift mat siden hun begynte med fast føde 5 mnd gammel. Hun har alltid vært tynn, og i perioder rett og slett mager. Med henne er det også slik at hun rett og slett ikke virker sulten, selv om det er åpenbart at kroppen hennes trenger mat. Jeg kan f.eks. høre at magen hennes romle om morgenen og vet at hun ikke har spist siden 16-tiden dagen før (og da var det heller ikke rare greiene hun spiste). Likevel vil hun ikke ha mat! Så TS, det er klart du må passe på, jeg kjenner meg godt igjen i problematikken. Men ikke ved å presse i barnet mat (selv om jeg godt forstår at du blir fortvilet - noen ganger vil jeg bare rive meg i håret av frustrasjon og bekymring).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå