Gå til innhold

Forskuddsskatt

Iselin3

Anbefalte innlegg

Opprettet enkeltmannsforetak i 2011, og gikk med ca 30 000 i overskudd. Betalte ingenting i forskuddsskatt, men betalte en del ekstra skatt i min faste jobb, og det endte med at jeg fikk tilbake på skatten.

På del 3 på skattekortet ser jeg at det står at jeg vil gå med overskudd i næring på ca 30 000 i år, og jeg har også gått med overskudd. men jeg har ikke fått noen giroer for forskuddsskatt. Har derfor i god tro betalt litt ekstra skatt i min faste jobb og tenkt at dette er godt nok som forskuddsskatt. Ser også på forum at andre med fast jobb+enkeltmannsforetak gjør det på denne måten. Men jeg leser også at man skal betale forskuddsskatt på enkeltmannsforetak, uavhengig om man får giro tilsendt. Er litt i villrede nå - siden jeg ikke har betalt forskuddsskatt på enkeltmannsforetaket - kun gjennom min faste jobb, kan jeg risikere å måtte betale noen form for strafferenter?? Eller vil skatten jeg betaler i min faste jobb regnes som forskuddsskatt også for enkeltmannsforetaket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt i villrede nå - siden jeg ikke har betalt forskuddsskatt på enkeltmannsforetaket - kun gjennom min faste jobb, kan jeg risikere å måtte betale noen form for strafferenter??

Nei.

Eller vil skatten jeg betaler i min faste jobb regnes som forskuddsskatt også for enkeltmannsforetaket??

Ja.

Dersom overskuddet fra foretaket gjør at du alt i alt har blitt trukket for lite i forkuddsskatt, så får du bare en helt vanlig "baksmell" på skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restskatten kan unngås ved å innbetale tilleggsforskudd for 2012 før 31. mai 2013. Man unngår da også renter.

Kid lages her: http://www.skatteeta...Lag-KID-nummer/

524343_10152717468155285_1503384215_n.jpg

Der finner dere også kontonummer til kommunen dere skatter til

Endret av Wonders
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...